susanne345 skrev 2014-09-20 06:36:13 följande:
Jag har ett 11-årigt barn som idrottar veckans alla dagar, fotboll, innebandy, löpträning, utelek etc. Dataspel endast på lördag-söndag. Och han är ändå överviktig, fluff runt magen. Vi äter aldrig skräpmat hemma, med några undantag för pizza max en gång per månad. Ofta en välbalanserad sallad utan dressing till middag (exempel bönor, grönt, rapsolja, lax, inget bröd till), knapp några kolhydrater alls serveras här hemma. Dricker vatten till alla måltiderna, ingen läsk förekommer. Finns det saft så är det hemmagjord med låg sockerhalt. Frukosten består av naturell yoghurt och frukt, kopp te med honung. Ska vi ha fredagsmys så blir det popcorn och blaskig saft (aldrig chips etc). Det gillar vi. Mycket sällan godis. Sen vad som försigår på skolan har jag ingen koll på. Jag tror inte det men kanske han äter en massa mackor varje lunch? Däremot är skolmiljön inte anpassad för rörelse det minsta lilla, det ser alla föräldrar där. Jag gör allt jag kan här hemma för att ge mitt barn en bra start för kroppen, mat, sport, rörelse. Kan inte göra mer nu annat än att svälta honom dom timmar vi har fritid. Skolhälsovården måste börja tänka om. Det ahndlar inte alls bara om vad barnen stoppar i sig som gör att dagens barn blir feta, skolgårdar och skolmiljöer måste också vara anpassade för rörelse och barnen måste få tid för rörelse dom timmar dom är i skolan (det är ju största delen av dagen). Ska det nu vara skolplikt så måste vi föräldrar kräva det.
Vad som brukar vara tydligt med de barn som är stora och idrottar är att de rör sig betydligt mindre än de andra under en träning. Lätt att se på ex. fotboll, de som är stora hinner bara halva planen innan de andra är ikapp och förbi.
Det blir ju en självklar konsekvens av att man har en tyngre kropp att släpa på.