• Hjärtegulle

    Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?

    Hur gör ni med mat och ersättning till eran 6 månaders? Hur ser en dag ut?

  • Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?
  • Tekaka

    Frågan var:

    "Hej! Min son är snart 6 månader och har på inrådan av min BVC-sköterska börjat med "mat" alla hans måltider. För tillfället ser hans dag ut som följande. 08.00 1 portion gröt och 1/2 burk fruktpure 12.00 1 liten burk barnmat och 1/2 burk fruktpure 16.00 1 liten burk barnmat och 1/2 burk fruktpure 20.00 1 portion gröt och 1/2 burk fruktpure, erbjuder ersättning efter maten. Till alla mål mat får han vatten till. Min BvC- sköterska tyckte jag skulle försöka få in ett mellanmål under dagen också, måste han ha det trots att han följer sin viktkurva och inte verkar hungrig mellan hans nuvaeande mattider? hur skulle en ett "bättre matschema" se ut i såfall? Jag undrar också vad jag Isåfall ska ge som mellanmål? Kan de äta mackbitar redan eller finns det risk att han sätter i halsen? När jag frågade min sköterska fick jag bara som svar att ge något han tyclkte om - virket är svårt när man inte vet vad man kan välja mellan."

    Och svaret var:

    Hej!

    Vad bra du har lyckats med rutiner kring maten! 

    Det låter som om ditt barn äter rejäla portioner när han väl äter då han får i sig både gröt eller burkmat samt fruktpuré vid varje måltid. Det din BVC-sköterska kanske menar är att ett litet barn kan behöva fylla på med energi lite oftare och då är ett mellanmål bra. I ditt fall skulle man kunna sprider ut matintaget lite på fler tillfällen, tex att ge fruktpuren lite senare, men det totala energiintaget blir kanske ungefär detsamma - det blir bara lite mer utspritt över dagen med mellanmål. Men om din son är pigg och nöjd under dagen så tycker jag inte att du behöver ändra något.

    Barn är olika - en del äter just stora volymer och inte så ofta och andra barn äter mindre portioner och behöver då äta oftare. Att ditt barn inte äter på natten verkar betyda att han är mätt och nöjd och får i sig hela sitt energibehov under dagtimmarna.

    Ett mellanmål kan vara lite frukt eller en bebissmörgås med tex lite leverpastej mellan två mjuka brödskivor utan kanter. Om barnet sitter ner stadigt i famnen eller i en stol så är risken att sätta i halsen liten. Man kan introducera lite youghurt också.  

    Lycka till! / Eva 

    Skrev bvc-psykolog men menade självklart bvc-sköterska

  • WSalma

    Frukost 1 - ersättning
    Frukost 2 - gnager på lite bröd
    FM - ersättning
    Lunch - lunch av något slag, ibland försöker jag med lite puré men det gillar hon inte. Oftast bitar av potatis, morot, broccoli... Idag fisk. Ca 50 gram, Ungefär 2 tsk fruktpuré efteråt. Ersättning.
    EM - ersättning, kanske gnager på lite banan, riskaka eller dylikt
    Kväll - gröt med mjölk och frukt, fyller upp med ersättning efteråt

  • Tekaka
    WSalma skrev 2013-12-04 22:55:38 följande:
    Frukost 1 - ersättning
    Frukost 2 - gnager på lite bröd
    FM - ersättning
    Lunch - lunch av något slag, ibland försöker jag med lite puré men det gillar hon inte. Oftast bitar av potatis, morot, broccoli... Idag fisk. Ca 50 gram, Ungefär 2 tsk fruktpuré efteråt. Ersättning.
    EM - ersättning, kanske gnager på lite banan, riskaka eller dylikt
    Kväll - gröt med mjölk och frukt, fyller upp med ersättning efteråt
    hur fick du din dotter att ta ersättning? för jag trugar och trugar men det går inte, hon vägrar ta flaskan
  • WSalma

    Det var aldrig några problem, hon drack det helt utan problem (oberoende vilken sort/flaska). Där kan jag tyvärr inte hjälpa...

  • Tekaka
    WSalma skrev 2013-12-05 07:08:37 följande:
    Det var aldrig några problem, hon drack det helt utan problem (oberoende vilken sort/flaska). Där kan jag tyvärr inte hjälpa...



    Å vilken tur du haft..jaja tack ändå
  • mammalovis

    Tekaka: Om nu ersättningen är nödvändig, så kanske det fungerar bättre på sked eller med kopp, alla barn accepterar ju inte flaskan eller t ex välling. Sedan kan det väl vara så att närheten vid amningen är både mysigare och godare än flaskmatningen. Min dotter har fått lite vatten på flaska, men det mesta rinner ut ur mungipan.

    Huvudsaken med smakisar är väl att man inte ger mer än vad magen klarar av ...

    Min dotter på 6 månader ammar fritt och sedan äter hon vid våra måltider lite banan och smörgåsrån till frukost, smörgåsrån eller av vår mat till lunch och middag och sedan får hon 1 dl gröt och några matskedar fruktpuré utifrån vad hon orkar.

  • Cizi81
    Tjej78 skrev 2013-03-12 20:28:11 följande:
    Min dotter blir snart 6 månader och tänkte då få ihop ett bra "matschema". Hon har sen hon var 4 månader fått gröt och lite olika puréer samt smakat lite av det vi ätit. Jag hade tänkt att det skulle se ut så är : Frukost: Gröt Fm-mellis: frukt/fruktpure och/eller macka samt ersättning Lunch: Puré av grönsaker med fisk/kött/fågel Em-mellis: samma som på fm Middag: det vi äter Innan nattning: Välling Natten: Ersättning Nästa fråga och den jag tycker är den som är intressant är vilka tider skall man få in allt detta?? Jag tänkte frukost vid 7 när hon vaknar sen fm-mellis vid 10.30, lunch 12, em-mellis 15, middag 18, innan nattning 19.30, nattmålet ger vi innan i lägger oss (oftast vid 23). Sen efter att jag funderat ut detta undrar jag om hon verkligen vill äta så ofta eller är detta normalt? Ska man försöka få ihop det så här och ju äldre hon blir öka på portionerna eller ska man ta bort nått nu i början och lägga till eftersom hon växer?

    Låter precis som en dag för min 6 månaders kille och lika har det varit för hans två bröder. Ammar honom dessutom 2-3 ggr per dag när han vill det och sen flera gånger under natten. Möjligen hinner vi inte med fm-mellis då han sover 2-3h på fm
    Vi har aldrig haft problem med att de äldre grabbarna inte äter mat när de blev äldre men vet många kompisar som inte började med matrutiner tidigt som strulat länge med maten sen


    Allt beror på hur långt man har kommit med maten och vilken inställning man har till mat kontra amning/ersättning. Kör du vidare på det där om det känns bra för er!

  • jennyz

    När har ni börjat ge dem vatten? Jag ammar innan och efter ev mat, just nu lite gröt eller potatis, vill försöka hålla kvar intresset för amning hos henne, men hon är väldigt liten så BVC tycker att hon ska få i sig mer, förutom en flaska ersättning som hon får inför natten då hon inte verkar bli helt mätt annars...

  • Dr Bettan

    March of dimes inlägget är väldig gammaldags. Man behöver inte vänta 4-5 dagar mellan att man introducerar nya matsorter, allergier uppstår omedelbart efter intag, dvs minuter inte dagar. Man kan absolut ge citrusfrukt innan 1 år. Min dotter 9 månaders älskar tex blodapelsin som är surt men avskyr banan!
    Vatten kan man ge också som smakprov men bör inte ersätta mjölk förrän vid 1 års ålder. Anledningen till att man inte ska salta maten är för att njurarna inte är fullt utvecklade och klarar inte av att justera salt-vatten balansen fullt ut på samma vis som hos en vuxen.
    Gluten kan man med fördel introducera samtidigt som man ammar, man tror att detta ska minska risken för glutenallergi. Dock i måttliga mängder och inte i chockmängder som vi svenskar gärna ger i form av flera flaskor välling om dagen. Välling finns bara i Sverige och Sverige har störst antal glutenallergiker procentuellt. Något gör vi som är fel och det kan vara värt att prova utan välling, de resterande 6 miljarder människor på jorden klarar ju sig utmärkt utan!

  • Ida82
    Tekaka skrev 2013-12-04 23:28:55 följande:
    hur fick du din dotter att ta ersättning? för jag trugar och trugar men det går inte, hon vägrar ta flaskan
    Hej min son som i dag är fyra började krångla med ersättningen när han började få mat, Han ammades aldrig. Han vägrade även välling så det blev gröt å smörgås på kvällen.Han var nogsex-sju månader när han nästan slutade med ersättningen för han vägra totalt! Men älskade/älskar gröt :)
  • snartsnart

    kl 6 frukost: bröstmjölk
    kl 9 mellis: bröstmjölk och 100 ml ersättning
    kl 13 lunch: bröstmjölk och 0,5 dl grönsakspuré + banan + kex
    kl 16 mellis: bröstmjölk och 100 ml ersättning
    kl 19 middag/kvällsmat: bröstmjölk och 1 dl gröt

  • Solna Papi

    Bumpar lite här. Min dotter sex månader äter
    Modersmjölksersättning 150 ml när hon vaknar ca kl. 8
    Gröt 4 msk samt en halv klämmis kl. 9
    Modersmjölksersättning 100 ml kl. 10:30.
    Lunch 12:
    en halv burk barnmat plus katrinplommon och modersmjölksersättning
    modersmjölksersättning vid 15
    Middag kl. 17, halv burk barnmat och katrinplommon plus ersättning
    Kvällsmål kl. 19: 3-4 msk gröt plus modersmjölksersättning och klämmis
    Matning i sömnen ca 22: 100
    ml modersmjölk. 

Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?