Hur förfar man med detta?
Min man har ett barn med en kvinna som inte riktigt har några gränser så jag är givetvis färgad av min åsikt om henne och av hans mående när hon härjar som värst.
Just nu är hon relativt lugn, inte en massa samtal och ännu inget kallande till nytt samtal hos familjerätten efter förra misslyckandet.
Orsaken till att min man inte kunde närvara vid förra tillfället var att hon sålt bort bilbarnstolen, så min man var tvungen att i all hast skaffa en ny så att han kunde ha umgänget med barnet samma helg då mötet var. (Mötet var på fredag em)
Min man är less på dessa tröstlösa samtal som hon kallar till, det enda som händer är att hon klagar på umgänget som hon varit en stor del i att bestämma oxch att hon tycker att han inte bryr sig om barnet när han vägrar stå till h ennes tjänst när hon kallar.
Nu tycker hon att umgänget är för lite vilket vi kan hålla med om, samtidigt som vi håller med bup att för barnets bästa är det bäst att ha det så här, men att det inte spelar någon roll VEM av föräldrarna som har det huvudsakliga boendet.
Vi har erbjudit att ha heltid och hon en helg i månaden vilket hon inte vill.
Pga avstånd är det omöjligt att ha varannan v även om barnet nu har 'åldern inne' om man ska gå på rekommendationerna som är. Varannan helg fungerade inte för barnet. (Barnet kan ha någon diagnos men är för litet för att de ska göra en utredning än) Barnet rä också mycket känsligt för sinnesstämningar och mår dåligt om mamman ojat sig en massa för att barnet ska till oss, eller om mamman gapat och skällt på pappan när han hämtar vilket hon tyvärr gör ganska ofta. Hon ser inte själv att barnet mår dåligt när hon säger: Åååååh ska du till pappa, vad jag kommer att saaaaaaakna dig med ledsen min.
Pappan har tagit upp detta vid samtalen men upplever att han viftas bort och sås äger de att han inte ska fokusera på hennes föräldraskap utan på sitt eget. Samma svar får dock hon när hon grumsar om att umgänget idag inte fungerar för henne och att hon vill veta mer om vad vi gör när barnet är här. Men de kommer aldrig framåt på något vis, inget ändras eller bestäms under samtalen.
Ingen vet eg vad exakt det är hon vill mer än att hon anser att hon ska kunna ringa så ska min man åka dit och göra det hon nu vill att han ska göra åt henne, vilket han inte gör. Han gjorde det till viss del innan jag fanns med i bilden, men nu har han inte längre någon lust att åka 1½ tim för att sätta upp en tavla, passa barnet för att hon ska handla (vilket eg betyder att han ska skjutsa henne till affären och hem igen, och helst också betala hennes varor). När han säger nej är han en dålig pappa.
Hon vill ha egen vårdnad, han har inget emot att hon får det, ju mindre han behöver ha att göra med henne desto bättre men soc säger nej så om jag inte uppfattat det helgalet så spelar det ingen roll om hon stämmer honom för detta för de lyssnar på soc?
Nåväl, han har nu sagt att han inte orkar gå på fler samarbetssamtal eftersom han ädndå inte kommer att vilja ha mer kontakt med henne än vad han nu har. Han anser att kontakt enbart behöver ske vid umgänge och om något 'större' händer i barnets liv. Att han och barnet talar i telefon då och då och att det enda hon då behöver säga är Hej XX vill prata med dig och så ger hon luren till barnet om min man kan prata just då. Ofta ringer hon när han är på jobbet och ibland är det svårt för honom att avbryta det han gör.
Förut har hon ringt 5-6 ggr om dagen och sagt att XX vill prata fast det eg är hon som velat säga något, oftast om ingenting, hon har tråkigt helt enkelt. (Inget fast jobb, timvik) Hon får underhåll och vi delar på en del av de större inköpen. Ibland delar vi efter uppvisande av kvitto, ibland köper vi en sak och hon en annan eller så säger hon att XX behöver regnställ/vinterjacka eller vad det nu är och så ger vi pengar för det. Oftast försöker hon få mer pengar än sakerna kostar, hon tror att vi inte kollar, men det gör vi numera eftersom hon tidigare när hon enbart haft med pappan att göra har lurat i honom att vinterkläderna kostar 1000 kr, stövlarna kostar 1000 kr och regnställ, det billigste 500 och han har haft noll koll.
Nu till min fråga, om han meddelar att hädanefter kommer han inte att komma på dessa ändlösa samtal om inget nytt framkommer som de måste diskutera, dvs han vill veta vad samtalet han kallas till kommer att avhandla och om det inte handlar om det som är sagt så kommer han resa sig och gå. Han får ta semester/ledigt utan lön varje gång eftersom restiden är så pass lång och varje samtal är minst 1½ tim per gång.
Kommer detta att påverka hans rätt till umgänge?