• Anonym (MariasSorg)

Min pappa är död

Min pappa dog hastigt för exakt en vecka sedan. Inga förtecken, bara sitt vanliga, glada jag. Han vaknade och klagade på att han inte kunde andas. Mamma och min lillebror försökte hjälpa honom tills ambulanserna kom. Då hade han svag puls, och de jobbade för att rädda hans liv i en timme. Sen slutade hans hjärta att slå. Jag åkte till mitt föräldrahem direkt, minns knappt bilfärden. Bara att den gick alldeles för sakta. Min svärfar körde mig. Min sambo stannade hemma med vår son som är 2 år. Tror att mamma öppnade dörren. Minns inte. Det var massor med folk här. De ville att jag skulle se min pappa, så jag gick till mina föräldrars sovrum, såg pappa hastigt. Han låg under täcket med huvudet åt vänster. De hade tänt ett ljus och ställt bredvid hans säng. Jag fick panik, vet inte vad jag sa, att jag inte ville, försökte gå men någon kramade mig, slet mig loss. Vet inte vad som hände sen, alla var i köket. Gick ensam in till pappa, grät, tog på hans kalla hand. Allt var som i en dimma. De kom och hämtade honom med likbil, jag satt lutad mot ett träd. Minns inget från resten av dagen. På tisdagen var vi på begravningsbyrån. Valde kista (typ första bästa, vem minns?), annons i tidningen, blommor osv... Stängde av efter det. På onsdagen var det bisättning. Gick in i kapellet med min arm krampaktigt under min storebrors. Tänkte först inte gå dit. Men är tacksam över att jag gjorde det. Han var så fin. Låg nerbäddad i kistan. Det såg ut som att han bara sov. Som att han skulle vakna när som helst och spricka upp i ett leende och fråga varför vi stod där och grät. Min pappa var världens gladaste man. Vi stod där ett tag och grät, tittade på honom, kysste honom. Mamma kysste hans läppar och jag trodde för ett ögonblick att hon skulle bryta ihop totalt. Det var fruktansvärt jobbigt, overkligt, som ett dåligt skämt bara. Det gick inte att förstå att han är död - trots att han låg i en kista i ett kapell och hade finkläder på sig. Det bankade och knäppte i takbjälkarna, till och med mannen från begravningsbyrån tittade frågande upp. Jag var helt säker på att pappa satt där uppe och dinglade med benen, skrattade och undrade vad vi höll på med. Efteråt sa mina bröder samma sak. Fler konstiga saker hände i huset - en gitarrförstärkare, tung som bara den, välte av sig själv med ett brak. Sladden på mammas hårfön rycktes ur väggen. Någon kom hem, men ingen var där. Osv. Känner närvaro hela tiden. Är säker på att han är arg. Varför skulle han behöva lämna oss nu? Han älskade sitt barnbarn över allt annat, och spenderade väldigt mycket tid med honom, blommade upp när han kom till världen. Han hade planer inför pensionen. Han var så glad i livet, älskade att leva. Det är så fruktansvärt orättvist att han bara rycktes ifrån oss. Har gått runt i en dimma i deras hus i en vecka. Först nu inatt, nu när det är exakt en vecka sen det fasansfulla hände, kom paniken, ångesten. Har inte kunnat somna än och klockan är 7. Mamma sover, min son sover bredvid mig. Vet inte var jag ska bli av. Alla säger "ring när som", men jag vet att de är glada för den sömn de får. Vill inte störa. Skriver av mig här. Hur gör man? VAD gör man? Det gör så ont, och jag saknar pappa så att jag går itu. Det känns som att ska komma hem när som helst. Vi går bara och väntar, känns det som. Tar man sig någonsin ur sorgen? Hur?

• Svar på tråden Min pappa är död
  • Lapinia

Min pappa dog den 5 februari i sin säng, brustet bråck i hjärnan. Han hade inte svarat i telefon på två dagar, och det var olikt honom. Så Min farbror ringde bovärden som öppnade lägenheten. Där låg han, i sin gamla vanliga sovställning, under täcket. Han blev 47 år. Jag är fortfarande i chock, jag kan inte förstå... Jag hann inte berätta om Nalle som bor i min mage, för det var så tidigt i graviditeten.  Jag antar att man ommer ur det tillslut, men jag har svårt att tro det jag också.

• ingetförgivet
    Lapinia skrev 2013-05-01 22:56:13 följande:
    Min pappa dog den 5 februari i sin säng, brustet bråck i hjärnan. Han hade inte svarat i telefon på två dagar, och det var olikt honom. Så Min farbror ringde bovärden som öppnade lägenheten. Där låg han, i sin gamla vanliga sovställning, under täcket. Han blev 47 år. Jag är fortfarande i chock, jag kan inte förstå... Jag hann inte berätta om Nalle som bor i min mage, för det var så tidigt i graviditeten.  Jag antar att man ommer ur det tillslut, men jag har svårt att tro det jag också.
    Min pappa dog oxå hastig och oväntat 5 februari:(
  • Lapinia
    ingetförgivet skrev 2013-05-02 12:44:52 följande:
    Min pappa dog oxå hastig och oväntat 5 februari:(
    Jag ska till graven för första gången på fredag sen vi begravde han i början av mars, obduktionen tog så lång tid  så det tog länge innan vi fick begrava honom. Jag bor ju inte kvar hemma i Kiruna, så jag har inte kunnat gå till graven förrens nu. Jag vill verkligen inte, jag har en egen fin minnesplats här hemma på en hylla ovanför matbordet. Det känns bättre på något sätt. Det finns ingen sten där heller, mamma har beställt den, det är ju hennes sten också, så hon har valt ut sin egna gravsten. Det är så konstigt alltihop :(
  • ingetförgivet
    Lapinia skrev 2013-05-06 07:00:01 följande:
    Jag ska till graven för första gången på fredag sen vi begravde han i början av mars, obduktionen tog så lång tid  så det tog länge innan vi fick begrava honom. Jag bor ju inte kvar hemma i Kiruna, så jag har inte kunnat gå till graven förrens nu. Jag vill verkligen inte, jag har en egen fin minnesplats här hemma på en hylla ovanför matbordet. Det känns bättre på något sätt. Det finns ingen sten där heller, mamma har beställt den, det är ju hennes sten också, så hon har valt ut sin egna gravsten. Det är så konstigt alltihop :(
    Min pappa begravdes med i mars pga obduktionen och att vi fick vänta så länge på kremering.Nu väntar vi in urnan och jag känner bara att jag tycker att begravningen får räcka:(orkar knappt med någon urnsättning.Usch så jag saknar min älskade pappa
  • JaninaH

Min pappa dog för 1 1/2 vecka sedan, han hade cancer i nästan 3 år. Men cancern vart värre och han fick en blödning. Jag åkte direkt från London till Sverige för att rent ut sagt se honom somna in, allt gick så snabbt. Första dagen så va han vid medvetande, andra dagen kunde han inte prata eller röra sig, 3e dagen va han borta. Vi skulle dit dagen han gick bort men bilen gick sönder, vi hade hunnit till sjukhuset och setat vid hans sida när han gick bort om inte bil jäveln gick sönder.

Jag hade en dröm inatt att han aldrig dog, att det va ett skämt som doktorerna och pappas fru hade ställt till med, jag drömde att jag pratade med honom i telefon och att han va vid liv! Att allt bara va en mardröm.

Jag förstår vad du går igenom, jag vet inte om det blir lättare, men jag hoppas det.
    Kram till dig och din familj!

Den dagen som jag får hålla dig i min famn, den dagen kommer mitt liv vara fullbordat!
  • Lena Almstedt

På något vis skänker det tröst att läsa om er andra som förlorat eran pappa.Min pappa hade talat om i några år att nu har jag inte långt kvar.Men det är svåt att ta in ,men plötsligt dör han i en olycka (ramlar ner för trappen) det konstiga är att han ringer mig  två gånger under samma vecka,annars är det bara jag som ringer.Så jag undrar om känslan finns där ändå.Nu håller min styvmor på att göra mig arvlös med diverse tricks.Blir så ledsen när jag vet att pappa månade om både mig och styvmor, Lena 

• E H

Min pappa dog igår i en kraftig hjärtattack, han var 47 skulle fylla 48 nu i oktober. Jag själv är 14 och hann inte säga hejdå en sista gång innan han var borta. Jag var på classic car week i rättvik och vaknade av att mamma grät i telefon. Vi slängde oss i bilen och for hem som låg två timmar bort där pappa var. Alla sa att han var okontaktbar tills vi var en mil hemifrån när mamma ringde till min farfar och frågade rakt ut om han var död, sen skrek hon bara. Jag fick se honom den kvällen och han såg så fridfull ut, han låg och smålog mot oss fast på samma gång så var han så stel och kall och man kände verkligen att han inte var i sin kropp. Att själen liksom var borta.

Älskade pappa, kom hem

• heltjävladeppig

Min pappa dog när jag bara var 14 år. Åren innan hans död led han av en väldigt svår depression... Dock dog han av en massiv hjärtattack i sin sömn, helt oväntat var det. Min mamma skulle väcka honom men han vaknade inte. Kommer aldrig glömma hur hon skrek... Detta var fyra år sen. Jag har aldrig kommit över hans död, för han var den enda människan som någonsin kommer att förstå mig. Nu känner jag mig ensam, innan var det han och jag emot världen. Jag kommer inte ta livet av mig men jag tror jag är väldigt deprimerad trots att jag aldrig skulle erkänna det för något. Jag låtsas att allting är bra, för att då kanske det händer. Ligger vaken om nätterna och bara tänker, gråter eller bara stirrar på taket. Funderat på att ta livet av mig flera gånger men låter bli för jag vet att jag inte kommer i himlen med honom då. Den enda anledningen till varför jag är kvar här idag. Men det är många frågor som cirkulerar i mitt huvud, mår han verkligen bra? Är han lycklig? Förlåter han mig för varje gång vi bråkade? Gjorde jag tillräckligt? Ser han ner på oss? Existerar det ens ett liv efter döden? Det är frågor som man aldrig någonsin får svar på.

• Coccolina

Min mor dog den 17 november... Den 23 oktober fyllde hon 70 och i födelsdagspresent hade hon fått en resa av oss barn... Vi åkte alla till min syster i USA... Mina syskon bor båda utomlands så det är sällan vi är alla tre på samma ställe... Men nu fick hon flera dagar med oss där vi bara var vi 4... Eller ja även syrrans barn och man var med men mest var det just vi 4... Vi hade en underbar semester...

När vi kommit hem så hade jag fullt upp med jobb, och ny pojkvän... Men pratade med mamma varje dag, så som jag alltid gjort... Hon var min bästa vän... 

Så den 14 november skulle hon kommit hem till mig och ätit lunch och sedan skulle vi gå och se julljusen och käka middag tillsammans.. Hon skulle sova över... Men tiden gick.. hon började närma sig lunch och mamma hade inte ringt och sagt att hon var på väg... Och hon svarade inte i telefonen... Tillslut fick jag tag på hennes granne som gick över och hittade henne på golvet i badrummet... hon hade fått en hjärnblödning. Hon levde ännu och ambulansen kom och skickade henne till Mölndal.. Där fick jag träffa henne.. hon pratade med mig... sa att hon älskade mig var klar i skallen även om hon verkade trött... De skickade vidare henne till Sahlgrenska för om hon skulle behövas opereras. Väl där så sa sköterskorna att hon skulle behöva vila... de tyckte jag kunde åka hem... Jag var tillbaka på lördagen och de sa att hon inte skulle opereras men då hon fortfarande svarade på tilltal så var jag inte så orolig... De sa att hon var trött för de första 24 timmarna väcker de en engång i timmen... Så jag frågade henne om hon ville vila.. om jag skulle åka hem... Hon sa åt mig att det var ok att jag åkte... 

Vid 23 på kvällen ringde de och sa att hon blivit sämre... och att hon var för svag för att opereras... Det kunde ske mirakel men de tyckte jag skulle komma så snart som gick... Ringde mina syskon... Och de började direkt ordna för att åka hem så snabbt som bara gick... 

Hela söndagen satt jag där... Såg henne flyta bort... måndagen kom... Min bror kom vid lunch... och min syster kom kl 19... min ena moster kom vid 20... prästen kom strax därefter... och kl 21 så tog min bästa vän, min älskade mamma sitt sista andetag...

Jag kan ibland känna hennes närvaro.. Jag kan sova på soffan och vakna av att jag halvt "ser" henne sitta vid fotändan och titta på tvn... 
    Drömmer om att hon står bakom mig när jag ser mig i spegeln...
    Och ibland.. när jag går hem på kvällen och går över ett öppet fält där jag skulle se om det var någon i närheten... ja då kan jag ibland känna ciggaretrök... Som om hon gick bredvid mig som så ofta och rökte... 

Vet inte vad jag skall tro... men önskar så att jag kunde prata med henne och få svar... höra hennes röst... Jag har tusen bilder på henne... till och med någon filmsnutt.. men ingenstans har jag hittat där jag kan höra hennes röst... hennes skratt.....

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina

Min mor dog den 17 november... Den 23 oktober fyllde hon 70 och i födelsdagspresent hade hon fått en resa av oss barn... Vi åkte alla till min syster i USA... Mina syskon bor båda utomlands så det är sällan vi är alla tre på samma ställe... Men nu fick hon flera dagar med oss där vi bara var vi 4... Eller ja även syrrans barn och man var med men mest var det just vi 4... Vi hade en underbar semester...

När vi kommit hem så hade jag fullt upp med jobb, och ny pojkvän... Men pratade med mamma varje dag, så som jag alltid gjort... Hon var min bästa vän... 

Så den 14 november skulle hon kommit hem till mig och ätit lunch och sedan skulle vi gå och se julljusen och käka middag tillsammans.. Hon skulle sova över... Men tiden gick.. hon började närma sig lunch och mamma hade inte ringt och sagt att hon var på väg... Och hon svarade inte i telefonen... Tillslut fick jag tag på hennes granne som gick över och hittade henne på golvet i badrummet... hon hade fått en hjärnblödning. Hon levde ännu och ambulansen kom och skickade henne till Mölndal.. Där fick jag träffa henne.. hon pratade med mig... sa att hon älskade mig var klar i skallen även om hon verkade trött... De skickade vidare henne till Sahlgrenska för om hon skulle behövas opereras. Väl där så sa sköterskorna att hon skulle behöva vila... de tyckte jag kunde åka hem... Jag var tillbaka på lördagen och de sa att hon inte skulle opereras men då hon fortfarande svarade på tilltal så var jag inte så orolig... De sa att hon var trött för de första 24 timmarna väcker de en engång i timmen... Så jag frågade henne om hon ville vila.. om jag skulle åka hem... Hon sa åt mig att det var ok att jag åkte... 

Vid 23 på kvällen ringde de och sa att hon blivit sämre... och att hon var för svag för att opereras... Det kunde ske mirakel men de tyckte jag skulle komma så snart som gick... Ringde mina syskon... Och de började direkt ordna för att åka hem så snabbt som bara gick... 

Hela söndagen satt jag där... Såg henne flyta bort... måndagen kom... Min bror kom vid lunch... och min syster kom kl 19... min ena moster kom vid 20... prästen kom strax därefter... och kl 21 så tog min bästa vän, min älskade mamma sitt sista andetag...

Jag kan ibland känna hennes närvaro.. Jag kan sova på soffan och vakna av att jag halvt "ser" henne sitta vid fotändan och titta på tvn... 
    Drömmer om att hon står bakom mig när jag ser mig i spegeln...
    Och ibland.. när jag går hem på kvällen och går över ett öppet fält där jag skulle se om det var någon i närheten... ja då kan jag ibland känna ciggaretrök... Som om hon gick bredvid mig som så ofta och rökte... 

Vet inte vad jag skall tro... men önskar så att jag kunde prata med henne och få svar... höra hennes röst... Jag har tusen bilder på henne... till och med någon filmsnutt.. men ingenstans har jag hittat där jag kan höra hennes röst... hennes skratt.....

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • sgsgfnjsfgkjsjk

Sitter och läser era berättelser, gråter och känner igen mig  i er. På något vis känns det skönt att läsa era berättelser för samtidigt som jag vet att detta får de flesta gå igenom så känner jag mig som ensammast i världen.

Ett år sen nu, lite mer. Jag hade flyttat hem till Pappa då jag blivit bostadslös när jag och min flickvän separerade. Pappa som hela mitt liv varit min trygga punkt i livet välkomnade mig med öppna armar och jag bodde hos honom i några månader.

Allt var bra och trotts att jag är 29 så var det så skönt att få bo hemma hos pappa igen, träffa honom varje dag och så..

En kväll fick han ont i axlarna, pappa hade slitit ut sig kropp på fabriken så han hade ofta ont. Men denna gång gjorde det riktigt ont sa han. Vi  trodde ju det var hans slitna kropp som gjorde ont men det kändes ändå fel och jag var rädd att det skulle vara något mer allvarligt.

Jag minns så klart när vi sitter i köket på kvällen och pratar. Jag vill att vi ska ringa en doktor men pappa vill ju inte, han har ju inget förtroende kvar för sjukvården och inte var de väl nå allvarligt med han.

Jag minns jag bröt nästan ihop och snyftade fram att jag ville han skulle vara rädd om sig för att jag verkligen inte skulle klara av att förlora honom. Jag såg hur det bet i honom att jag sa så, han slog näven ordentligt i bordet på ett bestämt men vänligt sett, såg hur ledsen han blev i sina ögon och sa medans han slog att inte skulle han någonstans.

vi pratade, vi kramades, vi snyftade och vi kramades mera.

Pappa kunde inte somna för han hade ont och det kunde inte jag heller.. Han låg i sitt rum och försökte somna, jag låg i vardagsrummet och kollade på någon dum serie medans jag ibland hörde honom grymta till. Två gånger gick jag in till honom, han försäkrade att allt var bra, vi kramades och han sa att han älskade mig.. jag sa att jag älskade honom.. han sa - ja vet...

En gång under natten gick jag på toa, när jag kom ut från toan hoppade pappa fram bakom dörren och sa Buu..

Jag minns jag blev lite skrämd tvärt och i vanliga fall hade jag ju tyckt det var väldigt kul men jag var trött. jag gick och la mig i vardagsrummet igen, log lite till han och sa godnatt.(önskar så jävla mycket att jag visade mer uppmärksamhet när han hoppade fram och sa buu.. jag var skittråkig mot han). Klockan var runt morgon innan jag somnade... Jag sov jag sov och sov, vaknade på förmiddan kanske runt 1.

Gick försiktigt och knackade på dörren för att se om han ville dricka te med mig, säga god morgon och så......

Öppnade dörren men den gick inte upp mer än några centimeter. lyckades forcera upp dörren och ja.. fyfan mitt liv har varit kaos sen det här.
    Pappa låg på golvet, han såg inte fridfull ut för fem öre, har aldrig sett något så hemskt. jag visste direkt att han var borta, han var stel och kall och jag kunde inte ta in vad som hände. försökte få igång honom i evigheter innan ambulans kom och sa att han var "stendöd" som dom sa..

Jag fick ringa min lillasyster.. berätta det som inte går att berätta och vara budbärare .. ringa pappas syster..

Jag och syrran fick vänta i två veckor på obduktionen. dom kom fram till absolut ingenting men obducenten höll med mig om att det kunde vara en hjärtinfarkt.
    Pappa blev bara 53 år.

Han var världens bästa pappa och min  egentligen enda riktiga vän, bästis eller vad man kan kalla det.  Utan honom skulle jag aldrig stå här idag. Trots alla mina snedsteg i livet har han alltid funnits där. gett sitt 100 för att ge jag och syrran en kärleksfull och bra uppväxt.

Jag är inte ett dugg lika bra som min pappa men jag önskar jag kunde bli det.
    Han är min absolut största idol och jag är så ledsen för han.

Jag har enormt svårt att tro på andar och troll, gudar och allt sånt där. Men på något vis så hoppas jag för allt att han ändå kan se ner och se hur mycket han betydde för mig och syrran. hur våra liv aldrig kommer bli desamma..

jag vill också han ska veta att vi genomförde hans önskan.

några månader före hans död snackade vi av en slump om döden och hur vi ville ha det.

Jag och syrran tog hans aska och åkte till gran canaria där vi hittade en fin liten by utmed vattnet där vi spred pappas aska. Pappa älskade att resa och levde mycket för det, sparade så han kunde åka en gång om året i några veckor..

Jag älskar dig pappa och jag är så ledsen att du inte är här.
    önskar du va här och sa till mig på skarpen för mitt liv håller på att rasa ihop, jag gör fel val hela tiden och jag har tappat gnistan...

Jag har inga vänner kvar, inte orkat prata med nån sen allt...
    bara syrran och mamma, halvsyskonen...

Skulle jag inte haft mitt barn skulle jag inte orka leva.
    varannan vecka lever jag, den andra veckan flyr jag verkligheten i dataspel, cannabis och bara sova bort dagarna... 

Om pappa skulle se mig nu skulle hans hjärta brista igen..

Pallar fan inte...

Svar på tråden Min pappa är död