• PolyPond

Vilken vaggvisa sjunger du?

Sjunger du vaggvisor för ditt barn? Vilka sjunger du och hur många verser?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken vaggvisa sjunger du?
  • Vill Ha Liten 83

Jag sjunger "you are My sunshine"-båda verserna, "sov du lilla videung"- båda verserna, "trollmors vaggvisa" och sen hittar jag på text till en gammal vacker vaggvisa som jag inte kan texten på
    Min dotter på 1,5 år är svårsövd och har vant sig vid att jag går omkring och vaggar henne och sjunger för henne tills hon somnar. Dum men lite mysig vana. Tur hon är liten och inte väger så mycket

• annca

Dottern, som snart är 8: Nu i ro... Ibland följt av Trollmor och blinka lilla stjärna.
    Sonen, nyss fyllda 4: Trollmor och ibland blinka lilla stjärna

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • SophiaI

Vargasången!

Sambon min sjunger Vaggvisa för flyktbenägna av Håkan Hellström.

Ute blåser sommarvind
    Trollmor
    och lite andra sånger ibland också.

• Dramatic Chipmunk

Den där "Hush little baby, don't say a word, mama's gonna buy you a mockingbird". Alla 9-something verser om och om igen tills han somnat. För stora sonen sjunger jag vargsången och Det gåtfulla folket.

• zootwind

Den som har gått varmast hos oss är "Ute blåser sommar vind", som egentligen bara kort och gott heter "Vaggvisa". Den sjunger vi alla fyra verser till om och om igen.

Min mor sjöng alltid videvisan för mig, så den har jag också tagit med i min repertoar, båda verserna.

Jag tycker även om att sjunga Tula hem, tula vall, samt "Ro, ro barnet" då de är enkla i verserna och nästan lite meditativa. Den senare har bara en eller två verser men vi har hittat på några fler. 

Nu är sonen snart tio månader och vi har även börjat ta in lite andra sånger som inte direkt är vaggvisor, men fungerar lika bra en då.

"Har du sett herrkantarell", och "fågelungen" är roliga att sjunga, alla verser eftersom de berättar en lite historia.

• Run to the hills

Uti vår hage, i natt jag drömde, sov du lilla videung, tula hem och tula vall och inland du gamla du fria.

Igår blev det Bamses signaturmelodi. Fick underkänt eftersom jag sjöng långsamt.

• Ruggugglan

Jag sjunger ingen vaggvisa direkt. Eller jo, ibland blir det trollmor. Annars kan det bli vilken sång som helst. Sonens favoritsång är "Opp och ner visan".

• Pleco

Sjunger allt möjligt, allt från vaggvisor till rocklåtar. Runt jul blev det mest julsånger. Undviker sånger som man gör rörelser till, ex. Imse Vimse Spindel, när det är dags att sova, för då blir pojken pigg och ska vifta.

Innan sex månaders ålder fungerade det inte att sjunga, han var för intresserad, men nu går det hur bra som helst.

• Solstorm

Vyss lull lilla palt
    Limu limu lima
    Ute blåser sommmarvind
    Vyssan lulla litet barn (tror den heter så) 

Alva 2012
  • Prissan

Trollmors vaggvisa sjunger jag ofta för lillen. Glad

Svar på tråden Vilken vaggvisa sjunger du?