• Anonym

Psykisk misshandel..dottern vill begå självmord

Barnens pappa misshandlar barnen psykiskt. Han är alkoholist och missbrukar även tabletter och andra droger.
    Det har gått så långt att min 13 åriga dotter inte vill leva längre. Hon säger att enda anledningen att hon fortfarande lever är att hon inte vill lämna sin lillasyster(5 år) ensam med pappa. 
    5 åringen sover oroligt, drömmer mardrömmar och är väldigt rädd att jag ska bli arg på henne.

13 åringen  vill att jag ska ha full vårdnad så hon slipper träffa sin pappa. 5 åringen vill träffa honom.
    Hur lyssnar man på barnen i det här läget vid en vårdnadstvist? 

• Svar på tråden Psykisk misshandel..dottern vill begå självmord
  • Anonym

ha inte dåligt samvete inför 5åringen om du nekar henne. Du skyddar ju henne från att bli en självmordsbenägen 13 åring. Tror du kommer långt med sanningen fast hon bara är 5.
    tycker du ska ha full vårdnad och att pappan ev. ska ha något nyktert övervakat umgänge ibland. Så länge.

• MLB
    Anonym skrev 2013-04-05 09:36:04 följande:

Vet att ingen av dom ska dit. Dom är här hos mig nu. Framkom igår hur dåligt den äldsta mår. Är bara så rädd att han ska få halva vårdanden på papper för att den lilla vill vara där. Har hört så mycket om att rätten anser att barn behöver båda sina föräldrar...
    Det där gäller i normala fall där det största problemet är att föräldrarna inte kan vara i samma rum utan att bråka. Ert fall är inte ett normalt fall.
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-05 09:36:04 följande:

Vet att ingen av dom ska dit. Dom är här hos mig nu. Framkom igår hur dåligt den äldsta mår. Är bara så rädd att han ska få halva vårdanden på papper för att den lilla vill vara där. Har hört så mycket om att rätten anser att barn behöver båda sina föräldrar...
    Klart barn ska ha tillgång till båda föräldrarna !

SUNDA föräldrar inte misshandlare och missbrukare. De har förverkat sin föräldra rätt. Och man FÅR INTE psyka sina barn till självmord eller missbruka så de far illa.
    Och du MÅSTE skydda de från det ! 
  • MinaE

Ponera att din 13åriga dotter tar livet av sig. Och du hade inte skyddat henne. ? 

Vad ska du göra då ?

Och hur hade du agerat om hon var så svårt mobbad på skolan ex så hon ville ta livet av sig ?

Jag får en känsla av att du inte förstår allvaret ??  

• Anonym
    MLB skrev 2013-04-05 09:36:30 följande:
    Men anmäl han till polisen då!

Ska göra det
  • MLB
    Anonym skrev 2013-04-05 09:45:58 följande:

Ska göra det
    Bra. Sedan talar du om för din 13-åring att du jobbar på att varken hon eller lillasyster ska behöva träffa pappan mera. Och hälsa henne från någon som inte sett någon orsak att leva att livet kan bli bättre.
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-05 09:45:58 följande:

Ska göra det
    Låt Bup och soc anmäla ! Om det är så allvarligt som du skriver kommer de att göra det !
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-05 09:45:03 följande:
    Ponera att din 13åriga dotter tar livet av sig. Och du hade inte skyddat henne. ? 

Vad ska du göra då ?

Och hur hade du agerat om hon var så svårt mobbad på skolan ex så hon ville ta livet av sig ?

Jag får en känsla av att du inte förstår allvaret ??  

Klart jag förstår allvaret. Hoppas bara att rätten också gör det. Soc verkar inte göra det ialla fall. När jag ringde igår hänvisade dom bara till bup och ville inte skynda på utredningen.
  • Anonym
    MLB skrev 2013-04-05 09:48:03 följande:
    Bra. Sedan talar du om för din 13-åring att du jobbar på att varken hon eller lillasyster ska behöva träffa pappan mera. Och hälsa henne från någon som inte sett någon orsak att leva att livet kan bli bättre.

Tack snälla
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-05 09:53:27 följande:

Klart jag förstår allvaret. Hoppas bara att rätten också gör det. Soc verkar inte göra det ialla fall. När jag ringde igår hänvisade dom bara till bup och ville inte skynda på utredningen.
    Ok, om det är så illa som du skriver så har du barnen hemma tills saken är klar helt enkelt och Bup gör en anmälan det kan jag garantera. De anmäler via Soc.

Det är ju oxå så att din 13åring drar hela familjelasset så att säga..

Både för dig och sin syster. Det är för tungt för henne ansvaret är för stort, det kan vara en stor bidragande orsak till att hon vill ta livet av sig.
    Du måste ta på dig ledar rollen som förälder och det snabbt! 
  • Lindsey Egot the only one

Du måste handla snabbt.
    Gör en polisanmälan samt anmälan till sociala myndigheter. Har din dotter uttalat sig om självmord så kan det gå fort nästa gång hon utsätts för misshandeln. Du måste se till dina barns bästa inte vänta och se om det kan bli bättre eller till din 5 årings vilja. Femåringen är ju formbar och älskar sin pappa och vågar inte säga som det är eller vill inte men förstår inte konsekvensen av att bo med honom.

• MinaE

Tala om för din dotter att du är vuxen, pappan är inte ok han är sjuk. Att du tar hand om det här och att de inte alls ska dit förrän han blivit frisk.

Att du fixar det här. Fråga om hon kan tänka sig att gå i en grupp typ Maskrosbarn, de har även sommar kollo.

Att allt kommer blir bra, att hon kan gå i skolan inte behöver oroa sig och inte behöver lägg någon kraft på saken, att du fixar det! 
    Mao lyft av skulden och ansvaret från hennes axlar.

Du behöver inte enskild vårdnad för att de inte ska åka dit, han behöver bara inte ha något umgänge, det är dessutom enklare för då behöver du aldrig informera honom om saker. Utan det är upp till honom att ta rätt på saker hålla sig ajour så att säga. 

• Anonym
    MinaE skrev 2013-04-05 10:05:28 följande:
    Tala om för din dotter att du är vuxen, pappan är inte ok han är sjuk. Att du tar hand om det här och att de inte alls ska dit förrän han blivit frisk.

Att du fixar det här. Fråga om hon kan tänka sig att gå i en grupp typ Maskrosbarn, de har även sommar kollo.

Att allt kommer blir bra, att hon kan gå i skolan inte behöver oroa sig och inte behöver lägg någon kraft på saken, att du fixar det! 
    Mao lyft av skulden och ansvaret från hennes axlar.

Du behöver inte enskild vårdnad för att de inte ska åka dit, han behöver bara inte ha något umgänge, det är dessutom enklare för då behöver du aldrig informera honom om saker. Utan det är upp till honom att ta rätt på saker hålla sig ajour så att säga. 
    självklart så har jag redan gjort det. Hon känner sig trygg här säger hon själv och att det är skönt att slippa vakna upp orolig osv.
    Har förstått att jag har makt att behålla dom utan enskild vårdad. Det är mest för det juridiska jag vill ha det. Dottern har en längre tid påpekat att hon vill flytta till en annan stad, vilket pappan såklart vägrar gå med på. Med tanke på hennes hälsa så skulle jag vilja flytta med barnen.
    I vilket fall så kommer skolsköterskan också skicka in en orosanmälan. Han har två stycken på sig sen tidigare(men då bodde vi ihop). Misstänker att soc kommer att ansöka om att vårdnaden ska flyttas till mig. När dom pratar med barnen förstår dom nog också hur allvarlig situationen är 
  • Anonym

Soc verkar inte förstå allvaret..Dom tror att bara han inte är full så blir allt bra:( Hur får man dom att fatta egentligen?

• MLB
    Anonym skrev 2013-04-10 11:34:40 följande:
    Soc verkar inte förstå allvaret..Dom tror att bara han inte är full så blir allt bra:( Hur får man dom att fatta egentligen?
    Finns det möjlighet att byta soc-kontakt?
  • Anonym
    MLB skrev 2013-04-10 11:46:20 följande:
    Finns det möjlighet att byta soc-kontakt?
    Kommer att få en annan handläggare då utredningen påbörjas. Får väl hoppas att det är nån bra. Men hon som ringde idag menade att dom inte behöver ha nån orosanmälan från skolan osv eftersom jag har "tagit hand om det".
  • Anonym

Soc ringde idag och ville ha möte med mig, pappan och dottern. Då jag svarade att dottern inte alls vill träffa honom och att hon mår väldigt dåligt, så verkade hon bli chockad. Jag och dottern fick i alla fall ett eget möte. Man slits mellan hopp och förtvivlan:'(

Svar på tråden Psykisk misshandel..dottern vill begå självmord