Lchf till barn
Ni som äter lchf, äter era barn(1-10 år) det också? Hur strikt och hur kom ni fram till den gränsen?
Ni som äter lchf, äter era barn(1-10 år) det också? Hur strikt och hur kom ni fram till den gränsen?
Jag äter LCHF och till vissa delar gör även mitt barn det.
Jag skulle säga att i 75% av fallen finns en kolhydratkälla till maten (ris/pasta/potatis) som jag tillagar men själv väljer att inte ta utav. Men ibland kanske vi kokar blomkålsris eller grillar sparris eller något annat smaskigt till maten och då behövs inget ris.
Så ja vi har ett LCHF-tänk och jag tycker att de flesta barn skulle må bra av att inte äta så mycket socker, sötade produkter och tex. pasta. Men utöver middagar och luncher som jag kan laga och styra lite mer, så gillar min son tunnbrödsmörgåsar, han dricker juice ibland, han får snacks ibland på fredagskvällarna, han äter lördagsgodis och han har frukt med sig till fruktstunden i skolan. Så han äter kanske inte så strikt. Däremot om det är dags för mellis så ger jag honom hellre ett par babybel och lite nötter (vilket han älskar) än att ge honom tex. en banan. Min pojke är 7 år gammal.
Tack för svaret! Låter vettigt, men det säger jag nog bara för att det är precis så jag gör Och jag har valt det för att de allra flesta ändå äter "vanlig" kost och inte tycks lida nämnvärt. Att det inte fungerar för mig känns mer som min ensak än någon universell sanning jag måste förmedla till mina barn. Det var ju en allmän sanning under min uppväxt att fett är farligt för hälsan.