Inlägg från: La Lola |Visa alla inlägg
  • La Lola

vad innebär helamning?!

Helamning är = bröstmjölk + d-droppar + ev mediciner och inget annat.

Helamning skyddar dessutom inte till 100%.
    Ägglossning kommer före mens och den kan komma i gång närsomhelst.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Natulcien skrev 2013-01-16 13:26:20 följande:
    Så tydligt, konkret och informativt. Finns inget mer att tillägga. Glad
  • La Lola
    cloudberry79 skrev 2013-01-16 14:13:15 följande:
    LAM kräver att du helammar (dvs endast ammar, inget tillägg eller ens smakisar), att du inte fått tillbaka mensen och att du ammar minst var fjärde timme. Det gäller dessutom bara de första sex månaderna efter förlossningen. Om du ger tillägg så helammar du inte och metoden kan inte användas av dig. Inte heller om man pumpar och ger i flaska är det tillräckligt.

LAM är över 99% säkert om man följer kriterierna, här finns referenser (längst ned)
    en.wikipedia.org/wiki/Lactational_amenorrhea

Men fortfarande så kommer ju ÄL före mens....
  • La Lola
    cloudberry79 skrev 2013-01-16 14:36:24 följande:
    Inte alltid faktiskt, när man följer LAM så har man alltså ingen ÄL (precis som när man äter vissa hormonella preventivmedel har man alltså mens, men ingen ägglossning). Fast det funkar ju bara när man följer det där strikt och inte har haft någon blödning alls. Vi har följt det helt strikt, men nu är dottern sex månader, så nu gäller det inte längre, trots att jag inte fått varken ÄL eller mens (jag känner min ÄL väldigt tydligt).
    Näe inte alltid men jag skulle inte vilja ta risken att vara en av alla de som blir gravida trots helamning om jag inte ville ha fler barn tätt......
Svar på tråden vad innebär helamning?!