• gulagurkan99

När är det ok att börja använda bh?

Hej!
    Är det ok att använda bh vid 13,5 års ålder även fast man typ inte har några bröst? 
    Mina kompisar har det, även fast de är lika platta som mig... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-06 21:14
    om det är typ softbh eller vad de nu heter, i typ storlek 65aa eller 65a

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det ok att börja använda bh?
  • Nyfiken gul

"på min tid" var inte riktigt bh inne , då skulle man ha som typ sport-toppar och såna hade alla. Bh var för kärringar. 

Min första riktiga bh köpte jag när jag var 15 år tror jag och behövde något riktigt bra stöd för min stora byst. Fick c-kupa tidigt.  Och jag minns att jag var så lessen . Hur blommig och fin min bh än var så var jag så lessen över att behöva bh.  

Idag vid 36 års ålder har jag en annan syn på bh som tur är . min idag E-kupa har behovet av en bra snygg och stödjande bh . 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Bling1975

När man känner ett behov av den av olika skäl. Spelar inte så stor roll om det är för att vara som alla andra, för att man behöver stödet eller för att skydda känsliga bröstvårtor från att skava eller synas igenom en tröja. men jag tycker det är lite onödigt om man inte har något behov före kanske 12-årsåldern.

Själv har jag aldrig gillat BH så jag körde med linnen med lätt inbyggt stöd så länge jag kunde komma undan med det. Men när jag började komma upp i C kupa runt 25-årsåldern så funkade det inte riktigt längre.

• spökplumpen

När man behöver det eller för att inte känna sig utanför. Själv fick jag min första bh när jag var 13 och redan hade hängbröst. 85 c drog min kära mor till med, hon gissade hej vilt och jag trodde henne naturligtvis. De var alldeles för stora runt om så det hände tom att de gick upp i ryggen. Hur pinsamt är inte det för en redan överviktig, blyg tonåring med stora bröst, så att alla vet vem man är? Inte förrän jag var 33 fick jag en bh som satt som en bh ska sitta. Det är himmelrike för en storbystad att äntligen hitta en bh som bärs upp runt om istället för att axelbanden ska bära all vikt.

• nagev
    dukat skrev 2013-02-03 11:19:40 följande:

Du har helt rätt Är ju tom vetenskapligt visat att utan BH får man mindre hängbröst Så tonårstjejer med A o B kupa borde inte ha BH alls!!!

Men precis .Jag har bara BH när jag "måste" dvs när man är ute bland folk Hemma åker den alltid av.Och visst verkar det som BH ökar risken för hängbröst och definitivt inget skydd mot att få hängbröst.
    Kolla typ  http://en.wikipedia.org/wiki/Ptosis_(breasts)
  • Nyfiken gul

sen har vi arv också inte att förglömma.... även en med liten nätt b-kupa kan få hängbröst.  Alla bröst är olika och ser olika ut och har därmed olika behov.

en med b-kupa kan allra högsta grad vara i behov av en stödjande bh - medans en annan med c-kupa och strutbröst inte är i behov av något stöd what so ever...

vi kan inte göra något åt hur vi är skapta. och jag tycker det känns lite fel att diskutera vad en bh kan och inte kan ställa till med i denna redan utseendefixerade värld där åldern för utseendefixering sjunker drastiskt för varje år.

just my tanke..... 

• nagev
    Nyfiken gul skrev 2013-02-03 12:45:41 följande:
    vi kan inte göra något åt hur vi är skapta. och jag tycker det känns lite fel att diskutera vad en bh kan och inte kan ställa till med i denna redan utseendefixerade värld där åldern för utseendefixering sjunker drastiskt för varje år.

just my tanke..... 
    Men absolut Håller helt med Men jag menar att  BH användning därför är ett steg i fel riktning För med Bh kan du få dina bröst att ,åtminstone med kläder på för utomstående se ut som en idealbild.Viktigt är väl att bejaka biologisk mångfald.Och då ska vi ju acceptera och bejaka att bröst sr och ska få se olika ut.
    Och utan BH så bejakar man sin kropp  eller hur? 
  • gulagurkan99
    CeciliaMaria82 skrev 2013-02-03 11:57:09 följande:
    Närjag var 12 fick jag en träningsbh, alltså en bh utan byglar och bara tyg!

Det är typ en sådan jag menar, typ softbh i stl 65aa eller 65a
  • Nyfiken gul
    nagev skrev 2013-02-03 13:05:54 följande:
    Men absolut Håller helt med Men jag menar att  BH användning därför är ett steg i fel riktning För med Bh kan du få dina bröst att ,åtminstone med kläder på för utomstående se ut som en idealbild.Viktigt är väl att bejaka biologisk mångfald.Och då ska vi ju acceptera och bejaka att bröst sr och ska få se olika ut.
    nja - alltså bh har man väl för sin EGEN skull för att man är i behov av den på olika sätt.

visst kan man bejaka sin kropp och hur man är skapt utan att behöva kasta bh:n ....  Vi behöver inte ännu en generation som bränner bh:ar och går fackeltåg med banderoller och skriker om kvinnans frigörelse.

Varför jag bär bh är det ingen som har med att göra och om nån anser att min byst är ett ideal tja då får det stå för Den personen, det tar jag inget som helst ansvar för.

Jag tycker ju inte direkt att man tar ståndpunkt bara för att man väljer att ha bh. BH är ett praktiskt plagg och en nödvändighet.

Jag känner inte att jag vill bli stoppad i ett fack som nån utseende-människa bara för att jag bär bh.  Jag behöver den så enkelt är det.

Jag tycker det är sorgligt att bh, trosor och andra kvinnoplagg måste bli laddade ämnen. Man är klädd som man vill av egna privata orsaker oavsett om det handlar om bh eller jeans.  Det har ingen med att göra.

Lika lite som jag lägger mig i att folk är utan bh, även om jag nu privat anser att man är way ute o cyklar om man kastar bh:n som nån slags manifestation mot utseendefixering...  
  • dukat
    nagev skrev 2013-02-03 13:05:54 följande:

Jag kan nog tycka som du ungefär Men samtidigt så finns det naturligtvis inget som är rätt eller fel här utan var o en får väl och ska väl göra det som känns bäst för en själv
Svar på tråden När är det ok att börja använda bh?