• Anonym (a)

knöl som rör sig i magen

någpn som känner igen sig?

min mage är konstig, har haft magkatarr i minst 10 år så det är en sak för sig
    men detta fenomen är nytt.

Jag fick barn för ett år sedan, efter det känns det ibland konstigt i min mage

oftast på kvällen när jag ska sova, alltså när jag ligger på rygg
    kan det kännas som en knöl som spänner i magen, ibland ser man nästan "kulan"
    jag kan trycka på den och då försvinner den men kan ploppa upp igen sen.
    den är oftast på höger sida mage ovanför naveln, men i bland känns den även högre upp
    till vänster mer vid magsäcken.
    när knölen är där kan det nstan kännas som en bebis sparkar i magen,

är INTE gravid.

detta har alltså komit efter förlossningen har aldrig kännt detta förut, det är inte varje kväll och endast när jag ligger på rygg.
    Jag är väldigt smal.

Har tittat med ultraljud på gallan och sånt så om det var något konstigt i magen borde väl det även setts då?
    läkaren klämmer på magen i sammanband med att jag sökt för magkatarr men har aldrig sagt ngot om detta.

någpn annan som känns såhär?

• Svar på tråden knöl som rör sig i magen
  • Anonym (jagmed)
    Anonym (jag med) skrev 2015-03-24 10:37:44 följande:

Hoppas att någon i denna tråden är aktiv och kanske har fått svar på vad "bulan" eller "knölen" var för något.

Jag upplever exakt samma sak. Jag har en bula som är mest framträdande på morgonen. Den ligger över naveln och nedåt och ser konstig ut. När jag trycker på den så försvinner den för att sen komma tillbaka igen efter en stund.

Har även känt rörelser i magen, skrämmande likt fosterrörelser. Har gjort flera graviditetstest som alla är negativa. Senast för bara ett par dagar sedan,

Har till och med gjort ultraljud för att kolla om jag är gravid men det syntes ingenting alls.

Har någon fått en förklaring på detta fenomen? Blir lite tokig på hela grejen snart när man inte hittar någon förklaring till varför detta händer :(

Jag har samma sak. Har läst om många som har det problemet. Vill faktiskt gärna också veta
  • Anonym (jag med)
    Anonym (jagmed) skrev 2015-03-24 10:46:38 följande:
    Jag har samma sak. Har läst om många som har det problemet. Vill faktiskt gärna också veta
    Är din hård när du känner där? När jag trycker på bulan så är det liksom spänt och sen om jag försöker flytta eller trycka in den så försvinner den, men kommer tillbaka. Som en ballong där luften går ur men som blåser upp sig själv igen, typ.

Framförallt så syns det om jag varit uppe en stund, och sen lägger mig raklång på ett hårt underlag. Då kommer den jäkla bulan tillbaka.

Längre upp över buken är det stenhårt precis under huden. Vet inte om det ska kännas så eller vad det kan vara?
  • Anonym (jagmed)
    Anonym (jag med) skrev 2015-03-24 10:55:42 följande:
    Är din hård när du känner där? När jag trycker på bulan så är det liksom spänt och sen om jag försöker flytta eller trycka in den så försvinner den, men kommer tillbaka. Som en ballong där luften går ur men som blåser upp sig själv igen, typ.

Framförallt så syns det om jag varit uppe en stund, och sen lägger mig raklång på ett hårt underlag. Då kommer den jäkla bulan tillbaka.

Längre upp över buken är det stenhårt precis under huden. Vet inte om det ska kännas så eller vad det kan vara?
    precis så är det för mig också. Det känns som en liten kula/boll runt naveln, men ibland förflyttar den sig till lite bredvid naveln istället. Den är hård, men "flyter" bort om jag trycker på den en stund.

Den är synlig också. Vet inte om det är i samband med detta, men så har jag iaf rörelser i magen också. Som bebis-sparkar. Mest syns det när jag ligger på ryggen
  • Anonym (jag med)
    Anonym (jagmed) skrev 2015-03-24 11:00:46 följande:
    precis så är det för mig också. Det känns som en liten kula/boll runt naveln, men ibland förflyttar den sig till lite bredvid naveln istället. Den är hård, men "flyter" bort om jag trycker på den en stund.

Den är synlig också. Vet inte om det är i samband med detta, men så har jag iaf rörelser i magen också. Som bebis-sparkar. Mest syns det när jag ligger på ryggen
    Är du gravid? Eller har du barn sen innan? Jag trodde ju först att jag var gravid men tydligen är jag inte det, om man ska lita på UL och gravtester iallafall.

Det du beskriver är exakt det jag upplever. Är du också smal över magen? Blir liksom extra synligt när man ligger ned som du skriver.

Fattar inte vad det kan vara. Funderar över om det kan vara tarmarna som buktar ut extra mycket efter mina två graviditeter...

Jag har faktiskt ett läkarbesök inbokat senare idag pga detta. Lovar att skriva här när jag varit där!
  • Anonym (jagmed)
    Anonym (jag med) skrev 2015-03-24 11:28:32 följande:
    Är du gravid? Eller har du barn sen innan? Jag trodde ju först att jag var gravid men tydligen är jag inte det, om man ska lita på UL och gravtester iallafall.

Det du beskriver är exakt det jag upplever. Är du också smal över magen? Blir liksom extra synligt när man ligger ned som du skriver.

Fattar inte vad det kan vara. Funderar över om det kan vara tarmarna som buktar ut extra mycket efter mina två graviditeter...

Jag har faktiskt ett läkarbesök inbokat senare idag pga detta. Lovar att skriva här när jag varit där!
    Ja, jag fick reda på att jag är gravid i förrigår. Men jag hade det långt innan dess och var galet skengravid.
    Gjorde också vul, och det visade såklart vid den tidpunkten att jag inte var gravid.

Jag har ca 11% i kroppsfett, så jag är ganska smal, och därför märker jag tydligt när det kommer.. Och du?

Ja gör det!! Du får jättegärna berätta om dem kommer fram till varför det är så!!
    Lycka till!! <3
  • Anonym (em)

jag har samma sak!
    var faktiskt till läkaren idag som skickade remisser både till gyn och till kirurgen.
    i mitt fall vet jag ju eventuellt vad det är för fel, för när jag opererades för
    blindtarmen i somras gjordes en DT-buk och då såg man att jag hade
    cystor på äggstockarna, navelbråck och fett runt levern.. tjoho!
    däremot sa dom ingenting om vad jag skulle göra, mer än att dom inte opererade navelbråck där.
    nu har jag haft ont i magen rätt den sista månaden och i snart ett års tid har jag fått som en bulle under höger revbensbåge och ovanför naveln.
    den syns inte på mig, men så jag är väldigt överviktig. gissar att bullen hade
    synts annars. men den känns. det blir som ett tryck bara.

jaja får se vad det visar. jag föredrar navelbråck framför alla hemskheter jag tänkt mig.. ;0)

• Cinnicon

Ska ringa vc i morgon. Min bula sitter inte ovanför naveln utan på höger sida sett uppifrån. Hård. Går att trycka in. Känns ibland som en sammandragning. Konstig känsla. Gör inte ont men ska säga till läkaren att det gör ont så man får kolla det. Kan det vara cancer?

• Anonym (Samma knöl/boll i magen)

Cinnicon hur har det gått?

Jag har haft samma sak - snart två år sen jag märkte flesta ggn

Oftast/alltid på morgonen (är väldigt smal). Är som att nån av tarmen är fylld med luft eller nåt, bullar upp dom en sammandragning när man var gravid.

Kan flytta på "det" men när jag kissar rört mig och ställt mig uppe det dom borta...

Kan känna nåt tunt avlångt stående och ibland liggande och vips nästa morgon är bullen tillbaka...

• Sofiamar

Har liknande problem. En " kula" nedanför navel till höger som kommer och går och som bara känns när jag ligger ner. Den bubblar ibland och sedan spänns upp till en mjuk knöl. Ibland kan man till och med se den. Har varit hos läkare men eftersom den bara är där ibland och såklart inte när jag är på läkarbesök så är det svårt att diagnostisera. Gjorde ett ultraljud där man såg ett bråck på ca 3 mm dvs ingenting. En kirurg tittade på mig och såg inget och kunde därmed ej bedöma om det var ett ljumskbråck.

Har haft fruktansvärd panikont mensvärk och knölen uppkom efter det så funderar lite kring om det kan vara en cysta.

Har en remiss skickad om röntgen.

• Anonym (Hejhej)

Hej, är det någon här inne som har fått svar på vad kan vara för något? Jag har precis likadant och är väldigt orolig!

• Anonym (Bajs)

Jag kollade en knöl i magen. Det var avföring jag kände. Väldigt pinsamt

• Anonym (Samma sak)

Hej! Jag upplever precis samma sak, fick ni reda på vad det berodde på? Jättetacksam för svar!

• Anonym (Undrar)

Hur har det gått för er alla?

Upplever samma sak med en knuta på höger sida som känns flyttbar eller går att ?trycka? bort. Känns bara när jag ligger på rygg och bara då och då. Är ganska smal och fött tre barn.

Har varit hos doktorn och tagit blodvärde och andra prover som varit bra. Svårt att visa en knuta som bara är där då och då. Kändes inte som läkaren trodde på mig riktigt

• Anonym (Anonym)

Hej, jag har precis det ni beskriver. Fick ni något svar på vad det var?? Tacksam för svar!!🙏🏽

• Anonym (XX&)

Det låter ju som någon form av bråck. 

Svar på tråden knöl som rör sig i magen