Inlägg från: elderblossoms |Visa alla inlägg
  • elderblossoms

Skattebidrag för tygblöjor

Jag vill börja med att skriva att jag tycker att folk är berättigade till sina åsikter, accepterar och tycker att det är bra att folk tycker olika eftersom man kan lära sig mycket av varandras olikheter. Dock får jag medge att jag har svårt med ovan när det kommer till miljö och hållbarhet. Anledningen till detta tror jag beror på dels att jag själv tycker att miljö är väldigt viktigt och dels för att jag tycker att detta borde vara ett ämne som alla bör vara lika delaktiga i. Det är trots allt bara vi själva som kan sluta upp med att skita ned vår egen bakgård så att säga. Sen har jag hel och full förståelse för att alla inte kan göra allt (det gör inte heller jag), men jag är väldigt allergisk mot - och blir ibland ganska provocerad av människor som säger att de bryr sig om miljön men bara om det inte innebär (alltför mycket) extrajobb för då är det inte längre lika intressant. Speciellt irriterad blir jag om man inte heller kan tänka sig att försöka innan man avfärdar det mera miljövänliga alternativet.

Så, till själva huvudämnet: några av mina väninnor och jag väntar allesammans barn till våren/sommaren. I det här gänget vågar jag nog påstå (och mina vänner med) att jag är den som är mest engagerad när det kommer till ämnet miljö. Eftersom jag har några månader kvar innan det är dags, har jag ännu inte riktigt funderat på alla de förändringar mm som ett barn faktiskt skulle innebära för mitt liv, eller jo, i stora drag men inte på detaljnivå. Av en ren händelse kom jag att tänka på tygblöjor, började sedan läsa på om det och kom fram till att det faktiskt är något jag som verkligen vill prova och förhoppningsvis använda istället för engångsblöjorna.

När jag sedan frågade runt bland mina gravida vänner om vad de tyckte om tygblöjor och ifall de också hade kunnat tänka sig att använda dem så fick jag dessa reaktioner (vilka jag egentligen inte blev förvånad över i efterhand men som då ändå fick mig att känna mig rätt besviken):
    - det är äckligt
    - det är opraktiskt och gammaldags
    - för mycket jobb etc

Huvudintrycket jag fick var mycket att man 1) inte hade tänkt på det men framförallt 2) även om man i bakhuvudet vet att det finns så är det för omodernt och framförallt för besvärligt för att ens tänka sig att prova på. Jag fick också många (till viss del dömande frågor tycker jag) om hur jag ens skulle få det att fungera rent praktiskt i min vardag; vart ska jag lägga de skitiga blöjorna när jag är inte är hemma, hur ska jag göra med bajset osv osv. Mitt svar på det var att sånt får jag komma fram till och att ta tips från andra som använt tygblöjor.

Som sagt, jag respekterar att mina vänner tänker på ett annat sätt men jag vill någonstans också göra en större insats för miljön genom att få mina väninnor till att åtminstone kunna tänka sig att testa tygblöjor. Är det några andra som har råkat ut för liknande?

• Svar på tråden Skattebidrag för tygblöjor
  • elderblossoms

Tillägg till mitt redan rätt långa inlägg (ursäkta)...En idé för att få fler att använda tygblöjor och inte engångsblöjorna skulle kunna vara att man antingen har en lägre moms på tygblöjor, att brukare får skattereduktioner i proportion till i vilken grad tygblöjor används i förhållande till engångsblöjorna (skitsvårt att få till rent praktiskt, jag vet) eller lägga en högre skatt på engångsblöjorna (drar här paralleller till den senaste tidens diskussioner kring köttskatten för nötkött).

Välkomnar era inputs! :)

• elderblossoms

Håller med mycket av det ni skriver och har även tänkt tanken att blöjfrågan troligtvis inte är en så stor miljöpåverkan jämfört med andra saker i vardagen, men försöker leva med måttot "många bäckar små" när det kommer till mitt miljöarbete. Själv bor jag i en bostadsrätt utanför stan, åker kollektivt och källsorterar allt som går i mitt hushåll.

Naturvårdsverket (har jag för mig i alla fall) kom relativt nyligen fram till att en blöjperiod med engångsblöjor släpper ut mer än dubbelt så mycket koldioxid än jämfört med tygblöjor, produktion och tvätt (i fulla maskiner) inräknade. Det tillsammans med att tygblöjor anses vara mer skonsam mot bebisens rumpa och att många säger att tygblöjsbarn ofta blir blöjfria snabbare är nog de tre främsta anledningarna till varför jag känner att jag vill satsa på tygblöjorna. Sedan förstår jag såklart dem som vill använda engångsblöjor av de praktiska anledningarna, som sagt motställer jag mig bara inställningen: "jag är miljömedveten, men bara så länge det inte kräver extraarbete" eftersom det i mina öron låter rätt mycket som hyckleri. Miljöförstöringen är något som vi människor har förstört och därför är det bara vi som kan rätta till det. Kanske är det bara jag som har för höga krav på mina medmänniskor :) 

Sedan tror jag heller inte på någon skattesubvention för tygblöjor, men jag tror till viss del på skattebeläggning. Vi har redan en högre skatt på bensin och avgaser (trängselskatt) som har bidragit positivt, det diskuteras nu om en nötköttsskatt, vilket fast jag är en köttätare, ser positivt på. Säg sen i framtiden när vi har "rättat" till de största miljönbovarna, är då vårt arbete "klart"? Är det då inte dags att ge sig de mindre bovarna, som t.ex. engångsblöjorna? 

• elderblossoms

Skönt med lite medhåll från dig fågelungarna! Min man suckade och himlade med ögonen när jag först tog upp tygblöjorna men eftersom att han känner mig och mitt miljösamvete så visste han att denna debatt var ingen han ville lägga energi på :). Jag har hört talas om EC men inte läst på om det så mycket,  men är sugen på att testa. Dock har jag förstått att man måste vara konsekvent, för annars får man inte den effekt som man vill ha. Därför tänker jag, om man väl börjar med EC, hur funkar det då när man t.ex. är ute på stan eller i andra situationer där man helt enkelt inte har möjlighet att springa till toa så snart bebisen är nödig? Speciellt mycket små barn som då behöver gå var 10-15 (?) minut? Ger man då inte barnet blandade signaler? Svaren kanske jag hittar på länken som du tipsade om, tack för det! :) 

• elderblossoms

Antar att TS betyder "trådstartare"? Är inte så aktiv i forum så rätta mig om jag har fel :) Jo, tygblöjorna gick bra till dn början, använde mig av Imsevimses tygisar med blöjbyxa. Men efter några månader började min son gråta så fort blöjan blev lite fuktigt, alltså typ efter ett kissande så det blev till att byta väldigt frekvent, men till slut blev han bara knäpp av att ha på sig en tygblöja så vi har snällt få gå över till vanliga blöjor istället. Sonen blev väldigt mycket gladare och vi slapp tvätta tygblöjor varje dag (tvättade till en början var tredje dag). Jag undrar om inte vår miljöpåverkan i detta fall blev densamma eftersom vi slutligen fick tvätta så väldigt ofta. Sonen använder dessutom väldigt få vanliga blöjor, vanligtvis endast två per dag.

Men jag ger inte upp, tänker testa Imsevimses training pants när han har lärt sig gå. ????

• elderblossoms

Ja, även fast jag läste på så är tygblöjor en hel vetenskap :) Inte lätt att veta hur ens barn kommer att reagera, plus att tygblöjor - om än billigare i längden - blir en stor initial utgift. Det var dels av denna anledning och att vi har begränsade torkmöjligheter som jag valde tygisar. Tror att training pants kommer att funka, det var aldrig problem med fuktig hud, bara att sonen inte verka gilla det. 

Svar på tråden Skattebidrag för tygblöjor