Skattebidrag för tygblöjor
Jag vill börja med att skriva att jag tycker att folk är berättigade till sina åsikter, accepterar och tycker att det är bra att folk tycker olika eftersom man kan lära sig mycket av varandras olikheter. Dock får jag medge att jag har svårt med ovan när det kommer till miljö och hållbarhet. Anledningen till detta tror jag beror på dels att jag själv tycker att miljö är väldigt viktigt och dels för att jag tycker att detta borde vara ett ämne som alla bör vara lika delaktiga i. Det är trots allt bara vi själva som kan sluta upp med att skita ned vår egen bakgård så att säga. Sen har jag hel och full förståelse för att alla inte kan göra allt (det gör inte heller jag), men jag är väldigt allergisk mot - och blir ibland ganska provocerad av människor som säger att de bryr sig om miljön men bara om det inte innebär (alltför mycket) extrajobb för då är det inte längre lika intressant. Speciellt irriterad blir jag om man inte heller kan tänka sig att försöka innan man avfärdar det mera miljövänliga alternativet.
Så, till själva huvudämnet: några av mina väninnor och jag väntar allesammans barn till våren/sommaren. I det här gänget vågar jag nog påstå (och mina vänner med) att jag är den som är mest engagerad när det kommer till ämnet miljö. Eftersom jag har några månader kvar innan det är dags, har jag ännu inte riktigt funderat på alla de förändringar mm som ett barn faktiskt skulle innebära för mitt liv, eller jo, i stora drag men inte på detaljnivå. Av en ren händelse kom jag att tänka på tygblöjor, började sedan läsa på om det och kom fram till att det faktiskt är något jag som verkligen vill prova och förhoppningsvis använda istället för engångsblöjorna.
När jag sedan frågade runt bland mina gravida vänner om vad de tyckte om tygblöjor och ifall de också hade kunnat tänka sig att använda dem så fick jag dessa reaktioner (vilka jag egentligen inte blev förvånad över i efterhand men som då ändå fick mig att känna mig rätt besviken):
- det är äckligt
- det är opraktiskt och gammaldags
- för mycket jobb etc
Huvudintrycket jag fick var mycket att man 1) inte hade tänkt på det men framförallt 2) även om man i bakhuvudet vet att det finns så är det för omodernt och framförallt för besvärligt för att ens tänka sig att prova på. Jag fick också många (till viss del dömande frågor tycker jag) om hur jag ens skulle få det att fungera rent praktiskt i min vardag; vart ska jag lägga de skitiga blöjorna när jag är inte är hemma, hur ska jag göra med bajset osv osv. Mitt svar på det var att sånt får jag komma fram till och att ta tips från andra som använt tygblöjor.
Som sagt, jag respekterar att mina vänner tänker på ett annat sätt men jag vill någonstans också göra en större insats för miljön genom att få mina väninnor till att åtminstone kunna tänka sig att testa tygblöjor. Är det några andra som har råkat ut för liknande?