För tjock för att bli gravid?
Hej Aria!
Jag har själv pco, och håller på att självbehandla mig nu sedan i aug, inför bebisverkstad. Jag äter lchf och har gått ner ca 3,5 kg sedan start. Jag är 163 cm och vägde från start 57 kg, enligt "alla" listor och uträkningar var jag helt normalviktig, men man kan inte räkna som vanligt när man har pco. Den viktiga frågan är om du har bukfett. Bukfett, om så endast något kg, kan leda till betydande insulinressistens hos en kvinna med pco, vilket i sig stör ägglossningen. Så varje liten viktminskning har stor betydelse, även om du är nöjd med din vikt och räknas som normalviktig (så länge du inte istället blir underviktig naturligtvis) Det kan kännas avigt att "banta" om man inte känner att man behöver, men återigen, det är bukfettet du måste få bort.
Din läkare kan mycket väl ha rätt.
Min ägglossning har förbättrats dramatiskt i takt med att jag minskat i vikt. Jag har gjort detta 1 gång tidigare för ca 8 år sedan, av helt andra anledningar och även den gången blev min ägglossning regelbunden när jag minskade i vikt. Så LYCKA TILL!!!