Exet hindrar mig från att skapa ny relation
Jag behöver verkligen råd.
Min man och jag skilde oss för snart sex år sedan. Vi har en fantastisk flicka tillsammans. Han är aktiv i hennes liv, men hon bor hos mig. Han har henne varannan helg. I början hade han väldigt svårt för papparollen, och i många avseenden har han det fortfarande. Det är dock lättare nu när hon kan argumentera, samt sköta sin hygien. Under hans helg borstas det aldrig tänder, eller byts underkläder. Men nu kan hon sköta den biten själv. Mitt ex har depressioner stundtals, ekonomiska bekymmer och ett väldigt hett temperament. Vår dotter har inte det bästa förtroendet för sin pappa, och ofta ringer hon och gråter och vill hem. Men jag vet att hon älskar honom.
Nu till mitt problem. Jag längtar efter en man i mitt liv, kanske fler barn en dag. Men mitt ex säger att om det flyttar in en man i mitt hus, ska han kräva varannan vecka. Det ska vara han som är den viktigaste mannen i hennes liv, nämligen. säger han.
På ett sätt kan jag förstå det, men samtidigt känns det som att det vore katastrof för min dotter. Jag skulle känna det som att jag övergav henne för en annan man. Hon vill inte bo med sin pappa, men känner samtidigt en självklar lojalitet mot oss båda. Han är inte intresserad av att ha henne varannan vecka. Enda gången han någonsin tagit upp frågan är om just detta, samt när han inte vill betala underhåll, Aldrig någonsin säger han att han skulle vilja ha varannan vecka för att han vill ha mer tid med sitt barn. Han ringer aldrig för att prata med henne eller bara kolla läget. Han frågar ingenting om hur det går i skolan. Han har varannan helg, och det är han nöjd med.
Om jag skulle träffa en annan man och mitt ex skulle dra in familjerätten för att få varannan vecka, hur stor chans har jag att få behålla henne heltid? Hon är nu snart 8 år, och han har henne bara längre tid på semestern. Annars har han aldrig haft henne mer än varannan helg. Även när vi var gifta var det jag som tog allt med dottern. Han badade henne aldrig, bytte blöja kanske tre gånger och har aldrig vabbat. Har jag någon chans att vinna mot honom? Eller dömer alltid rätten till varannan vecka vid tvist?
Han har gjort fler grejer, men de vill jag inte skriva här, då det cirkulerar mycket folk på fl som känner oss.