• biecaust

Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?

Hej!

Min dotter är 10 månader och jag är orolig för hennes ätande. Hon kräks av allt som inte är mjölkersättning eller slät puré; vi har försökt med flera olika slags gröt och vällingar (både smaksatta och naturella), riven mat, mat (t ex gurka) i bitar, grövre puréer, mjukt bröd, knäckebröd... Så fort det når hennes hals spottar hon ut det och och får kväljningar, oftast slutar det med att hon spyr en hel del. När jag läser här på forumet verkar det som att andra barn glatt redan äter mackor och allt möjligt i hennes ålder!

Hon har sovit hela nätterna sen hon var fyra, fem månader, men nu har hon börjat vakna och gråta och vilja ha extra mjölk. Det kan förstås bero på något annat, men jag oroar mig för att det beror på att hon inte blir tillräckligt mätt under dagen/kvällen.

Är det någon som känner igen det här, eller har några goda råd? Jag är tacksam för alla tips jag kan få! 

• Svar på tråden Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?
  • biecaust
    Flickan och kråkan: Okej, tack! Banan har jag hemma, så jag ska prova när det blir mellisdags :)

cosinus: Hm, någon "djungeldesert" tror jag inte att jag har sett (Jag bor på Åland, så det är kanske andra purémärken i butikerna här än i Sverige), men jag ska prova blanda ut gröten med någon annan som hon gillar. Det var en bra idé, tack så mycket!
  • KLAJSHUH

Vill bara varna lite för bananen. Håll koll! Min son är 10 månader och äter gärna själv. Men han mosar in bananen i munnen

• KLAJSHUH

Hatar appen!!!! Halva i lägget försvann! Jo håll koll med banan. Min mosar ibland in bananen, sätter i halsen och vi får köra in fingrarna och ta ut biten.

Vi matar honom men banan, mackor o lite annat får han pilla med själv.

• Annaïck
    biecaust skrev 2013-04-05 11:41:15 följande:
    Det ska jag testa! Det låter som något som skulle kunna vara roligt för henne också. :) Det där att hon ska sätta i halsen är jag jätterädd för. Särskilt då hon reagerat så dåligt på all fast mat tidigare.
    ga en kurs i första hjälpen. Min dotter satte ofta i halsen och henne fick man vända upp och ner och dunka i ryggen ganska ofta....
  • biecaust

cosinus: Ah, Semper-burkar har vi på Åland, jag ska se om jag hittar! :)

Vi åt precis mellanmål och jag försökte ge henne en bit banan. Hon ville inte ta den i handen själv, men då jag höll upp den sög hon lite försiktigt på den. Och inga spyor! 

• Flickan och kråkan
    biecaust skrev 2013-04-05 13:54:16 följande:
    cosinus: Ah, Semper-burkar har vi på Åland, jag ska se om jag hittar! :)

Vi åt precis mellanmål och jag försökte ge henne en bit banan. Hon ville inte ta den i handen själv, men då jag höll upp den sög hon lite försiktigt på den. Och inga spyor! 
    De börjar ofta med att just suga . Tipsar fortfarande om att inte ge bananbitar utan att lägga en hel skalad banan framför henne. Vanligtvis grabbar de tag i den på tvären när intresset faller på och då får de inte i sig bitar som utgör någon kvävningsrisk.
  • cosinus
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-05 13:57:52 följande:
    De börjar ofta med att just suga . Tipsar fortfarande om att inte ge bananbitar utan att lägga en hel skalad banan framför henne. Vanligtvis grabbar de tag i den på tvären när intresset faller på och då får de inte i sig bitar som utgör någon kvävningsrisk.
    Min erfarenhet är liknande med äpple. Skalat äpple typ finriver de med de små tänderna framtill och mina har iaf inte fått i sig stora bitar. Fast jag har suttit bredvid och haft koll.

Om man däremot skalar och delar äpplet då får de loss större bitar som kan vara farliga.
  • Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2013-04-05 14:10:18 följande:
    Min erfarenhet är liknande med äpple. Skalat äpple typ finriver de med de små tänderna framtill och mina har iaf inte fått i sig stora bitar. Fast jag har suttit bredvid och haft koll.

Om man däremot skalar och delar äpplet då får de loss större bitar som kan vara farliga.
    Ja, precis.
  • biecaust

Okej, ska prova med hela frukter! :)

• FruEmma2011

Bra tråd, har själv en snart 7-månaders som inte gillar klumpar/bitar då blir det kräkreflex. Men släta puréer och slät gröt går bra. Mixern är min bästa vän, bra tips här i tråden på hur man ska gå vidare iallafall.
    Jag gör mos/puré på broccoli, potatis, palsternacka (koka i bitar med vatten som knappt täcker allt ca 10 min beroende på bitarnas storlek sen i med mixern samt lite rapsolja eller smör, häller alltså inte av vattnet) 
    Igår mosade jag i lite lax i moset gick hyfsat bra.  

• biecaust

Hej alla!
    Jag tänkte att det kanske skulle passa med en liten uppdatering. Dottern har nu fyllt 11 månader och börjar äntligen acceptera gröt. Vi gjorde så att vi började ge henne fruktpuré på kvällen, blandade efter ett tag ut en tesked gröt i fruktpurén, sedan fler och fler teskedar.

Hon äter fortfarande inte grövre puréer. Maken hittade ett jättetunt knäckebröd som hon kan sitta och knapra lite på ibland, men klumpar i puré framkallar fortfarande kräkreflex. Banan och gurka suger hon lite på och sedan hamnar det på golvet.

Nå, baby steps... :) 

• Hera78

Vad glad jag är att jag hittade denna tråden!

Dottern blir 11 mån på fredag och hon kräks 10 gånger av 10 när hon får bitar av typ majs, gurka, smörgås, riven frukt, mosad banan osv. Men då matar vi henne och jag har aldrig tänkt tanken att det kan bero på det. Hon fixar ibland bitar när det ligger i mat, typ ris, men så fort hon får något "enskilt" kräks hon.

Vad är bra plockmat?

• Hera78

Smörgåsrån och majskrokar funkar, det smälter väl så bra i munnen antar jag. Men jag vill inte att hon ska äta för mycket av det.

• jenan!

Hej ! Vår 10 månader flicka får också kräksymtom när hon äter något med lite större bitar,typ nästan all mat då.Pure går bra Ser bra tips här så ska inköpa en mixer 

Svar på tråden Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?