• linjes

Son med jordnötsallergi - råd någon?

Min son och min man är allergiska mot allt vad nötter heter. Så här undviks choklad i alla former,Inge lösgodis,man läser på allt,håller rent om man tex har lagt nån kaka på bord/bänk som kan innehålla nötter och sen lägger barnet sin smörgås där eller liknande.. På restaurang frågar man,Kinamat hoppar man över,samma sak med konditori och bakverk mm mm Ja det är en ständig kamp

• linjes
    Stoffe76 skrev 2013-01-30 19:19:03 följande:
    Ja, det låter verkligen som om ni ständigt är vaksamma och måste anstränga er för att undvika risker. Och måste man det, så är det ju inget snack! Jag har varit helt utan mjölkprodukter under amningsperioderna med båda barnen, eftersom de varit överkänsliga mot komjölksprotein. Nu var det ju inte alls så allvarligt, som jordnötsallergi kan vara, men jag vet hur omständigt det är att undvika något helt. Allt läsande och svårigheter att äta ute... Som sagt, måste man, så måste man. Men det är svårt när man inte vet vilken nivå man skall lägga sig på, hur illa det är. Det här att han har kunnat äta lösgodis innan, jag vet inte om man kan förlita sig på det. Hans allergi kanske har uppstått nu, och han kanske hade tur och inte fick några jordnötsspår i sitt godis tidigare. Nu kanske det är jätteriskabelt. 

Mm det är svårt men varför riskera att köpa lösgodis,när det finns annat godis...det kan ju faktiskt vara dödlig utgång och jag har sett det så många många ggr på min man och det är inte roligt,han tar 2 sprutor anapen,sen blir det ambulans och ja fy....min son har bara fått en riktig allergisk reaktion och sen har vi faktiskt lyckats undvika som tur är
Svar på tråden Son med jordnötsallergi - råd någon?