• elderblossoms

Skattebidrag för tygblöjor

Jag vill börja med att skriva att jag tycker att folk är berättigade till sina åsikter, accepterar och tycker att det är bra att folk tycker olika eftersom man kan lära sig mycket av varandras olikheter. Dock får jag medge att jag har svårt med ovan när det kommer till miljö och hållbarhet. Anledningen till detta tror jag beror på dels att jag själv tycker att miljö är väldigt viktigt och dels för att jag tycker att detta borde vara ett ämne som alla bör vara lika delaktiga i. Det är trots allt bara vi själva som kan sluta upp med att skita ned vår egen bakgård så att säga. Sen har jag hel och full förståelse för att alla inte kan göra allt (det gör inte heller jag), men jag är väldigt allergisk mot - och blir ibland ganska provocerad av människor som säger att de bryr sig om miljön men bara om det inte innebär (alltför mycket) extrajobb för då är det inte längre lika intressant. Speciellt irriterad blir jag om man inte heller kan tänka sig att försöka innan man avfärdar det mera miljövänliga alternativet.

Så, till själva huvudämnet: några av mina väninnor och jag väntar allesammans barn till våren/sommaren. I det här gänget vågar jag nog påstå (och mina vänner med) att jag är den som är mest engagerad när det kommer till ämnet miljö. Eftersom jag har några månader kvar innan det är dags, har jag ännu inte riktigt funderat på alla de förändringar mm som ett barn faktiskt skulle innebära för mitt liv, eller jo, i stora drag men inte på detaljnivå. Av en ren händelse kom jag att tänka på tygblöjor, började sedan läsa på om det och kom fram till att det faktiskt är något jag som verkligen vill prova och förhoppningsvis använda istället för engångsblöjorna.

När jag sedan frågade runt bland mina gravida vänner om vad de tyckte om tygblöjor och ifall de också hade kunnat tänka sig att använda dem så fick jag dessa reaktioner (vilka jag egentligen inte blev förvånad över i efterhand men som då ändå fick mig att känna mig rätt besviken):
    - det är äckligt
    - det är opraktiskt och gammaldags
    - för mycket jobb etc

Huvudintrycket jag fick var mycket att man 1) inte hade tänkt på det men framförallt 2) även om man i bakhuvudet vet att det finns så är det för omodernt och framförallt för besvärligt för att ens tänka sig att prova på. Jag fick också många (till viss del dömande frågor tycker jag) om hur jag ens skulle få det att fungera rent praktiskt i min vardag; vart ska jag lägga de skitiga blöjorna när jag är inte är hemma, hur ska jag göra med bajset osv osv. Mitt svar på det var att sånt får jag komma fram till och att ta tips från andra som använt tygblöjor.

Som sagt, jag respekterar att mina vänner tänker på ett annat sätt men jag vill någonstans också göra en större insats för miljön genom att få mina väninnor till att åtminstone kunna tänka sig att testa tygblöjor. Är det några andra som har råkat ut för liknande?

• Svar på tråden Skattebidrag för tygblöjor
  • elderblossoms

Tillägg till mitt redan rätt långa inlägg (ursäkta)...En idé för att få fler att använda tygblöjor och inte engångsblöjorna skulle kunna vara att man antingen har en lägre moms på tygblöjor, att brukare får skattereduktioner i proportion till i vilken grad tygblöjor används i förhållande till engångsblöjorna (skitsvårt att få till rent praktiskt, jag vet) eller lägga en högre skatt på engångsblöjorna (drar här paralleller till den senaste tidens diskussioner kring köttskatten för nötkött).

Välkomnar era inputs! :)

• JECJ

Det blir nog svårt att få till. Engångsblöjor hittades på av en anledning, av samma anledning tog dom över marknaden.

Blöjor är en liten del i milön. Vill man göra en stor förändring så kan man göra som jag, ha ett miljövänligt uppvärmningssystem, odla egen mat och jaga och inte ha bil. För där är dom stora bovarna!

Ibland blir jag väldigt trött på miljökämpar som säger åt mig att inte använda vissa produkter , och så sätter dom sig själv i en bil och åker hem till sin oljeuppvärmda villa ;)  

• Ramborg

Jag skulle nog tvätta tygblöjorna i nittio grader av hygienskäl. Och med tanke på hur mycket energi det också går åt till att tillverka bomull skulle jag gärna vilja se en livscykelanalys på tygblöjorna jämfört med engångs som eldas upp och ger energi.

Det låter så självklart att flergångs är bättre än engångs, men jag har läst nånstans att vissa typer av engångsmuggar tex är minst lika miljövänliga som porslin sett till hela livscykeln.

Och slutsatsen för mig personligen är nog att det finns andra miljöåtgärder som jag bedömer effektivare för motsvarande ansträngning.

42.
  • Neelah
    JECJ skrev 2013-01-30 06:04:21 följande:
    Det blir nog svårt att få till. Engångsblöjor hittades på av en anledning, av samma anledning tog dom över marknaden.

Blöjor är en liten del i milön. Vill man göra en stor förändring så kan man göra som jag, ha ett miljövänligt uppvärmningssystem, odla egen mat och jaga och inte ha bil. För där är dom stora bovarna!

Ibland blir jag väldigt trött på miljökämpar som säger åt mig att inte använda vissa produkter , och så sätter dom sig själv i en bil och åker hem till sin oljeuppvärmda villa ;)  
    Jag håller med. Att äta mindre kött bidrar också till en bättre miljö. Om alla som jag (som älskar kött) valde att äta vegetariskt en eller två dagar/vecka så skulle det göra stor skillnad. 

Tygblöjor är jättebra, men om de ska subventioneras så borde även tygkassar, istället för papper eller plast, göra det och tygservetter istället för pappersservetter o.s.v. Personligen tycker jag inte att det ska behövas bidrag för att folk ska börja bry sig om miljön.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Dixie

Helt klart måste vi ta hand om vår miljöpåverkan, jag väljer i största mån miljövänliga alternativ - men just tygblöjor kommer jag aldrig att använda till mina barn, opraktiskt, ger mer tvätt, funkar inte när man är på stan etc.

• Höstmåne

Antar att du fått idéen från England

Det var ju tydligen på gång något liknande i slutet av 90-talet men slopades.

Har för mig (nej orkar inte leta reda på källa) att när det gäller miljöpåverkan så var tygblöjor bara marginellt bättre, om man räknade med att barnet använde blöjor lika länge. Tygblöjeanvändande barn brukar ofta bli torra lite tidigare tydligen.

Men de finns ju flera andra fördelar med tygblöjor. Använder de själv De enda gångerna vi inte använder de är när vi är i väg på längre resor, och över natten då de inte håller tätt i 12 timmar (många engångs gör inte de heller för oss). Men annars så funkar den sorten vi har som vanliga (är inte så mycket större heller) och behöver inte byta oftare under dagtid heller, sen lägger vi de i en blöjpåse, vilket innebär att de funkar utmärkt att använda även när vi är på stan eller hos vänner. 

Men vi valde att använda tygblöjor rätt tidigt för att med engångs så läckte de bajs hela tiden (upptäckte sen att hen var komjölksproteinallergisk) men höll tätt i tygblöjor, sen när vi använder engångs (testat libero, coop, änglamark, ica, willys, huggies) under längre perioder så blir hen ofta röd vilket hen aldrig blir i tygblöjor. Så valet är för oss lätt även om det kanske inte hjälper miljön så himla mycket.

• elderblossoms

Håller med mycket av det ni skriver och har även tänkt tanken att blöjfrågan troligtvis inte är en så stor miljöpåverkan jämfört med andra saker i vardagen, men försöker leva med måttot "många bäckar små" när det kommer till mitt miljöarbete. Själv bor jag i en bostadsrätt utanför stan, åker kollektivt och källsorterar allt som går i mitt hushåll.

Naturvårdsverket (har jag för mig i alla fall) kom relativt nyligen fram till att en blöjperiod med engångsblöjor släpper ut mer än dubbelt så mycket koldioxid än jämfört med tygblöjor, produktion och tvätt (i fulla maskiner) inräknade. Det tillsammans med att tygblöjor anses vara mer skonsam mot bebisens rumpa och att många säger att tygblöjsbarn ofta blir blöjfria snabbare är nog de tre främsta anledningarna till varför jag känner att jag vill satsa på tygblöjorna. Sedan förstår jag såklart dem som vill använda engångsblöjor av de praktiska anledningarna, som sagt motställer jag mig bara inställningen: "jag är miljömedveten, men bara så länge det inte kräver extraarbete" eftersom det i mina öron låter rätt mycket som hyckleri. Miljöförstöringen är något som vi människor har förstört och därför är det bara vi som kan rätta till det. Kanske är det bara jag som har för höga krav på mina medmänniskor :) 

Sedan tror jag heller inte på någon skattesubvention för tygblöjor, men jag tror till viss del på skattebeläggning. Vi har redan en högre skatt på bensin och avgaser (trängselskatt) som har bidragit positivt, det diskuteras nu om en nötköttsskatt, vilket fast jag är en köttätare, ser positivt på. Säg sen i framtiden när vi har "rättat" till de största miljönbovarna, är då vårt arbete "klart"? Är det då inte dags att ge sig de mindre bovarna, som t.ex. engångsblöjorna? 

• fågelungarna

Elderblossoms! Håller helt med dig. Tygblöjor är inte så knepigt som många tror, åtminstone inte om man har egen tvättmaskin. Är man ute på stan stoppar man bara den använda tygblöjan i en påse och tar med sig hem, inga bekymmer. Hemma förvarar man dem i någon hink. Går utmärkt att tvätta ihop med vanlig tvätt på 40-60 grader. Inte tvättar väl folk pottränande ungars nerkissade byxor i nittio grader, eller? Lite överdrivet i mitt tycke.

Men ännu mer miljövänligt än tygblöjor, är EC! Så om du tänker använda tygblöjor till bebisen, komplettera med att låta barnet kissa över vask/toa/potta. Miljövänligt, ekonomiskt, och så utvecklar man en väldigt nära och fin kommunikation med sitt barn när man är lyhörd för dess signaler om sina eliminationsbehov likväl som när det signalerar efter mat, sömn, värme, trygghet, etc. Barnet får även chansen att från början ta kontroll över tarm och blåsa, en naturlig utveckling på samma sätt som den motoriska.

blojfribebis.se

Håll utkik efter Blöjupproret under året som kommer, du lär nog dela värdegrunden, och kanske vilja bli medlem i föreningen...

• fågelungarna

Själv avfärdade jag EC när jag första gången hörde talas om det, för det lät ju alldeles för jobbigt. Valde tygblöjor som "nödvändigt ont" pga mitt miljösamvete, men upptäckte att det inte var krångligt alls. Bara plus, för engångsblöjor stinker så jäkla illa så fort det kommit minsta kissdroppe i dem. Sen råkade någon nämna EC igen när ettan var kring 7 mån, och då körde jag igång. Visst, jobbigt ibland, men inte alls så illa som man kan tro, och man väljer ju själv vilken nivå på EC:andet man orkar med. Vinsten är ju som sagt både ekonomisk och utvecklingsmässig. Ettan var dag- och nattorr vid 18-19 mån utan bekymmer. Tvåan är 18 mån nu och inte riktigt i mål, men inte långt ifrån.

• elderblossoms

Skönt med lite medhåll från dig fågelungarna! Min man suckade och himlade med ögonen när jag först tog upp tygblöjorna men eftersom att han känner mig och mitt miljösamvete så visste han att denna debatt var ingen han ville lägga energi på :). Jag har hört talas om EC men inte läst på om det så mycket,  men är sugen på att testa. Dock har jag förstått att man måste vara konsekvent, för annars får man inte den effekt som man vill ha. Därför tänker jag, om man väl börjar med EC, hur funkar det då när man t.ex. är ute på stan eller i andra situationer där man helt enkelt inte har möjlighet att springa till toa så snart bebisen är nödig? Speciellt mycket små barn som då behöver gå var 10-15 (?) minut? Ger man då inte barnet blandade signaler? Svaren kanske jag hittar på länken som du tipsade om, tack för det! :) 

• tilj75

Jag har använt både tyg och engångsblöjor till mina barn. Men jag har för mig att miljöpåverkan blir större vid tyg än vid engångs om man använder torktumlare. Vet inte om detta stämmer, någon som vet?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • fågelungarna

elderblossoms. Jag vet bara en ec-förälder som kört på till 100 %, med bebis blöjfri på heltid hemma från 17 dagar, och på heltid utanför hemmet från 4 mån. Kixan här på fl. Resten brukar komplettera med tygisar eller engångsblöjor beroende på tycke och smak. Miniminivå kan väl vara att bara försöka fånga bajset och ha engångsblöja för övrigt. Många börjar inte ens förrän efter några månader. Man hittar sin egen nivå på det hela. Jag började inte förrän vid 7-8 mån med min stora, och hade henne blöjfri på heltid dagtid från 12 mån med 3-4 missar i veckan fram tills att hon blev problemfritt dag- och nattorr vid 18-19 mån. Rutinpottade lillebror från födseln vid blöjbyten och någon gång utöver det. Ökade den blöjfria tiden successivt fram tills tio mån då jag började ha honom helt blöjfri om dagarna. Många fler missar jämfört med storasyster, och han verkar inte bli tillförlitligt torr av sig själv nu vid 18 mån, utan jag får nog ta till någon aktiv potträning som Oh Crap Potty Training nu för att avsluta EC-tiden. Alla barn är olika!

Men det har tveklöst stora fördelar. Har man väl börjat är det svårt att lägga ner. Glad Det finns även en livaktig grupp på facebook, EC-toakommunikation-blöjfritt. Och är din man äckelmagad/bekväm av sig gällande tygblöjorna så lär även han inse hur mycket lättare det är att få bajset i toa/potta i stället för utsmetat i blöjan. Fast matbajs brukar vara lättare att fånga än amningsbajs som kan komma lite när som helst dygnet runt...

Lycka till!

• JohBo

Så trist att du fått dessa reaktioner på tygblöjor

Använder det själv (måste erkänna att jag är den enda i bekantskapskretsen) och tycker att det är väldigt enkelt. När det gäller subventionering så förekommer det i vissa länder redan tex i Storbritannien är de momsbefriade. När det gäller miljöpåverkan är det väldigt svårt att veta, kan vara värt att komma ihåg att en del av undersökningarna som gjort är betalda av tillverkare för engångsblöjor. Sedan finns en mängd olika tygblöjor i olika material. Någon nämnde bomull, men det finns även av bambu och hampa. Förutom polyester som är ett vanligt material också. Finns ekologiska blöjor, och även Oeko-Tex certifierade blöjor där mängden kemikalier är start begränsad i produktionen. Sedan hur man tvättar den påverkar ju också förstås, vad man har för tvättmaskin och om man torktumlar blöjorna.

Själv använder jag tygblöjor främst för att han aldrig blir röd i rumpan med det samt att jag vill undvika kemikalierna i engångsblöjor som går över till barnet och som man inte vet hur det påverkar på sikt.

Här finns lite tips på hur man använder tygblöjor:
    www.babyrino.se/egensida/om-tygblojor/507

• JohBo

Oj det var visst en tråd från förra året Förvånad det märkte jag inte, hittade den via google...Glad

• elderblossoms

Antar att TS betyder "trådstartare"? Är inte så aktiv i forum så rätta mig om jag har fel :) Jo, tygblöjorna gick bra till dn början, använde mig av Imsevimses tygisar med blöjbyxa. Men efter några månader började min son gråta så fort blöjan blev lite fuktigt, alltså typ efter ett kissande så det blev till att byta väldigt frekvent, men till slut blev han bara knäpp av att ha på sig en tygblöja så vi har snällt få gå över till vanliga blöjor istället. Sonen blev väldigt mycket gladare och vi slapp tvätta tygblöjor varje dag (tvättade till en början var tredje dag). Jag undrar om inte vår miljöpåverkan i detta fall blev densamma eftersom vi slutligen fick tvätta så väldigt ofta. Sonen använder dessutom väldigt få vanliga blöjor, vanligtvis endast två per dag.

Men jag ger inte upp, tänker testa Imsevimses training pants när han har lärt sig gå. ????

• JohBo

Det finns också många fler märken än Imse Vimse. En del barn gillar /tål inte att ha naturmaterial mot huden när den är blöt, då kan man ha tygblöjor som känns torra även när barnet har kissat, tex fleece eller fuskmocka i polyester. Finns tex Bumgenius och Fuzzibunz som många använder.

När det gäller training pants är det ju dock det som är tanken - att barnet ska känna att det blir blött. Tänk bara på att de är ganska tunna - de håller inte för en stor kiss.

• elderblossoms

Ja, även fast jag läste på så är tygblöjor en hel vetenskap :) Inte lätt att veta hur ens barn kommer att reagera, plus att tygblöjor - om än billigare i längden - blir en stor initial utgift. Det var dels av denna anledning och att vi har begränsade torkmöjligheter som jag valde tygisar. Tror att training pants kommer att funka, det var aldrig problem med fuktig hud, bara att sonen inte verka gilla det. 

Svar på tråden Skattebidrag för tygblöjor