• Anonym (Blivande sambo?)

Hur fungerar det med underhållsstöd om man har tänkt att bli sambos?

Jag har en kille som har 2 barn, 16 och 13 år gamla.
    Hans X lämnade honom för flera år sedan och alltsedan dess har umgänget varit så att han har haft barnen och hon har erhållit fulla barnbidrag hela tiden (jo, det är sant!).

Nu har X förbjudit barnen att träffa sin pappa genom att hålla dem hemma hos sig och samtidigt ansökt hos försäkringskassan om att pappan ska betala underhållsstöd för båda barnen.

Min fråga är - OM vi nu mot förmodan skulle bli sambos, blir jag också underhållsskyldig till hans barn då? Räknas våra inkomster ihop och är grunden till underhållsstödet, eller hur fungerar det? 

• Svar på tråden Hur fungerar det med underhållsstöd om man har tänkt att bli sambos?
  • cirpen

Du är mer bekymrad om pengarna och inte det faktum att x kvarhåller/ manipulerar barnen?

• cirpen

Har han delad vårdnad är han väl inte underhållskyldig heller för den delen.

• sextiotalist

Nej, din inkomst räknas inte in. Det är föräldrarna som försörjningskyldiga, inte deras partners (utom i vissa undantag, om föräldrarna saknar möjlighet)

• Anonym

Klart han är underhållsskyldig. Det har inte med vårdnaden att göra.

De kan aldrig kräva mer än 1273 kr, TS.

• Anonym

Underhåll har med umgänget att göra. Har han barnen mer än 6 nätter på en månad så blir det lägre, annars 1273.

• cirpen

Har han barnen lika mycket är han inte underhållsskyldig.

• cirpen

Men nu läste jag att han haft barnen..
    Kan morsan verkligen manipulera så pass stora barn att de inte vill träffa pappan??
    Vad gör pappan åt det?

cirpen:
    Nej, jag är inte bekymrad om pengarna, utan tänker mer långsiktigt!
    Självklart jobbar han/vi på att få tillbaka barnen, men nu är det ju så att X har ansökt via försäkringskassan om underhållsstöd och det kan vi tydligen inte göra något åt mer än att ge hans version på händelseförloppet (att hon "tagit" barnen och håller dem) och han ska överklaga denna ansökan.

Gemensam vårndad har väl inget med att han inte är underhållsskyldig att göra - det är väl själva boendet som avgör det, eller? 

Frågan gällde faktiskt bara i stort sett HUR det fungerar rent generellt med underhållsstöd - blir jag som eventuellt sambo till honom också "betalningsskyldig", d v s räknas våra inkomster ihop som underlag till underhållets storlek (vet att minimigränsen är 1273 .

• Anonym (indirekt)

Indirekt så blir du underhållsskyldig då du beräknas stå för din halva utav hyran och gemensamma kostnader och då får ju han mer pengar över än om han skulle stå för hela kostnaderna. 
    Så räknar de på hans ekonomi som sambo vs ensamstående så kommer han få mer pengar över och har då en högre ekonomi och kan då få betala 1273kr per barn...  

• Anonym
    Anonym (Blivande sambo?) skrev 2013-04-09 08:55:38 följande:
    cirpen:
    Nej, jag är inte bekymrad om pengarna, utan tänker mer långsiktigt!
    Självklart jobbar han/vi på att få tillbaka barnen, men nu är det ju så att X har ansökt via försäkringskassan om underhållsstöd och det kan vi tydligen inte göra något åt mer än att ge hans version på händelseförloppet (att hon "tagit" barnen och håller dem) och han ska överklaga denna ansökan.

Gemensam vårndad har väl inget med att han inte är underhållsskyldig att göra - det är väl själva boendet som avgör det, eller? 

Frågan gällde faktiskt bara i stort sett HUR det fungerar rent generellt med underhållsstöd - blir jag som eventuellt sambo till honom också "betalningsskyldig", d v s räknas våra inkomster ihop som underlag till underhållets storlek (vet att minimigränsen är 1273 .
    Nej, det är inte minimigränsen! Det är FKs högsta belopp, maxbeloppet således! Det är om hon stämmer honom i rätten som han kan få betala mer.
  • Ruggugglan
    cirpen skrev 2013-04-09 08:55:21 följande:
    Men nu läste jag att han haft barnen..
    Kan morsan verkligen manipulera så pass stora barn att de inte vill träffa pappan??
    Vad gör pappan åt det?
    Funderar på samma sak. Barn på 13 och 16 år borde ju ha en egen vilja...
  • Anonym (?)

Det framgår inte riktigt vilket typ av umgänge det var innan, du säger att "han haft barnen" sedan separationen och mamman haft barnbidraget - men hur "hade" han barnen?
    Bodde de hos honom och mamman hade varannan helg eller var det varannan vecka, alltså växelvis boende?
    Då är det inget konstigt att mamman hade barnbidraget då det betalas ut automatiskt till mamman såvida de inte kommer överens att dela på det och hon skriver över det ena exempelvis.

Om barnen nu ska bo på heltid hos mamman och vara hos pappan varannan helg så ska han förstås betala underhåll. Om umgänget plötsligt ändrats från varannan vecka till varannan helg och han inte samtycker så får han ju bestrida det. En 16-åring låter lite svår att "manipulera" även en 13-åring...det är ju inte direkt som att ha småbarn som man kan hålla hemma för att hindra umgänge....

Du som sambo till pappan kommer inte att behöva betala underhåll och din ekonomi kommer inte heller räknas in i din sambos. Försäkringskassan kommer titta på hans ekonomi 2 år tillbaka och beräkna utifrån den.

Cirpen; Tack !

I övrigt:
    Vad jag menade med "hade barnen" så var det att han hade faktiskt barnen 90/10 och mamman fick hela barnbidraget (ja, dumt av honom, vi vet!).

Och ja, vi vet även att enligt lagen/soc och hela registret så får barnen välja själva var de vill bo, men i det här fallet är det tyvärr inte så eftersom X är ett väldigt... kontrollerande X så att säga... Barnen får inte och törs nog inte heller sätta sig upp mot X. Fast vi vet att de längtar hemskt mycket efter pappan!'

Fast nu fick jag ju faktiskt två "bud" om hur underlaget till underhållsstödet beräknas;
    det första på om vi blir sambos så räknas det så att pappan får "mer pengar över" och det andra att min ekonomi INTE heller räknas in... Förvirrad!   

• sextiotalist
    Anonym (Blivande sambo?) skrev 2013-04-09 09:18:45 följande:
    Cirpen; Tack !

I övrigt:
    Vad jag menade med "hade barnen" så var det att han hade faktiskt barnen 90/10 och mamman fick hela barnbidraget (ja, dumt av honom, vi vet!).

Och ja, vi vet även att enligt lagen/soc och hela registret så får barnen välja själva var de vill bo, men i det här fallet är det tyvärr inte så eftersom X är ett väldigt... kontrollerande X så att säga... Barnen får inte och törs nog inte heller sätta sig upp mot X. Fast vi vet att de längtar hemskt mycket efter pappan!'

Fast nu fick jag ju faktiskt två "bud" om hur underlaget till underhållsstödet beräknas;
    det första på om vi blir sambos så räknas det så att pappan får "mer pengar över" och det andra att min ekonomi INTE heller räknas in... Förvirrad!   
    Går ni via fk, så är det endast hans inkomst och inget annat. Räknas det ut privat/tingsrätten, då räknar man med att du betalar halva hyran och hälften av drifktostnaderna (det gör man även om mamman skulle t.ex ha en sambo, dvs han betalar hälften).

Sedan får pappan ett överskott (och för mamman gör man motsvarande beräkningar) och beroende på överskottet så betalar man efter förmåga. Så skulle pappan t.ex ha 6000 över och mamman 4000, då betalar pappan 60% och mamman 40% av barnens kostnader (vilket inte hyran ingår, för den har man tagit hänsyn till innan) efter barnbidraget dragits ifrån. Skulle det vara tvärtom, att mamman har högre överkskott, så får hon bidra mer

Dvs det är detta man menar indirekt, i och med att ni kommer leva ihop så kommer pappan har mindre utgifter för sitt boende vilket ger ett högre överskott.   

Tack "sextiotalist" !

• cirpen

Alltså är så less på det där med barnbidraget att det AUTOMATISKT tillfsller modetn som sedan VÄGRAR dela med sig trots 50/50 boende.
    Är i liknande sits med mannens X.
    Sen försöker hon få han att köpa grejjer.
    Giriga giriga människor.
    Ofta vill de inte arbeta heller utan är ena riktiga samhällsparasiter. Grrrr
    De ska ha bostadsbidrag, barnbidrag, underhållsstöd, vårdnadsbidrag gu vet alla bidrag. Människan är uska, utbildad makeupartist jobb finns!

Man förlorar flera tusen för man får inte flerbarnstillägg heller eftersom man måste ha barnbidrag skrivet på sig.

Hur uråldrig är inte lagen egentlgen??
    Jag ska rösta på det parti som är för delat barnbidrag!

Det är inte pengarna utan principen som stör mig mest!!

Lider med alla ensamstående pappor m giriga X.

Ursäkta trådkapet ts!!

Cirpen; Det är lugnt !

Jag fick svar på det jag frågade, så det är lugnt att diskutera annat i "min" tråd också, bara man håller sig till ämnet!

Det jag tycker är "sorgligt" i det hela är att så många "biomammor" gör allt för att utstuderat elakt sätta käppar i hjulet för mannen och därmed mannens nya partner.

Jag är själv biomamma till 3 och mitt X har en ny tjej med egna barn - men inte fan-i-hela-helvetet skulle jag komma på att "bråka" med honom för det!

Jag säger inte att vi är världsbäst, men vi har löst det så att vi har varannan vecka, X:et ville att jag skulle ha hela barnbidraget och sköta klädinköp eftersom han själv är medveten om att han inte "klarar" det (läs orkar ) och så har det varit alltsedan skilsmässan för 3 år sedan.

Och mitt i min "godhet" så måste jag tillstå att mitt X nya tjej har inte heller börjat gapa och skrika efter mig (än) - de sköter sitt och jag sköter mitt. Måtte det bara hålla sig så också...  !

Svar på tråden Hur fungerar det med underhållsstöd om man har tänkt att bli sambos?