Anonym (Blivande sambo?) skrev 2013-04-09 09:18:45 följande:
Cirpen; Tack

!
I övrigt:
Vad jag menade med "hade barnen" så var det att han hade faktiskt barnen 90/10 och mamman fick hela barnbidraget (ja, dumt av honom, vi vet!).
Och ja, vi vet även att enligt lagen/soc och hela registret så får barnen välja själva var de vill bo, men i det här fallet är det tyvärr inte så eftersom X är ett väldigt... kontrollerande X så att säga... Barnen får inte och törs nog inte heller sätta sig upp mot X. Fast vi vet att de längtar hemskt mycket efter pappan!'
Fast nu fick jag ju faktiskt två "bud" om hur underlaget till underhållsstödet beräknas;
det första på om vi blir sambos så räknas det så att pappan får "mer pengar över" och det andra att min ekonomi INTE heller räknas in... Förvirrad!
Går ni via fk, så är det endast hans inkomst och inget annat. Räknas det ut privat/tingsrätten, då räknar man med att du betalar halva hyran och hälften av drifktostnaderna (det gör man även om mamman skulle t.ex ha en sambo, dvs han betalar hälften).
Sedan får pappan ett överskott (och för mamman gör man motsvarande beräkningar) och beroende på överskottet så betalar man efter förmåga. Så skulle pappan t.ex ha 6000 över och mamman 4000, då betalar pappan 60% och mamman 40% av barnens kostnader (vilket inte hyran ingår, för den har man tagit hänsyn till innan) efter barnbidraget dragits ifrån. Skulle det vara tvärtom, att mamman har högre överkskott, så får hon bidra mer
Dvs det är detta man menar indirekt, i och med att ni kommer leva ihop så kommer pappan har mindre utgifter för sitt boende vilket ger ett högre överskott.