• Anonym (Susanne)

Exet hindrar mig från att skapa ny relation

Jag behöver verkligen råd.
    Min man och jag skilde oss för snart sex år sedan. Vi har en fantastisk flicka tillsammans. Han är aktiv i hennes liv, men hon bor hos mig. Han har henne varannan helg. I början hade han väldigt svårt för papparollen, och i många avseenden har han det fortfarande. Det är dock lättare nu när hon kan argumentera, samt sköta sin hygien. Under hans helg borstas det aldrig tänder, eller byts underkläder. Men nu kan hon sköta den biten själv. Mitt ex har depressioner stundtals, ekonomiska bekymmer och ett väldigt hett temperament. Vår dotter har inte det bästa förtroendet för sin pappa, och ofta ringer hon och gråter och vill hem. Men jag vet att hon älskar honom.

Nu till mitt problem. Jag längtar efter en man i mitt liv, kanske fler barn en dag.  Men mitt ex säger att om det flyttar in en man i mitt hus, ska han kräva varannan vecka. Det ska vara han som är den viktigaste mannen i hennes liv, nämligen. säger han.
    På ett sätt kan jag förstå det, men samtidigt känns det som att det vore katastrof för min dotter. Jag skulle känna det som att jag övergav henne för en annan man. Hon vill inte bo med sin pappa, men känner samtidigt en självklar lojalitet mot oss båda. Han är inte intresserad av att ha henne varannan vecka. Enda gången han någonsin tagit upp frågan är om just detta, samt när han inte vill betala underhåll, Aldrig någonsin säger han att han skulle vilja ha varannan vecka för att han vill ha mer tid med sitt barn. Han ringer aldrig för att prata med henne eller bara kolla läget. Han frågar ingenting om hur det går i skolan. Han har varannan helg, och det är han nöjd med.
    Om jag skulle träffa en annan man och mitt ex skulle dra in familjerätten för att få varannan vecka, hur stor chans har jag att få behålla henne heltid? Hon är nu snart 8 år, och han har henne bara längre tid på semestern. Annars har han aldrig haft henne mer än varannan helg. Även när vi var gifta var det jag som tog allt med dottern. Han badade henne aldrig, bytte blöja kanske tre gånger och har aldrig vabbat. Har jag någon chans att vinna mot honom? Eller dömer alltid rätten till varannan vecka vid tvist?

Han har gjort fler grejer, men de vill jag inte skriva här, då det cirkulerar mycket folk på fl som känner oss.

• Svar på tråden Exet hindrar mig från att skapa ny relation
  • MikuAndSaraLi

Han verkar inte bra för barnet.

Vill han gå till rätten för att du skaffar partner, så låt honom göra det.

Se till att i såna fall skaffa ett ombud åt barnet, ex. genom kommunen som då ska kunna prata med barnet och sen föra hennes talan i rätten.

• Anonym

Låt honom stämma dig! Då kan du lägga fram bevis på att han vägrar försörja henne och bara ska ha varannan vecka om du kräver att han betalar. Bor ni nära varandra?

• Anonym

En förutsättning för att man ska kunna ha varannan vecka är att man bor nära varandra. Flytta, säg 5-6 mil bort eller lit elängre till och med så kan han inte hämta/lämna til skolan varje dag. Barnet ska också kunna ha samma kompisar/fritidsaktiviteter.. så då minskar hans chans att få varannan vecka drastiskt i en tvist i tingsrätten.

Kanske till och med 3-4 mil räcker?  Hade jag gjort i alla fall. :) Han kan ändå ha varannan helg och lov osv.

• Anonym (Skaffa en huggor)

Planera ditt nya liv med en ny man men förbered dig väl !
    Den dag du hittar HONOM, skall du ha en portfölj med all argumentation förslag osv klart att lämna till tingsrätten. Du skall planera och lägga upp en strategi DIREKT första dagen coh överumpla honom med en stämning.
    Visst det låter sjukt men det är tyvärr så det fungerar. Se ifall du under tiden kan erhålla mail där pappan skriver det du skirver om, ställ frågor som du vet att om han svarar kommer vara till hans nackdel i en tvist, va förjävlig och lömsk. Det är för din dotter du gör det inget annat, t.ex hämd.
    Se om du kan få samtal med honom bandat, svårt att säga emot detta och har högt bevisvärde. 
    Samla allt på ett säkert ställe.
    När du har mkt fakta och argument, ta hjälp av en advokat, en riktig otrevlig huggorm !
     Tala om vad du vill och be om hjälp !

Har själv gjort detta, med förödande framgång.

Lycka till

• Anonym (hot)

Jag tycker faktiskt att det mest låter som tomma hot från honom, om han är så oförmögen att ta itu med saker hur ska han då orka ta itu med att skriva en stämningsansökan, kanske få gå flera gånger på möten hos famrätten osv... speciellt när han egentligen inte är intresserad av att ha barnet mer än han har. 

Hans hot verkar ju fungera så det är klart att han fortsätter. Strunta i vad han säger och börja leva ditt eget liv, det kan ju dröja ett par år innan du ens träffar någon som du vill leva med, efter det bör det ju dröja ett tag innan ni flyttar ihop och då är barnet nästan tonåring och han har ingenting att komma med.  

• Anonym

Din flicka är snart 8 år. Glömde det..i en utredning som familjerätten gör tas även hänsyn till vad flickan själv vill.En utredning o allt i tingsrätten tar tid , kanske 1 år från stämning. Ring familjerätten och fråga om råd, fråga om man brukar ta hänsyn till vad ett barn som är 8 år själv vill. Gör man det, kan du ju lugnt bo kvar, och helt enkelt leva ditt liv som du vill utan att behöva lyssna på ditt ex hot. Du kan vara anonym när du ringer. Famrätt finns i varje kommun. Googla

• Anonym (Susanne)

Tack för svar. Jag är verkligen helt uppriven över detta. Jag har inte hittat någon ny man (inte heller letat), och jag har nästan skräck för det. 
    Jag vill inte flytta från orten. Vi har ett bra nätverk och släkt runtomkring. Hon har ju gått två år i denna skola, och har precis börjat få bästisar. Vill inte dra upp henne från allt detta bara för att hennes pappa kanske skulle bråka. Jag har funderat precis som du säger (signatur: hot), att det bara är tomma hot, men vågar man chansa på det... Jag har faktiskt inte en aning om vår dotter skulle vilja bo mer hos sin pappa. Jag vill inte ställa till oroande tankar i hennes huvud genom att prata om sånt. Jag går bara på hennes reaktioner. Hon älskar självklart sin pappa, och eftersom han har henne så lite, kan han oftast tygla sitt humör den helgen hon är hos honom. Han skulle inte skada henne, det vet jag. Men han är ganska otäck när han får sina utbrott ändå. Deras relation blir bättre och bättre ju äldre hon blir. Mest för att hon kan ta eget ansvar, och testar inte lika mycket. 

Jag har dokumenterat en hel del från de första åren efter skilsmässan. Nu har det inte blivit så mycket på sistone. Dels för att deras relation blir bättre ju äldre hon blir, dels för att jag inte orkar skriva ner hans djävulskaper längre.  

Frågan är, förstör jag för mig själv om jag väljer att leva själv på grund av hans hot? Kan jag vara lycklig ändå? Just nu känns det inte så trevligt att vara rädd för att träffa någon ny, då jag inte vet vad som skulle hända om det blev allvar. Känns som att jag måste bestämma mig. Välja att söka efter någon, eller välja att stå helt utanför. Just nu känns det som att jag vandrar lite emellan.

• Anonym

han ska inte bestämma över dig! det ärj u alldeles tokigt! gör o lev som DU vill

• George 1

Frågan är, förstör jag för mig själv om jag väljer att leva själv på grund av hans hot? JA !
    Kan jag vara lycklig ändå ? JA

Men det är DU som skall avgöra och bestämma, ingen annan och framförallt inte med hot.

Gör inget utan att ha en reservplan !   

Svar på tråden Exet hindrar mig från att skapa ny relation