• Mysan0411

Flaskmatning, magont med mera

Hej!

Har en 1 månaders lilltjoppa som flaskmatas på grund av att amningen inte fungerade, inte tillräckligt med bröstmjölk.

Nu får hon ersättning istället och hon ökar fint i vikt. Dock stöter man på en del som magknip, hård mage, funderingar kring tillagning av ersättning, flaskor m.m när man flaskmatar.

Tänkte starta denna tråd för att kunna diskutera allt kring detta. Kan vara skönt att höra hur andra gör och dela med sig av bra tips osv. Kanske vi kan stötta varandra genom vakna nätter med magknip och glädjas åt de stunder då allt flyter på bra.

Magknip och andra problem blir ju bättre med tiden men det är jobbigt när man är mitt upp i det ........

• Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera
  • CarolineL

Låter härligt med lite fler timmar i sträck... Vi gör "rätt" med dag och natt men när kl var två inatt och han fick mat så var han klarvaken, ögon stora som tefat...lägligt när storebror går sin första 15 h vecka och är ledig idag. Vi har redan spelat basket, ätit frukost, kollat bompa och bäddat alla sängar Funderar på att styra lillebror mot 4h mellan målen för att "hjälpa" till lite, är dock rädd för att det kommer ge skrik och mer missnöjdhet. Minifomen har iaf hjälpt massor hittills.

• 7879

Och han ligger inte nöjd själv antar jag? Låter som du har lite att kämpa med. Min tjej äter varannan, var tredje timme på dagen, tror det är bra om de får i sig större mängd mat dagtid för att undvika hunger på natten, har funkat för mina, men det är ju inte säkert det funkar för dig. Kan ju hända att han har den dygnsrytmen och behöver ledas rätt, vilket säkert kräver lite jobb.

• CarolineL

Nej han ligger inte nöjd själv tyvärr. I värsta fall får jag ta upp honom och sätta oss i soffan och vagga honom till sömns men då brukar han ändå inte sova vidare på egen hand. Han är ju fortfarande liten så det är klart att det funkar ett tag till men verkligen inte ha det så här i längden. Ska kanske testa att öka målen dagtid, nu äter han90-100 var tredje h dygnet runt...

• 2009

Hej alla, jag hoppar också in här! Fick en liten kille 5/2 i v 36+5 så han räknades som prematur, gick ner till strax under 3 kg några dagar efter födseln men väger nu 3,5 kg. Har ätit ersättning (semper) från start pga att jag äter mediciner som går över i bröstmjölken (har epilepsi). Nu äter han 90 ml var 3-4 timme ungefär och verkar nöjd med det, äter oftast två gånger på natten också. Har gått upp fint i vikt på det.

Han bajsar varje dag men senaste dagarna har han börjat knorra lite och "jobba" med benen när han har ätit, och så grinar han till ibland, precis som om det kniper till i magen. Bajset ser dock inte hårt ut, konsistensen är som en blandning av keso och gröt om ni kan föreställa er det... :) Är det någon av er som gett BabySemp och haft samma bekymmer och sen gått över till BabySemp Lemolac med gott resultat? Har läst en del om minifom men det verkar som om det kan ge magknip?

• 7879
    CarolineL skrev 2013-02-25 09:55:13 följande:
    Nej han ligger inte nöjd själv tyvärr. I värsta fall får jag ta upp honom och sätta oss i soffan och vagga honom till sömns men då brukar han ändå inte sova vidare på egen hand. Han är ju fortfarande liten så det är klart att det funkar ett tag till men verkligen inte ha det så här i längden. Ska kanske testa att öka målen dagtid, nu äter han90-100 var tredje h dygnet runt...

Ja det är ju alltid värt att prova att göra så och se om det blir bättre. Min tjej äter oftast 100ml per gång om det går var tredje timme och 65 ml om jag vill att det ska bli varannan timme, ammar henne alltid innan så där får hon väl i sig något med.
  • Aileen Allannah
    2009 skrev 2013-02-25 14:59:07 följande:
    Hej alla, jag hoppar också in här! Fick en liten kille 5/2 i v 36+5 så han räknades som prematur, gick ner till strax under 3 kg några dagar efter födseln men väger nu 3,5 kg. Har ätit ersättning (semper) från start pga att jag äter mediciner som går över i bröstmjölken (har epilepsi). Nu äter han 90 ml var 3-4 timme ungefär och verkar nöjd med det, äter oftast två gånger på natten också. Har gått upp fint i vikt på det.

Han bajsar varje dag men senaste dagarna har han börjat knorra lite och "jobba" med benen när han har ätit, och så grinar han till ibland, precis som om det kniper till i magen. Bajset ser dock inte hårt ut, konsistensen är som en blandning av keso och gröt om ni kan föreställa er det... :) Är det någon av er som gett BabySemp och haft samma bekymmer och sen gått över till BabySemp Lemolac med gott resultat? Har läst en del om minifom men det verkar som om det kan ge magknip?
    Du kan ju testa med Sempers Magdroppar kanske? Det finns på apoteket, kostar ungefär 170 kronor för en flaska.
  • 7879

2009: jag har precis haft problem med hård mage hos tjejen och fick jättebra resultat av lemolac, däremot lite mer skummiga kräkningar så blandar lite med baby semp.

• 2009
    7879 skrev 2013-02-26 15:40:00 följande:
    2009: jag har precis haft problem med hård mage hos tjejen och fick jättebra resultat av lemolac, däremot lite mer skummiga kräkningar så blandar lite med baby semp.
    Vi köpte en förpackning Lemolac härom dagen så jag har bara hunnit prova några mål, men spontant känns det som om det blir så mycket mer skum i nappflaskan när man blandat till ersättningen, i jämförelse med vanliga babysemp? Killen har inte kräkts något sen han fick prova, så det kan jag inte jämföra med, men det kanske kan vara pga att konsistensen är "skummigare" som kräkset också blir det? Ska fortsätta med Lemolac några dagar och se om det blir någon förändring.
  • CarolineL

Här är fortsatt småknorrigt, främst nätter, suck. Börjar med semperdroppar idag och hoppas på bättring och lite mer sömn... Sonen går iaf upp fint i vikt fortfarande, ca200 g/v.

• mrs Vilja

Idag har vi varit på BVC. Lillskruttan går upp bra men har det kämpigt med magen.
    Fick tips/råd att prova byta ersättning till Babysemp lemolac (från Nan pro 1) och att utöka dosen med laktulosen. Håller alla tummar att det ska hjälpa henne. Inget kräk i alla fall efter första målet!

Hur går det för er andra?

CarolineL visst är det jobbigt med knorriga nätter. Försöker tänka på vad barnmorskorna på avdelningen (tösen prematurfödd i v 36) att: "här sover inga barn före 02" och det ligger lite i det att barn är mer vakna och suttiga och knorriga om kvällarna.

Fr.o.m. Igår prioriteras sömnen före umgänget med maken på kvällen. Så nu kallar sängen! (behöver alla få rimmar jag kan få, storasyster -4 år - sjuk igen här hemma och denna mamman behöver sömn och ork för en pigg sjukling och en knorrandes liten)

• CarolineL

MrsVilja; förstår precis vad du menar med sömnen. Stora pojken på 4,5 har precis börjat gå 15 h v på fsk, vi var alla helt slut när första hemma dagen var över I natt har lillebror iaf knorrat något mindre och jag har nog skrapat ihop 5 h, eftersom jag lade mig kl nio igår Har era napp? Nils har otroligt sugbehov så han får det, dock tappar han den ofta och då blir det spring... Sover han djuptbehöver han den inte men i knorret och då kan man ju få stoppa in den 15 ggr på ett par timmar

• mrs Vilja

Vår tös har napp, men den används inte så mycket.
    Bytet till Babysemp och utökandet av laktulosen verkar hittills så bra! Inget kräk (taiträ) och skruttan har bajsat flera gånger i bra konsistens! tjohooo! Så glad man kan vara över lite bajs ;) hon verkar dessutom lugnRe och inte alls så knorrig! Men som sagt.. Jag ropar inte "hej" än, det har ju vara gått 15 timmar med det nya.

• lyckaokarlek

Ni som både ammat o flaskmatat, hur slutade ni amma? Hur förstod ni att bebisen inte ville ha bröstet längre?
    Min 5v har ammat utan problem fram till igår då det var som att hon "gett upp", tar bara bröstet en kort stund och sedan mest bara ligger där i väntan på att få flaska... Imorse ville hon ens knappt ta bröstet! Vet genom pumpning att jag har samma mängd (20ml) som förra veckan

• CarolineL

Lyckaokarlek; När mina bröst började sina kände jag att det var ohållbart med amning, pumpning och ersättning...det fanns liksom inte tid till det. Jag tog på mig en riktigt stadig bh och åt Ipren mot spänningar, amningsmottagningens råd. Sedan tog det några dagar med läckande bröst men produktionen upphörde. Vid några tillfällen handmjölkade jag i duschen för att slippa staser i brösten, men bara tillräckligt för att släppa en aning på trycket. Jag hade ca 50ml i bröstet/dygn och då fick det vara nog...tog hur lång tid som helst att få ut. Sonen verkade inte sakna bröstet alls.

• Airhostess
    CarolineL skrev 2013-02-26 18:11:12 följande:
    Här är fortsatt småknorrigt, främst nätter, suck. Börjar med semperdroppar idag och hoppas på bättring och lite mer sömn... Sonen går iaf upp fint i vikt fortfarande, ca200 g/v.
    Är det knorrigt så kan det mycket väl vara ersättningen som irriterar. Testa Nan HA (Hypo Allerg), en mildare variant där mjölkproteinet är nedbrutet/processerat. Många barn har svårt att smälta komjölksprotein som såklart är "starkare" än modersmjölksprotein.

• Mysan0411

Hej!

Vilken underbar natt! Matade lillan vid 00.00 och sedan sov hon från ca 00.30 till 05, åt och somnade om och sov till 8.30.

Jag ger henne NAN pro 1 och hon äter nu mellan 100-120 per mål oftast var 3:e timme på dagen. Någon sväng kan det gå 4 timmar emellan. Ger henne minifom vid behov då jag märker att hon haft mycket magknip efter målet innan. Gav henne semper bifidus 1 mål/dagen i några dagar men nu har jag inte gett henne nått av det på ett par dar och hon har fått bajsa en gång per dag ändå.

Hon är mycket nöjdare nu, jollrar och pratar och ler med hela ansiktet (inte magknipsleende). Hoppas det fortsätter så här!

Ibland har hon svårt att somna och då vill hon bli buren eller bara sova i famnen men det är helt ok tycker jag bara det är på dagen. På natten har vi bara en liten nattlampa tänd i sovrummet och även nedsläckt i resten av lägenheten för att göra skillnad på dag och natt. Jag försöker även att inte prata med henne för mycket om hon nu inte är klarvaken förstås.

Det är ju väldigt olika från dag till dag hur hon är i magen och hur natten blir så man får ta tillvara på de dagar då allt fungerar perfekt och hämta kraft och energi dessa dagar. De växer ju trots allt fort och magknip och sömnproblemen minskar.  

• lyckaokarlek

Tack för dina tips Caroline! Ska försöka ngn dag till, men har känslan av att amningstiden är förbi nu... Även om jag räknar de här 5v som bonus (trodde inte jag skulle kunna amma alls) och att det nog snart var dags, känns det otroligt jobbigt!

Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera