• Stoffe76

Son med jordnötsallergi - råd någon?

Hej!

Vår son, som är två år gammal, åt en godis innehållande jordnötssmör på juldagen. En stund senare började han hosta och gråta, försöka klia i munnen och fick svårt att andas. Vi fick ringa ambulans, som kom och gav honom adrenalin och kortison. I ambulansen började han klia som en galning och han blev röd och svullen över hela kroppen. Igår var jag på barnmottagningen med honom och de gjorde ett pricktest som visade jordnötsallergi. Nu har vi fått Epipen, kortison och antihistamin utskrivet. Fick en del råd också, men har fler funderingar, och vill höra hur andra (erfarna) föräldrar gör.

1. Han har tidigare ätit lösgodis och det har aldrig varit några problem. Nu säger sköterskan att man måste undvika det, eftersom skopan åker runt i alla burkar, och kan ha kontaminerats. När han tidigare har ätit lösgodis, är det verkligen så riskabelt att ge honom det? Jag har en känsla av att sjukvården måste varna för allt, att informationen inte är så individanpassad.

2. När det står "kan innehålla spår av nötter" på chokladen, kan det innebära jordnötter också, eller specificerar de alltid det för sig? Han tål både mandel (det har han ätit) och hasselnötter (det var med på pricktestet).

3. Då på juldagen, så klarade han sig ju tills ambulansen kom, även om det dröjde. Jag gick ut på balkongen med honom så att han fick sval luft och efter ett tag kändes det som om han blev lite bättre. Finns det risk att förloppet blir snabbare nästa gång (om det blir en nästa gång)? Brukar man försämras och bli mer känslig (t ex inte tåla jordnötter i luften till slut) eller reagera kraftigare (bli ännu sämre, fortare)?

Tacksam för svar, även om du bara har svar på någon av mina funderingar!

Observera att jag inte vill riskera något, eller chansa och kanske utsätta honom för fara. Men i och med att detta är något han förmodligen får leva med hela livet, så vill jag inte att han skall behöva undvika en massa saker i onödan. Man vill ju inte begränsa honom mer än nödvändigt. Det här är ju ganska nytt för oss, så vi vet ännu inte hur mycket det behöver påverka oss och honom.

• Svar på tråden Son med jordnötsallergi - råd någon?
  • Uffesson

Åh, vad svårt. Jag har jordnötsallergi i familjen och misstänker att jag själv även är allergiker.

Nu när jag är gravid undviker jag att äta lösgodis eftersom att det är som du säger - skopan blir jättegeggig efter att den förts runt i alla olika byttor.

Jag vill inte säga att de brukar skriva jordnötter separat.... men ibland ser jag det. Jag skulle inte chansa. Ta kontakt med tillverkaren! 

• Uffesson

Jag skulle även ta kontakt med astma- och allergiförbundet och rådgöra med dem. BAMSE-projektet kanske även har någon koll på jordnötsallergi?

Rådgör med experter, helt enkelt. Det varierar ju även hur pass allergisk man är. Vissa kan inte vara i samma rum som jordnötter.

• linjes

Min son och min man är allergiska mot allt vad nötter heter. Så här undviks choklad i alla former,Inge lösgodis,man läser på allt,håller rent om man tex har lagt nån kaka på bord/bänk som kan innehålla nötter och sen lägger barnet sin smörgås där eller liknande.. På restaurang frågar man,Kinamat hoppar man över,samma sak med konditori och bakverk mm mm Ja det är en ständig kamp

• MissJane

Jag är 29 år och har sk äkta jordnötsallergi. Just jortnötter sätter sig på luftvägarna vilket är livsfarligt. Andra nötter får jag inte andnöd av.
    Jag läser alltid på förpackningar och har skaffat min egen uppfattning med vilka chanser jag kan ta.
    Vi ett tillfälle åt jag estrella ostbågar och fick en allergisk chock av detta. Nu undviker hav estrellas ostbågar men äter olw..
    Med en liten kille på två år som inte förstår och som inte kan uttrycka sig snabbt och förståeligt skulle jag inte chansa ens på "spår av"..

• Stoffe76
    linjes skrev 2013-01-30 18:21:12 följande:
    Min son och min man är allergiska mot allt vad nötter heter. Så här undviks choklad i alla former,Inge lösgodis,man läser på allt,håller rent om man tex har lagt nån kaka på bord/bänk som kan innehålla nötter och sen lägger barnet sin smörgås där eller liknande.. På restaurang frågar man,Kinamat hoppar man över,samma sak med konditori och bakverk mm mm Ja det är en ständig kamp
    Ja, det låter verkligen som om ni ständigt är vaksamma och måste anstränga er för att undvika risker. Och måste man det, så är det ju inget snack! Jag har varit helt utan mjölkprodukter under amningsperioderna med båda barnen, eftersom de varit överkänsliga mot komjölksprotein. Nu var det ju inte alls så allvarligt, som jordnötsallergi kan vara, men jag vet hur omständigt det är att undvika något helt. Allt läsande och svårigheter att äta ute...

Som sagt, måste man, så måste man. Men det är svårt när man inte vet vilken nivå man skall lägga sig på, hur illa det är.

Det här att han har kunnat äta lösgodis innan, jag vet inte om man kan förlita sig på det. Hans allergi kanske har uppstått nu, och han kanske hade tur och inte fick några jordnötsspår i sitt godis tidigare. Nu kanske det är jätteriskabelt. 
  • Stoffe76
    MissJane skrev 2013-01-30 19:17:40 följande:
    Jag är 29 år och har sk äkta jordnötsallergi. Just jortnötter sätter sig på luftvägarna vilket är livsfarligt. Andra nötter får jag inte andnöd av.
    Jag läser alltid på förpackningar och har skaffat min egen uppfattning med vilka chanser jag kan ta.
    Vi ett tillfälle åt jag estrella ostbågar och fick en allergisk chock av detta. Nu undviker hav estrellas ostbågar men äter olw..
    Med en liten kille på två år som inte förstår och som inte kan uttrycka sig snabbt och förståeligt skulle jag inte chansa ens på "spår av"..
    Nä, så är det kanske. När han blir större och förstår att säga till när han känner något konstigt, så kanske man kan testa liiite mer. Usch, otäck allergi!
  • linjes
    Stoffe76 skrev 2013-01-30 19:19:03 följande:
    Ja, det låter verkligen som om ni ständigt är vaksamma och måste anstränga er för att undvika risker. Och måste man det, så är det ju inget snack! Jag har varit helt utan mjölkprodukter under amningsperioderna med båda barnen, eftersom de varit överkänsliga mot komjölksprotein. Nu var det ju inte alls så allvarligt, som jordnötsallergi kan vara, men jag vet hur omständigt det är att undvika något helt. Allt läsande och svårigheter att äta ute... Som sagt, måste man, så måste man. Men det är svårt när man inte vet vilken nivå man skall lägga sig på, hur illa det är. Det här att han har kunnat äta lösgodis innan, jag vet inte om man kan förlita sig på det. Hans allergi kanske har uppstått nu, och han kanske hade tur och inte fick några jordnötsspår i sitt godis tidigare. Nu kanske det är jätteriskabelt. 

Mm det är svårt men varför riskera att köpa lösgodis,när det finns annat godis...det kan ju faktiskt vara dödlig utgång och jag har sett det så många många ggr på min man och det är inte roligt,han tar 2 sprutor anapen,sen blir det ambulans och ja fy....min son har bara fått en riktig allergisk reaktion och sen har vi faktiskt lyckats undvika som tur är
  • LillMymlan

Kanske lite OT. Usch, detta får mig att tänka på flygresan hem från Egypten 2010. Till efterrätt ombord fick vi ngn chokladkaka/brownie av ngt slag som innehöll nötter. Helt plötsligt hör vi i högtalaren att p.g.a. en passagerare som är nötallergiker så får ingen öppna locket till kakan och äta den, detta då passageraren var väldigt allergisk och inte tålde ens "dammet" från nötter=dödligt. Självklart åt jag och sambon inte av kakan, men nog jädrar så fanns det idioter som inte kunde hålla sig utan satt och smaskade i sig kakan, fy så jädra korkat. Lyckligtvis gick det bra och passageraren klarade sig. Men hur f-n tänker folk? Ingen hänsyn alls.

Har för mig att allergier kan bli värre, tycker ni ska vara vaksamma med all föda.

Svar på tråden Son med jordnötsallergi - råd någon?