• Mollystar

Istället för godis...

Jag har bestämmt mig för att sluta äta godis , chips och sånt. Men nu undrar jag vad kan man äta på helgerna och kvällarna istället för det framför tv och så? För jag kommer nog sakna det jättemycket .Gurka och morötter har jag ju tänkt på men jag tänkte på nått annat också.

• Svar på tråden Istället för godis...
  • Kjell2

Ingenting. Varför måste man nödvändigtvis äta framför TVen. Räcker inte lunch och middag?

• Duckan

Kjell2, suget, det är suget efter något! Får du aldrig det?
    Äter ts tex GI så är nötter helt okej för kalorier räknas inte på det sättet (har jag fått det förklarat för mig när jag ojade över avocadons innehav av detsamma).

• Kjell2
    Duckan skrev 2013-04-25 10:55:44 följande:
    Kjell2, suget, det är suget efter något! Får du aldrig det?
    Äter ts tex GI så är nötter helt okej för kalorier räknas inte på det sättet (har jag fått det förklarat för mig när jag ojade över avocadons innehav av detsamma).

Jo, visst blir jag sugen men det betyder inte att jag ger efter och börjar äta. Skulle jag äta allt som jag blir sugen på skulle jag väga över 100 kg nu.
  • Duckan

Jag med! Morötter är dock ett bra tips. Tar en stund att tugga i sig och då hinner suget lägga sig.

• Mollystar
    Duckan skrev 2013-04-25 11:02:29 följande:

Jag med! Morötter är dock ett bra tips. Tar en stund att tugga i sig och då hinner suget lägga sig.

Ja dom gör ju det ha ha , får köpa hem lite av varje ¨.
  • Gladskit
    Kjell2 skrev 2013-04-25 11:00:19 följande:

Jo, visst blir jag sugen men det betyder inte att jag ger efter och börjar äta. Skulle jag äta allt som jag blir sugen på skulle jag väga över 100 kg nu.
  • Skogshallon

Grönsaksstavar med någon dipp eller frukt typ äpple, päron, melon. Gör småbitar av frukten också, så känns det med "godislikt".

• Fridayyy

En riskaka med smak...=) Får man nåt att tugga på...

• Tesselajnen

Som någon skrev i tråden, det beror ju på vad ditt mål med att sluta äta de onyttiga sakerna är. Är det för att göra dig fri från sockerberoende? Eller även för att gå ner i vikt?

Nötter tex är stora kaloribovar om man har viktnedgång som ett mål, grönsaker är toppen i olika former oavsett mål och ost är också bovar om det är viktnedgång som är målet. Lite dipp till grönsakerna är toppen, beroende på målet så hänger det ju på vilken sorts dipp man tar. (turkisk yogurt kanske är en bra bas i vissa fall, gräddfil i andra och så vidare.)

Så vad är ditt mål, TS? Glad

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Mollystar
    Tesselajnen skrev 2013-04-25 15:32:41 följande:
    Som någon skrev i tråden, det beror ju på vad ditt mål med att sluta äta de onyttiga sakerna är. Är det för att göra dig fri från sockerberoende? Eller även för att gå ner i vikt?

Nötter tex är stora kaloribovar om man har viktnedgång som ett mål, grönsaker är toppen i olika former oavsett mål och ost är också bovar om det är viktnedgång som är målet. Lite dipp till grönsakerna är toppen, beroende på målet så hänger det ju på vilken sorts dipp man tar. (turkisk yogurt kanske är en bra bas i vissa fall, gräddfil i andra och så vidare.)

Så vad är ditt mål, TS? Glad

Det är viktnedgång :)
  • Kjell2
    Mollystar skrev 2013-04-25 20:24:46 följande:

Det är viktnedgång :)

Försök i så fall med ingenting.
  • Jungblom

Lätt kesella/keso med bär eller frukt, grönsaker med keselladipp är kalorisnåla men underbart goda alternativ när det där sista suget sätter in på kvällen.

• Mollystar

Nu har jag köpt mig lite fredags gott . Frukt och lite nötter :) Hittade även torkade banan chips tänkte prova det.

• Elin 885
    Kjell2 skrev 2013-04-25 10:45:27 följande:
    Ingenting. Varför måste man nödvändigtvis äta framför TVen. Räcker inte lunch och middag?
    äter du ingen frukost och mellanmål?
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Nyponsol

Bra val med nötter och frukt! Nötter i lagom mängd är faktisk bra för att stoppa sötsuget, helst naturella utan salt. Bananchips däremot innehåller tillsatt socker,i alla fall de i lösvikt (exotic snacks) och de påsar jag har läst innehållsförteckningen på.

• Tesselajnen

Tänk på att nötter är väldigt hög kalorinivå i, så om det är viktnedgång du är ute efter så stoppa inte i dig för mycket nötter. 100 gram nötter är ca 650 kcal och för en kvinna som ska gå ner i vikt (självklart beror det lite på ålder, vikt och motion) bör ligga på ca 1300-1600 kcal per dag.

Så säg att du inte har så många kilon att gå ner och ska ligga på 1300 kcal för att komma ner 0,5 kilo i veckan, att äta 100 gram nötter a 650 kcal gör att du resterande mål under dagen har 850 kcal kvar. Det är inte riktigt värt det...

Torkad banan har också rätt hög kalorinivå, ca 350 kcal per 100 gram. Går att jämföra med 100 gram Ahlgrens bilar som har motsvarande kalorinivå.

(Allt är ca kalorier, någon standardnöt har troligtvis mer kalorier och någon har mindre och det kanske finns någon lightvariant på bananchips.)

Hur är din plan rent generellt för att gå ner i vikt, Molly?

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Fridayyy
    Mollystar skrev 2013-04-26 19:38:44 följande:
    Nu har jag köpt mig lite fredags gott . Frukt och lite nötter :) Hittade även torkade banan chips tänkte prova det.

Håller med föregående talare om att bananchips är väldigt sött. Varför inte äta en morot eller en banan istället?
  • Mollystar

Jag åt så klart inte upp allt har fortfarande kvar nötter och banan chipsen var det inte mycket av.
     Min plan är väl att sluta med kakor chips godis och läsk och försöka äta annat eller inte äta nått.

Svar på tråden Istället för godis...