• Melan

Vad äter ni för grönt till maten?

Vad äter ni gör grönsaker till maten? Vad bör man äta? Känns som isbergssallad  och gurka inte "ger" något? Vilka grönsaker ger vad för vitaminer osv?

Jag har bestämt mig för att äta bättre, men jag är helt grön (haha) när det kommer till grönsaker. Aldrig ätit det till maten förr.

Förslag på maträtter mottages gärna! 

• Svar på tråden Vad äter ni för grönt till maten?
  • Aniiee
    Sorbus skrev 2013-01-22 21:10:04 följande:
    Grönsaker är inte bara något att ha "till maten" det ÄR ju mat. Jag tycker det känns som om man bara fick halva portionen om det inte ingår några grönsaker.

Ät många olika sorter, och gärna i många olika färger så får du i automatiskt i dig många olika nyttigheter. Dessutom ser det ju vackert och gott ut. Olika salladsmixer som man köper på påse gillar jag, det är godare än bara en sorts sallad. Man kan förstås köpa flera sorter och blanda själv, men då får man ofta köpa så mycket så en del hinner bli ofräscht innan det används, ibland är urvalet av olika sallader  lite skralt också. Paprikor och tomater i olika färger och morötter är gott och färgstarkt och enkelt att använda.

Ät gärna efter årstid..Allt behöver ju inte ätas rått, utan mycket kan tillagas, som många redan varit inne på. Nu passar det ju tex med rotfrukter. Testa att klyfta olika sorter, tex palsternacka, morot, rotselleri och potatis, lägg på en plåt med lite olja och salt och kör i ugnen.

Lite överkurs kanske, men det brukar vara extra roligt och gott med grönsaker som man själv odlat. Det behöver inte alls vara stora odlingar, lite salladsblandning i en kruka t.ex är enkelt. Så här års kan man grodda själv så får man lite friskt grönt. Jättebilligt och inte mycket jobb
    Min mormor, som utbildades till sjuksköterska på 40-talet, fick lära sig att man skulle äta minst en vit, en grön, en röd och en gul/orange "grönsak" varje måltid. Vad tror du om det?

Många bra tankar du hade..... 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Sorbus
    Aniiee skrev 2013-01-22 21:30:37 följande:
    Min mormor, som utbildades till sjuksköterska på 40-talet, fick lära sig att man skulle äta minst en vit, en grön, en röd och en gul/orange "grönsak" varje måltid. Vad tror du om det?

Många bra tankar du hade..... 
     Där ser man, det hade de koll på redan på den tiden
    Funderar på vad man räknar som vit grönsak bara?
  • Butterscotch
    Sorbus skrev 2013-01-22 21:51:20 följande:
    sparris?
  • Aniiee
    Sorbus skrev 2013-01-22 21:51:20 följande:
    Vitkål kanske? Kålrot, pepparrot..... ingen aning, faktiskt... =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Sorbus
    Butterscotch skrev 2013-01-22 21:56:39 följande:
    sparris?
    Aniiee skrev 2013-01-22 21:57:36 följande:
    Vitkål kanske? Kålrot, pepparrot..... ingen aning, faktiskt... =)

Ja, ni kan ha rätt.
  • Sorbus

haha, nu kunde jag inte sluta fundera på vad som är vita grönsaker och hittade bland annat detta:
    Till de vita grönsakerna räknar forskarna bland annat svamp, lök, gurka och blomkål.

www.foodmonitor.se/index.php/forskning-a-ingredienser/2-forskning-a-ingredienser-/924-vitt-fruktkoett-och-vita-groensaker-tros-minska-risken-foer-stroke-

Tänker man på grönsaker som har vitt kött men inte nödvändigtvis är vita på utsidan blev det genast många fler att välja på! (fast är svamp är inte riktigt en grönsak...)

Så i alla fall, många färger är bra!
  • Biffus
    Sorbus skrev 2013-01-22 22:04:20 följande:
    haha, nu kunde jag inte sluta fundera på vad som är vita grönsaker och hittade bland annat detta:
    Till de vita grönsakerna räknar forskarna bland annat svamp, lök, gurka och blomkål.

www.foodmonitor.se/index.php/forskning-a-ingr...-

Tänker man på grönsaker som har vitt kött men inte nödvändigtvis är vita på utsidan blev det genast många fler att välja på! (fast är svamp är inte riktigt en grönsak...)

Så i alla fall, många färger är bra!
    Fast gurka är faktiskt en frukt Glad (En icke söt frukt).
  • UngSambo
    Butterscotch skrev 2013-01-22 19:34:11 följande:

Meh läste du vad jag skrev?
    Fattade det som att du undrade vad haricot verts är? :)
  • Butterscotch
    UngSambo skrev 2013-01-23 09:19:43 följande:
    Fattade det som att du undrade vad haricot verts är? :)
    Nej, jag hade skrivit haricot berts (med b) i mitt eget inlägg ovan och gjorde en korrigering av detta till haritcot verts (med v)

Men du ska ändå ha tack för förklaringen  
  • weasley

Vi brukar oftast göra en blandad sallad med spenat, gurka och tomater som grund, sen lägger vi i antingen äpple, kiwi, vindruvor, melon eller något annat fruktigt beroende på vad det är för mat.
    Vissa maträtter gör sig mindre bra med en sån sallad, då brukar jag helt sonika skära upp en tomat och äta som tillbehör.

Vissa maträtter är ju goda med varma grönsaker till (detta är något vi är sjukt dåliga på, förutom att vi byter ut kokt potatis mot kokt blomkål ibland). Men ärtor eller haricot verts funkar ju bra till kötträtter och sådär.  

• weasley

Just ja! Att göra en egen pizzasallad är inte så dumt heller, passar bra till flera olika maträtter :)

• Zenobia

Sparris stekt eller i ugn med salt och olja ovanpå. Ibland baconlindad. Små tomater som vi steker eller också har i ugnen likt sparrisen. Brukar göra en sallad där man varvar, gurka, tomat, paprika,röd lök, smulad fetaost, oliver. Sen häller man på vinäger, olivollja och smular torkad oregano över. Den här sallan blir bäst dan efter. Vitkål brukar vi antingen göra enkel vbitkålssallad eller så blir det coleslaw. Till grillat brukar vi steka champinjoner med lök och paprika och ha till. Sen i frysen har vi olika kokta grönsaker, bra att ha när man vill det ska gå snabbt. Ibland blir det en sallad med gurka och majs ibara.

• deus ex machina

ALLTID 50% färska grönsaker på tallriken (sallad av rucola, spenat, isberg, tomat, gurka, purjolök och paprika), oliver och/eller soltorkade tomater vid sidan om och 5 av 10 middagar finns det även kokta grönsaker till.
    Kan inte äta utan mina färska grönsaker. Då är jag hellre utan mat överhuvudtaget.

• Forumdeltagaren

Jag äter ofta 2-3 skalade råa morötter till maten. Rädisor äter jag också men inte lika ofta. Ibland äter jag kokt broccoli.

• UngSambo
    Butterscotch skrev 2013-01-23 09:45:13 följande:
    Nej, jag hade skrivit haricot berts (med b) i mitt eget inlägg ovan och gjorde en korrigering av detta till haritcot verts (med v)

Men du ska ändå ha tack för förklaringen  
    Haha jaha! Med tanke på hur många som inte vet vad det är så vet man ju aldrig ;)
  • mrsStatham

Salladen jag ätit den här veckan innehöll en bas av salladsmix med ruccola, bladspenat och lite andra sådana sorter.
    Sedan hade jag i:
    rivna morötter
    lite mango
    champinjoner
    granatäpple
    ingefära
    paprika
    tomat
    rödlök 

Bara två saker är oändliga
  • elinaehn

jag gör veckosallad ibland.
    bönor och kikärtor ibland i skålar för extra nyttigheter
    steker vitkål, små morotsbitar och purjo (supergott enligt vår familj)
    kokar blomkål broccoli brysselkål (dottern äter helst bara topparna på broccolin men älskar det, så hon får dispens att faktiskt bara äta den delen, alt för att uppmuntra att tycka om grönt, annars skulle hon välja bort dem)
    tomat/mozarella/rödlök
    dippsås med tex rödbetor/poljabetor/morötter/gurka är gott
    ugnsrostade grönsaker fixar man rätt snabbt och lätt. strö över fetaost elelr hyvlad parmesan för variation.

Svar på tråden Vad äter ni för grönt till maten?