• Melan

Vad äter ni för grönt till maten?

Vad äter ni gör grönsaker till maten? Vad bör man äta? Känns som isbergssallad  och gurka inte "ger" något? Vilka grönsaker ger vad för vitaminer osv?

Jag har bestämt mig för att äta bättre, men jag är helt grön (haha) när det kommer till grönsaker. Aldrig ätit det till maten förr.

Förslag på maträtter mottages gärna! 

• Svar på tråden Vad äter ni för grönt till maten?
  • Juno

Jag försöker äta "grova" grönsaker där man måste tugga mycket. På vintern blir det mycket rotsaker och frysta grönsaker, gärna tillagade.

Några förslag:
    * ungsrostade: rotsaker du gillar (tex morötter, palsternacka, kålrot, rödbetor, lök) bitar med olivolja i ugnen ca 200 grader och 20-30 min, salta med flingsalt efteråt)
    * harico verts stekta i stekpanna med solrosfrön och hyvlad permensan
    * kokt broccoli med bitar av soltorkad tomat
    * sallad på stora vita bönor med finhackad paprika och persilja, vinegrett blandas i
    * rivna morötter med bitar av apelsin och citronsaft
    * zuccinistrimlor (använd potatisskalare) marinerade i olivolja och örtsalt
    * morotsstrimlor (använd potatisskalare) marinerade i olivolja och örtsalt
    * grönskasstavar med yoghurtdipp (naturell yoghurt med örtsalt eller vitlökskrydda)
    * wokgrönsaker och grönsaksblandningar från frysdisken

• Melan

Juno, det lät riktigt trevligt!

Finns det fler förslag på hur man kan tillaga måltider med en stor del grönsaker/rotfrukter? 

• Kinya

Gröna ärter
    Broccoli (kokt eller ångad)
    Blomkål (kokt, ångad eller råstekt med vitlök och ingefära) 
    Romanesco (kokt/ångad)
    Spenat (färsk, stuvad, wokad, i såsen)
    Kålsallad
    Morötter (kokta eller rårivna)
    Rödbetor (kokta och kryddade med basilika och balsamicovinäger)
    Rotfrukter i ugn
    Aubergine (stekt/bakad i ugnen)
    Zuccini (stekt, bakad i ugnen eller som zuccinispaghetti)
    Edamamebönor
    Tomater när det är säsong och då oftast som en enkel tomatsallad med basilika, balsamico och olivolja

• UngSambo
    Butterscotch skrev 2013-01-20 20:28:50 följande:

Haricot Berts, vad är det? Verts skulle det ha stått (dumma iPad). Morötter kan jag lägga till listan också, kom jag på.
    Gröna ärtskidor, såna man äter till fisk ofta :) liksom cylinderformade långsmala. Tror det heter gröna bönor på svenska eller något sånt!
  • Pimpinellan

Broccoli,morötter,blomkål,gröna bönor,blandad grönsakswook,palsternacka,kålrot,lök. Dock inte råa grönsaker som ingen gillar och jag inte mår bra av. Gurka,tomat och sallad innehåller i stort sett ingenting,bara vatten.

• Butterscotch
    UngSambo skrev 2013-01-22 14:17:51 följande:
    Gröna ärtskidor, såna man äter till fisk ofta :) liksom cylinderformade långsmala. Tror det heter gröna bönor på svenska eller något sånt!

Meh läste du vad jag skrev?
  • Aniiee

Spenat, gurka och rödlök är min "grundsallad" sen slänger jag i annat beroende på humör/vad som ska ätas/vad som finns hemma.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Sorbus

Grönsaker är inte bara något att ha "till maten" det ÄR ju mat. Jag tycker det känns som om man bara fick halva portionen om det inte ingår några grönsaker.

Ät många olika sorter, och gärna i många olika färger så får du i automatiskt i dig många olika nyttigheter. Dessutom ser det ju vackert och gott ut. Olika salladsmixer som man köper på påse gillar jag, det är godare än bara en sorts sallad. Man kan förstås köpa flera sorter och blanda själv, men då får man ofta köpa så mycket så en del hinner bli ofräscht innan det används, ibland är urvalet av olika sallader  lite skralt också. Paprikor och tomater i olika färger och morötter är gott och färgstarkt och enkelt att använda.

Ät gärna efter årstid..Allt behöver ju inte ätas rått, utan mycket kan tillagas, som många redan varit inne på. Nu passar det ju tex med rotfrukter. Testa att klyfta olika sorter, tex palsternacka, morot, rotselleri och potatis, lägg på en plåt med lite olja och salt och kör i ugnen.

Lite överkurs kanske, men det brukar vara extra roligt och gott med grönsaker som man själv odlat. Det behöver inte alls vara stora odlingar, lite salladsblandning i en kruka t.ex är enkelt. Så här års kan man grodda själv så får man lite friskt grönt. Jättebilligt och inte mycket jobb

• fortsätt paddla

Tre barn, stressigt vid maten. Jag brukar göra en stor sats som räcker mer en en dag.
    Vitkål
    Morot
    Paprika
    Purjo
    Strimla allt smått och lägg på olja, vinäger, salt, peppar och lite citron.
    Sedan är majs och wokgrönsaker poppulärt. Även broccoli.

Svar på tråden Vad äter ni för grönt till maten?