• Mati1da

Påskmat för diabetiker

Hej, har just kommit hem från sjukhuset efter att ha fått diagnosen diabetes. Behandlas med insulin och fokus just nu ligger på att få ner blodsockret i balans snabbt då jag ska göra en stor operation i april. Har inte fått träffa en dietist ännu, och diabetessköterskan gav mig mest lite allmänna kostråd.

Och nu är det påsk...

Har någon lite tips/råd/recept på diabetesvänlig påskmat? Jag vill ju 'sköta' mig och inte 'synda' med tanke på att jag vill må så bra som möjligt till operationen... Vad kan jag äta? Vad ska jag helt undvika? T.ex. Jansons, kan jag äta det överhuvudtaget?

Känner mig mycket okunnig och förvirrad just nu. Skäms

• Svar på tråden Påskmat för diabetiker
  • Mati1da

Fast jag tar insulin två gånger om dagen. Har såndär 30%/70% mix med fast dos. Har inte lärt mig att anpassa insulin... Fick diagnosen för en vecka sedan. Diabetessköterskan på sjukhuset sa inte att jag kan äta vad jag vill... Träffar diabetessköterskan på min vårdcentral efter påsk...

• Mandel

Du ska undvika kolhydratsrik mat så som pasta, ris bröd, potatis, flingor, fikabröd, godis, läsk, saft osv. Ju mindre kolhydrater du äter desto mindre blodsockersvängningarna får du och du behöver inte ta så mycket insulin.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Chockocola

Jag är oxå diabetiker, fast typ 2 utan insulin, bara tabletter. Jag tänkte göra kyckling i ugn, lax med rosepeppar,varm yoghurtsås (hemmagjord)  köttbullar(hemmagjorda) prinskorvar,ägghalvor med lite majonäs, rödlök och dill)

Tänkte göra något med frukt till efterätt, och något till kanske. Den bästa maten man kan äta öht är hemmagjord mat, inga färdigrätter, lite kolhydrater och inga grönsaker som växer under jord. 

• Chockocola

Sen kan du göra Janssons med rättika ist!

• M i l l a n

Googla på Lchf och påskmat. Då får du fram många goda recept som passar dig. Lågkolhydratskost som Lchf är godkänd av Socialstyrelsen som behandling för diabetes.

Svar på tråden Påskmat för diabetiker