• Anonym

Hemtest ok, mig det är fel på..

Man är ju barnlösa som par, även om felet skulle ligga hos den ena.

För oss är det så att alla tester är perfekta för båda, men vi har ändå inte lyckats bli gravida trots utredning och behandlingar. Nu när vi är inne på vårt andra IVF så ser vi att det är dålig kvalitet på våra embryon, men vi vet inte om det beror på mig eller på kombinationen av oss två.

Det hade självklart varit bra att veta vad som är felet för att kunna få mer hjälp eller gå vidare med donation.

• Anonym
    LV2 skrev 2013-03-15 20:42:12 följande:
    Min syster gjorde en abort för 2 år sedan hon och hennes kille har försökt få barn i 1 år utan att ha lyckats. Även hon är orolig att aborten har förstört det
    Abort är ganska vanligt, att försöka 1 år+ utan att bli gravid är väldigt vanligt.

Det finns alltså ganska stor risk att båda problemen ska drabba samma person, utan att det finns något samband.

I en utredning borde man kunna se om livmodern eller äggstockarna är skadade på något sätt som skulle kunna bero på aborten.

Jag förstår att man börjar skylla på sig själv om man först har gjort abort och sedan får svårt att få barn, särskilt om det har funnits komplikationer i samband med aborten. Men tittar man på vad som kan orsaka ofrivillig barnlöshet så finns det väldigt många andra förklaringar, dessutom är det många som aldrig får någon förklaring.
Svar på tråden Hemtest ok, mig det är fel på..