• Petra645

torra läppar

Jag får fruktansvärt torra läppar på vintern. Läppsyl torkar bara ut läpparna mera. Någon som vet någon bra salva eller liknanade man kan använda??

• Svar på tråden torra läppar
  • UngSambo
    Petra645 skrev 2013-01-16 09:07:38 följande:

Ska nog köpa en ny vaselin, för den vi har hemma brukar vi använda när barnen har feber och doppa med termometern så det inte är så torrt att köra in i rumpan med.. Har sett att det finns små burkar av vaselin. Vet du om man bara kan köpa vaselin på apoteket eller i vanliga affärer oxå?
    Tror det finns i vanliga affärer, som sagt, vad som helst som inte är vattenbaserat. Lypsyl kan fungera men det kräver en väldigt kontinuerlig användning, till skillnad från fettbaserade som håller längre på läpparna
  • dessan59

försvarets hudsalva är i mitt tycke det bästa. det är ett Cerat som du kan använda till allting.

• mrsStatham
    Petra645 skrev 2013-01-16 09:26:33 följande:

Jag dricker om jag är törstig.. Kan det ha något med torrheten att göra?
    Ja absolut, med allra högsta grad.
    Är du uttorkad är det läpparna det syns först på.
    Dricker man 2-3 liter vatten om dagen som man ska så blir läpparna mycket mjukare och man behöver knappt läppguck. För varje kopp kaffe, te eller annat uttorkande ska man dricka två glas vatten.
    Bara två saker är oändliga
  • Duckan

2-3 liter om dagen? Oj, då skulle jag sitta på toa mest hela dagen. Det dricker jag aldrig, inte ens i närheten. Hur hinner man?

• Joico

Scrubba läpparna lite lätt med tandborsten eller en frottéhandduk. Smörj med Decubal Lips & Dry spot - den är kanon! 

• kixan

Avdelning, lypsyl och liknande innehåller mineralolja som bara torkar ut mer eftersom det förstör hudens förmåga att bilda fukt. Det finns bättre läppcerat på t.ex hälsokost och en del apotek, kronans (tror jag det är) säljer burts bees som är baserat på bilar och på hälsokostbutiker finns det ofta flera bra alternativ. I en del matvarubutiker finns weleda, deras läppcerat är väldigt bra. Så släng allt med mineralolja i och använd naturliga produkter istället så blir du nästan garanterat snart bättre! Något som du kanske har hemma som du kan prova på en gång är honung och olivolja, det funkar också bra men stannar inte lika bra på läpparna som cerat.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • mrsStatham
    Duckan skrev 2013-01-16 10:18:29 följande:
    2-3 liter om dagen? Oj, då skulle jag sitta på toa mest hela dagen. Det dricker jag aldrig, inte ens i närheten. Hur hinner man?
    Om man tar ett medelstort glas är det typ bara 7 glas om dagen man ska få i sig.
    1 innan frukost, 1 efter.
    1 till mellanmålet, 2 till lunchen
    1 till 3 fikat, 1 efter träning, och 2-3 under middagen och på kvällen.
     Och helt plötsligt har man fått i sig 4 liter istället
    Kroppen ställer in sig ganska snabbt. Det är bara de första dagarna man behöver springa på toa stup i kvarten 
  • Elidab

Hej, jag har haft torra och spruckna läppar flera månader. Jag provade alla möjliga mediacenter men inget hjälpte. Alla balsam var bara bra för stunden. Nu har jag hittat LIP BALM som man använder på natten. Det är riktig aruyvedisk medicin och går att köpa på veda lila i Stockholm. jag beställde online för 56 kr m jag har rätt. Hjälpte direkt. Kändes som mirakel. Nu har jag användbara 2 nätter men alla sår och sår på sidorna är borta. Lycka till till alla som lider av någon okänd virus eller vad det nu är. MVH Elizabeth

• Pentra
    mrsStatham skrev 2013-01-16 10:14:55 följande:
    Ja absolut, med allra högsta grad. Är du uttorkad är det läpparna det syns först på. Dricker man 2-3 liter vatten om dagen som man ska så blir läpparna mycket mjukare och man behöver knappt läppguck. För varje kopp kaffe, te eller annat uttorkande ska man dricka två glas vatten.

Fel! Det kan vara livsfarligt att dricka för mycket. Det är en helt felaktig utsaga då vissa menar att man skall dricka 2-3 liter vatten/vätska om dagen. Helt felaktig! Ju mer vätska man dricker ju mer livsnödvändiga vitaminer och mineraler sköljer man nämligen ur kroppen och framför allt ur hjärnan och detta är mycket skadligt. Speciellt farligt är det att dricka mycket i samband med värme, och absolut är då kalla drycker farligast. Ju kallare och ju mer man dricker desto mer svettas man ut. Alkohol räknas inte in som vätska i detta och skall heller absolut inte förtäras vid hög värme då detta kan vara rent livsfarligt. ... Kaffe och te driver inte ut annat än överflödig vätska ur kroppen. Vid hög värme bör man så dricka varma drycker såsom kaffe eller te och då i små mängder som man klunkvis smuttar i sig. Hanterar man värme med att inta vätska på detta sätt så svettas man betydligt mindre eller knappt något alls. ... Väldigt mycket i vår kost innehåller vätska, och detta måste man ta hänsyn till. Vid normal kost kan det betyda att man endast behöver tillföra kroppen extra vätska någonstans mellan 3-5 dl, men i vissa lägen upp till absolut max 15 dl, per dag. Att dricka 2-3 liter vatten/vätska utöver det som vår kost innehåller är alltså helt förkastligt och skadligt! ... Vänliga hälsningar, Pentra
  • Beya

Jag har provat precis allt, använder Försvarets hudsalva året runt flera ggr per dag. Peelar ibland, dricker nästan 2 liter vatten om dagen, men ingenting hjälper!

• Duckan

Roligt med ett gammalt inlägg som poppar upp igen. Sedan detta har jag slutat med Lypsyl (jädrar vilken avvänjning det var. Läpparna skrek i flera månader) och kör stadigt med Carmex.
    Har inte hittat något som slår det. Ännu.

Svar på tråden torra läppar