• Hanniz86

vad innebär helamning?!

Jag har en son på snart 2 månader som jag ammar ca var 3-4 timme, men jag brukar oftast behöva komplettera med flaska efteråt då han inte brukar bli helt nöjd. Så min fråga är hur mkt man måste amma per gång för att inte ägglossningen ska komma tillbaka? Räcker det med några sug eller måste man amma ca 20 min? Jag anser att jag helammar men ändå inte ?! hmmm va tror ni? Känner idag att jag har ont i magen, kan det va ägglossningen som kommit tillbaka pga att jag inte ammar "fullt ut"?

• Svar på tråden vad innebär helamning?!
  • Duckan

Jag skulle inte förlita mig på helamning som något skydd. Helamma innebär att du enbart föder ditt barn genom bröstmjölk.

• Tirem

Jag helammade var tredje timme utan ersättning och fick mens 2 månader efter förlossningen...

• Philippa

Amning är inget p-medel alls.... vill du inte bli gravid ska du fixa ett p-medel.

• Fru Mamma

Amning är inte ett skydd, över huvud taget.
    Men myten om amning som skydd, är att man ska amma varannan timme dygnet runt.
    Det gjorde jag med båda mina barn, fick tillbaka mensen efter 8 veckor med grabben, och efter 6 veckor med tjejen (och efter tjejen kom ägglossningen igång 4 veckor efter förlossningen).
    Vill du inte bli gravid: skaffa ett P-medel som INTE lurat folk i århundrade, utan som faktiskt FUNKAR.

• La Lola

Helamning är = bröstmjölk + d-droppar + ev mediciner och inget annat.

Helamning skyddar dessutom inte till 100%.
    Ägglossning kommer före mens och den kan komma i gång närsomhelst.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    La Lola skrev 2013-01-16 13:12:07 följande:
    Helamning är = bröstmjölk + d-droppar + ev mediciner och inget annat.

Helamning skyddar dessutom inte till 100%.
    Ägglossning kommer före mens och den kan komma i gång närsomhelst.
    Så tydligt, konkret och informativt. Finns inget mer att tillägga. Glad
  • La Lola
    Natulcien skrev 2013-01-16 13:26:20 följande:
    Så tydligt, konkret och informativt. Finns inget mer att tillägga. Glad
  • 010306

min mens kom tillbaka alla 3 ggr när jag fortfarande helammade ;) så nä det skulle jag absolut inte använda som nått preventivmedel.

• cloudberry79

LAM kräver att du helammar (dvs endast ammar, inget tillägg eller ens smakisar), att du inte fått tillbaka mensen och att du ammar minst var fjärde timme. Det gäller dessutom bara de första sex månaderna efter förlossningen. Om du ger tillägg så helammar du inte och metoden kan inte användas av dig. Inte heller om man pumpar och ger i flaska är det tillräckligt.

LAM är över 99% säkert om man följer kriterierna, här finns referenser (längst ned)
    en.wikipedia.org/wiki/Lactational_amenorrhea

(M)amma till V -07 och E -12
  • La Lola
    cloudberry79 skrev 2013-01-16 14:13:15 följande:
    LAM kräver att du helammar (dvs endast ammar, inget tillägg eller ens smakisar), att du inte fått tillbaka mensen och att du ammar minst var fjärde timme. Det gäller dessutom bara de första sex månaderna efter förlossningen. Om du ger tillägg så helammar du inte och metoden kan inte användas av dig. Inte heller om man pumpar och ger i flaska är det tillräckligt.

LAM är över 99% säkert om man följer kriterierna, här finns referenser (längst ned)
    en.wikipedia.org/wiki/Lactational_amenorrhea

Men fortfarande så kommer ju ÄL före mens....
  • cloudberry79
    La Lola skrev 2013-01-16 14:16:10 följande:
    Men fortfarande så kommer ju ÄL före mens....
    Inte alltid faktiskt, när man följer LAM så har man alltså ingen ÄL (precis som när man äter vissa hormonella preventivmedel har man alltså mens, men ingen ägglossning). Fast det funkar ju bara när man följer det där strikt och inte har haft någon blödning alls. Vi har följt det helt strikt, men nu är dottern sex månader, så nu gäller det inte längre, trots att jag inte fått varken ÄL eller mens (jag känner min ÄL väldigt tydligt).
  • La Lola
    cloudberry79 skrev 2013-01-16 14:36:24 följande:
    Inte alltid faktiskt, när man följer LAM så har man alltså ingen ÄL (precis som när man äter vissa hormonella preventivmedel har man alltså mens, men ingen ägglossning). Fast det funkar ju bara när man följer det där strikt och inte har haft någon blödning alls. Vi har följt det helt strikt, men nu är dottern sex månader, så nu gäller det inte längre, trots att jag inte fått varken ÄL eller mens (jag känner min ÄL väldigt tydligt).
    Näe inte alltid men jag skulle inte vilja ta risken att vara en av alla de som blir gravida trots helamning om jag inte ville ha fler barn tätt......
  • MaryCaroline

Jag förstår inte hur man vågar sig på den där osäkra metoden... Det är inget för mig i alla fall :P

• cloudberry79
    MaryCaroline skrev 2013-01-16 17:58:00 följande:
    Jag förstår inte hur man vågar sig på den där osäkra metoden... Det är inget för mig i alla fall :P
    Statistiskt sett är det säkrare än "säkra perioder" som jag kört med tidigare, har inte blivit gravid under de fyra år vi använt det Men, det funkar ju bara om man är väldigt kunnig om sin kropp och känner om äl kommer lite fel en gång.
  • Dr Mupp
    MaryCaroline skrev 2013-01-16 17:58:00 följande:
    Jag kan inte förstå hur folk litar på kopparspiraler som har en lägre säkerhet än vad LAM har. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden vad innebär helamning?!