• Aria

För tjock för att bli gravid?

Jag har suttit och ruvat på frågan i flera dagar, jag har pco och försöker bli gravid. Jag får sprutbehandling och har genomgått två stycken handlingar varav man avbröt den ena pga för många blåsor. Vid näst sista besöket så sa min läkare att jag nog behövde/måste gå ner i vikt varpå jag stod som ett frågetecken......

jag är 164cm och väger ca 66kg har alltså ett BMI på 24.5 och det räknas väl som idealvikt så jag undrar lite hur han tänkte där......

måste man vara riktig smal för att lyckas med sin behandling?
    Vad låg er BMI på när ni blev gravida?

Jag kände bara att han hade fel, eftersom vikten inte alls är ett problem i mitt fall

• Svar på tråden För tjock för att bli gravid?
  • Tutten

Din "idealvikt" borde vara 52 kg..
    Sen är ju de där individuellt hur man mår
    Jag hade ett BMI på 19 när jag blev gravid.

• Aria
    Tutten skrev 2012-12-29 16:37:31 följande:
    Din "idealvikt" borde vara 52 kg..
    Sen är ju de där individuellt hur man mår
    Jag hade ett BMI på 19 när jag blev gravid.
    oj hur kommer du fram till det idealvikten är ju BIM 19-25, jag kan ju också nämna att jag tränar en hel del och har mycket muskler på lår och vader.....och de väger ju mer i klädstorlek är jag en 38, byxstorlek 36-38...skulle jag gå ner 12 kg dvs från 66 till 54 skulle jag nog bli skinn och ben.......
  • Maaa

Jag hade ett BMI på ganska precis som du 24,5 när jag blev gravid. Jag varken tycker eller har tyckt att jag är tjock eller överviktig. Jag ser mig som normal. Det hade inte skadat om jag tappade några kilon men jag har heller inget större behov av de då jag tycker om mig som jag är. Nu kan jag inte kommentera BMI och pco tillsammans då jag inte har pco.

• Aria

ja alltså jag har vägt mindre runt 58 och då såg jag inte hälsosam ut alls, men tänker att ökad vikt kan ju bero på muskelmassa också eftersom muskler väger mer men jag vette fan.....

• Hultan

Hej Aria!
    Jag har själv pco, och håller på att självbehandla mig nu sedan i aug, inför bebisverkstad. Jag äter lchf och har gått ner ca 3,5 kg sedan start. Jag är 163 cm och vägde från start 57 kg, enligt "alla" listor och uträkningar var jag helt  normalviktig, men man kan inte räkna som vanligt när man har pco. Den viktiga frågan är om du har bukfett. Bukfett, om så endast något kg, kan leda till betydande insulinressistens hos en kvinna med pco, vilket i sig stör ägglossningen. Så varje liten viktminskning har stor betydelse, även om du är nöjd med din vikt och räknas som normalviktig (så länge du inte istället blir underviktig naturligtvis) Det kan kännas avigt att "banta" om man inte känner att man behöver, men återigen, det är bukfettet du måste få bort.
    Din läkare kan mycket väl ha rätt.
    Min ägglossning har förbättrats dramatiskt i takt med att jag minskat i vikt. Jag har gjort detta 1 gång tidigare för ca 8 år sedan, av helt andra anledningar och även den gången blev min ägglossning regelbunden när jag minskade i vikt. Så LYCKA TILL!!!

• Tutten

Man ska ta längden.. I ditt fall 164 och så ska man ta minus 110.. Det är riktlinje man ska gå efter. Fråga mig inte varför men jag har hört det av dietister. Självklart spelar muskelmassa in osv..

Svar på tråden För tjock för att bli gravid?