• Anonym (Hemtest)

Hemtest ok, mig det är fel på..

Min sambo gjorde ett hemtest för sperman som vart bästa resultat. Vi har försökt i ca 15 månader.
    Jag har gjort abort för länge sen.
    Känns som tänk om jag sumpade min chans, de måste juh vara mig de är fel på.. Fan känns jävligt just nu...

• Svar på tråden Hemtest ok, mig det är fel på..
  • 2013

Ett hemtest säger faktiskt inte så mycket. det kan fortfarande vara din sambo som är infertil, eller så är det ingen av er. För somliga tar det lite längre tid och andra får diagnosen oförklarligt barnlösa.
    Oavsett så kanske det är dags för en utredning så att ni kan få hjälp?
    Lycka till.

• Prissan

Har ni använt ägglossningstester? Finns på apoteket.

• Anonym (Hemtest)

Äl tester, ferilitetsmonitor från clearblue , temp metoden provat de mesta

• Anonym (Hemtest)

Äl tester, ferilitetsmonitor från clearblue , temp metoden provat de mesta

• Anonym (som oss)

Precis så var det för oss. Sambon gjorde ett hemmatest som var jättebra. Vi gjorde en utredning senare som inte visade några fel alls på någon av oss. Sen vid vår första ivf blev äggen inte befruktade alls. Allt såg jättebra ut men spermierna fäste inte på äggen. Går inte stt veta om det är äggens eller spermiernas "fel". Vi fick göra icsi istället och lyckades på första försöket. Så bara för att hemmatestet är bra betyder det inte så mycket. Då ni har försökt mer än ett år rekommenderar jag att ni bokar tid för utredning. Hoppas ni får er bebis snart!

• Jorun

Vi gjorde också ett hemmatest efter ett års försök ungefär. Såg bra ut så trodde det var fel på mig. Vid utredningen så hittades inga fel på mig men min man visade sig knappt ha några spermier alls! Så vi gjorde det andra hemmatestet (får ju två i förpackningen) och det såg också bra ut!
    Lita inte på dom där hemmatesterna säger jag!

• Anonym

Man är ju barnlösa som par, även om felet skulle ligga hos den ena.

För oss är det så att alla tester är perfekta för båda, men vi har ändå inte lyckats bli gravida trots utredning och behandlingar. Nu när vi är inne på vårt andra IVF så ser vi att det är dålig kvalitet på våra embryon, men vi vet inte om det beror på mig eller på kombinationen av oss två.

Det hade självklart varit bra att veta vad som är felet för att kunna få mer hjälp eller gå vidare med donation.

• LV2

Min syster gjorde en abort för 2 år sedan hon och hennes kille har försökt få barn i 1 år utan att ha lyckats. Även hon är orolig att aborten har förstört det

• Anonym
    LV2 skrev 2013-03-15 20:42:12 följande:
    Min syster gjorde en abort för 2 år sedan hon och hennes kille har försökt få barn i 1 år utan att ha lyckats. Även hon är orolig att aborten har förstört det
    Abort är ganska vanligt, att försöka 1 år+ utan att bli gravid är väldigt vanligt.

Det finns alltså ganska stor risk att båda problemen ska drabba samma person, utan att det finns något samband.

I en utredning borde man kunna se om livmodern eller äggstockarna är skadade på något sätt som skulle kunna bero på aborten.

Jag förstår att man börjar skylla på sig själv om man först har gjort abort och sedan får svårt att få barn, särskilt om det har funnits komplikationer i samband med aborten. Men tittar man på vad som kan orsaka ofrivillig barnlöshet så finns det väldigt många andra förklaringar, dessutom är det många som aldrig får någon förklaring.
Svar på tråden Hemtest ok, mig det är fel på..