• Anonym (Undrar)

Testamente om plasering av ens barn?

Vet ej om detta är rätt tråd men en fråga som måste få svar på. Jag har en bror med familj som är den perfekta familjen utåt. De har fina jobb och mångmiljon villan. Men under ytan är det allt än harmoniskt. Skulle det bli så att jag och min man inte skulle kunna ta hand om vår son så skulle de vara det självklara "valet" att ta hand om sonen, men vi vill absolut inte det. Vi vill hellre att han får komma till min mans bror och familj. Mycket värme och kärlek i familjen men ett par betalnings anmärkningar. Vi undrar hur man ska göra för att det ska bli så om något skulle ske (vilket vi absolut inte önskar, men då min brors situation nästan inte är frisk men på utan är de den perfekta familjen, så vill vi försäkra oss att han inte kommer dit). Min mor vet det hela men hon börjar bli äldre. Tänkte om man skulle skriva som ett testamente och de skulle hitta det vid genomgång av våra saker så skulle de helt klart riva sönder det, då de som sagt är "perfekta familjen". Hur ska man gå till väga? Som sagt inte för att vi tror något ska ske, men detta gnager i mig varje gång vi träffar min bror och känner att vi måste ordna detta.

• Svar på tråden Testamente om plasering av ens barn?
  • Nyfiken gul

man kan inte testamentera bort sina barn, det fungerar inte så. 

Skulle ert barn bli föräldralös medans det är omyndigt så är det socialtjänstens sak att utreda vart barnet ska vara.  Som anhörig får man ansöka om att få bli familjehem till barnet men det är utredningen som visar vart det är bäst för barnet att bo. 

är det någon i livet då som kan berätta hur familjerna beter sig mellan hemmets fyra väggar så är det i en socialutredning sånt måste komma fram till grund för barnets trygghet.

ni kan ha åsikter om vem som kan tänkas ta hand om ert barn men ni har inte makt att bestämma det. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

jag kan tillägga att jag har ett barn i familjehem/fosterhem och skulle jag o min make förolyckas i en olycka tex så vårt gemensamma barn blir föräldralöst så betyder inte det att det automatiskt hamnar i den familj där mitt barn redan är placerat. Även om det skulle vara min önskan.

ett nytt barn är en ny situation och en ny utredning. 

• Tow2Mater

Testamente kan visa er önskan. Ge originalet till den ni önskar ska ta barnet, och kopior till många flera, så er önskan blir allmänt känd i släkten/vänkretsen.

• Anonym

Ni kan bara skriva önsökemål i testamente, inget annat.  Och som ett litet pekfinger så Jag skulle nog mer tänka över en särskild person.

Familjesituationer kan förändras, folk skiljer sig, flyttar utomlands , blir arbetslösa, får fler barn, väljer att inte skaffa barn alls, folk kan dö osv osv.
    Att önska att barnet hamnar i en särskild familj är därmed ganska vanskligt.  För om den tilltänkta familjen faktiskt inte existerar den dagen det kanske blir aktuellt så kan det bli knepigt och konstigt. 

Är en särskild släkting extra lämpad anser ni så skriv den personens namn som önskemål istället för familjen. 

• Blåsippan84

Det är det vi är rädda för. För utåt är de helt "perfekta" så skulle det bli någon utredning på de är de det självklara valet som sagt. Det är bara min familj som vet hur det är. Har dessvärre ingen så nära vän att jag delar allt med. Skulle dock nog kunna ge ett ex till min mans familj. Men de är som sagt på pappret inte de bästa med liten bostadsrätt och ett par betalningsanmärkningar som de fick för ett par år sedan. Men den kärlek de ger är något vi vill ge vår son.

Allt detta kom upp igen nu efter vi setts i jul:(.

• Nyfiken gul
    Blåsippan84 skrev 2012-12-26 22:29:31 följande:
    Det är det vi är rädda för. För utåt är de helt "perfekta" så skulle det bli någon utredning på de är de det självklara valet som sagt. Det är bara min familj som vet hur det är. Har dessvärre ingen så nära vän att jag delar allt med. Skulle dock nog kunna ge ett ex till min mans familj. Men de är som sagt på pappret inte de bästa med liten bostadsrätt och ett par betalningsanmärkningar som de fick för ett par år sedan. Men den kärlek de ger är något vi vill ge vår son.

Allt detta kom upp igen nu efter vi setts i jul:(.
    fast det där vet ni ju inte, en socialutredning ser inte bara fina jobb och bra inkomst som skäl för ett barn att bli placerat . Det är mer komplext än så .  en sån utredning tar inte en vecka direkt. 

och som sagt var, livet kan förändras, om katastrofen skulle inträffa så kanske inte dina släktingars liv är som dom är idag.  Och er plötsliga död kan också sätta stenar i rullning så saker o ting händer i släkten.  
  • Anonym
    Blåsippan84 skrev 2012-12-26 22:29:31 följande:
    Det är det vi är rädda för. För utåt är de helt "perfekta" så skulle det bli någon utredning på de är de det självklara valet som sagt. Det är bara min familj som vet hur det är. Har dessvärre ingen så nära vän att jag delar allt med. Skulle dock nog kunna ge ett ex till min mans familj. Men de är som sagt på pappret inte de bästa med liten bostadsrätt och ett par betalningsanmärkningar som de fick för ett par år sedan. Men den kärlek de ger är något vi vill ge vår son. Allt detta kom upp igen nu efter vi setts i jul:(.

Bara för att den perfekta brodern ser bäst ut i era ögon så behöver de inte göra det i en utredning kanske kommer utredningen fram till att barnen inte har det bra hos nån släkting men däremot i ett av deras familjehem ja då blir det familjehemmet ts
  • Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-12-27 14:32:13 följande:
    Fonus kan förvara testamente: www.fonus.se/planera/juridisk-planering/testa.../

Man kan inte testamentets barn så det finns inget de förvarar om man inte skriver ett över sina tillgångar papper om barn förvara de ite om du går tillbaka ser du tråden handlar om vad som händer med barn inte tillgångar!
  • Mitarashi

Man kan absolut skriva vem man vill ska vara vårdnadshavare och varför, man kan även skriva vem man inte vill ska vara vårdnadshavare och varför.

Sen följer inte socialtjänsten testamentet blint utan gör en utredning. De försöker dock följa de avlidnas sista vilja och placerar ofta som det är skrivet i fall det inte framkommer något som motsätter sig det under utredningen.

Testamentet kan ni göra i flera exemplar (alla lika samt alla underskrivna av två vittnen) och dela ut till olika personer samt förvara ett hemma.

• Brumma

Det är klart ni kan framföra en önskan om vem som isåfall ska bli vårdnadshavare - det är inte säkert att det blir så men er önskan räknas med.
    Vad ni även kan göra, som kan göra att det väger över åt er önskan är att utse en ekonomisk förmyndare. Jag blir ekonomisk förmyndare åt min systerson - OM det skulle inträffa ngt med både hans mamma och pappa. Det innebär att jag kommer att ha ansvar för hans arv till den dag han fyller 25 (har jag för mig). Jag har pratar med min syster om ungefär vad arvet kan läggas på (körkort, lägenhet mm), och vi har ungefär samma tänk.
    Skulle ngt hända mig tar min bror över som förmyndare.
    Mitt förslag är att ni tar kontakt med en advokat (familjerätten tror jag inte kostar så mkt), och skriver papper om önskemål angående önskad vårdnadshavare, boende och samtidigt utse en ekonomisk förmyndare. Då har ni tydligt visat er vilja, och även om rätten utser en annan vårdnadshavare än ni önskar kommer personen ni vill ska vara det ändå ha viss insyn i barnets liv.
    Lycka till!

• Brumma
    Anonym skrev 2012-12-27 15:04:13 följande:
    Man kan inte testamentets barn så det finns inget de förvarar om man inte skriver ett över sina tillgångar papper om barn förvara de ite om du går tillbaka ser du tråden handlar om vad som händer med barn inte tillgångar!

Snälla du.. Självklart kan man inte testamentera sina barn - de är inga ägodelar.. Däremot kan man absolut skriva in sin vilja angående vem man önskar skall bli vårdnadshavare i sitt testamente - alltså även förvara det hos Fonus. Fonus bestämmer inte vad som står i testamentet, de förvarar det bara... lawline.se/answers/1154
  • Tow2Mater
    Brumma skrev 2012-12-28 11:57:10 följande:

Snälla du.. Självklart kan man inte testamentera sina barn - de är inga ägodelar.. Däremot kan man absolut skriva in sin vilja angående vem man önskar skall bli vårdnadshavare i sitt testamente - alltså även förvara det hos Fonus. Fonus bestämmer inte vad som står i testamentet, de förvarar det bara... lawline.se/answers/1154
    Det är inte helt självklart, men i Sverige idag enligt lag kan man det inte. Där jag bor kan man däremot gora det. Men det jag inte säkert vet, är hur det kan bli då jag som utlandsboende testamenterar mina barn till en som bor i Sverige. Jag vet inte hur lagarna och det i praktiken går ihop.
  • Mitarashi

Familjerätten hjälper inte till med sådana här ärenden, de bistår vid vårdnadstvister och sammarbetsproblem. Om man ska ha juridisk hjälp så får man anlita en jurist eller advokat med familjerätt som specialområde.

• Brumma

Förlåt - menade såklart familjens jurist... Inte familjejuristen :)
    Eller ngt liknande ställe :)

• Anonym (insatt)
    Anonym (Undrar) skrev 2012-12-26 21:54:29 följande:
    Vet ej om detta är rätt tråd men en fråga som måste få svar på. Jag har en bror med familj som är den perfekta familjen utåt. De har fina jobb och mångmiljon villan. Men under ytan är det allt än harmoniskt. Skulle det bli så att jag och min man inte skulle kunna ta hand om vår son så skulle de vara det självklara "valet" att ta hand om sonen, men vi vill absolut inte det. Vi vill hellre att han får komma till min mans bror och familj. Mycket värme och kärlek i familjen men ett par betalnings anmärkningar. Vi undrar hur man ska göra för att det ska bli så om något skulle ske (vilket vi absolut inte önskar, men då min brors situation nästan inte är frisk men på utan är de den perfekta familjen, så vill vi försäkra oss att han inte kommer dit). Min mor vet det hela men hon börjar bli äldre. Tänkte om man skulle skriva som ett testamente och de skulle hitta det vid genomgång av våra saker så skulle de helt klart riva sönder det, då de som sagt är "perfekta familjen". Hur ska man gå till väga? Som sagt inte för att vi tror något ska ske, men detta gnager i mig varje gång vi träffar min bror och känner att vi måste ordna detta.
    Näää, man kan inte testamentera bort sitt barn, MEN man kan formulera en skriftlig viljeyttring (som inte behöver utformas på särskilt sätt med tex bevittning, eftersom det inte är en juridisk handling) och göra känd, åtminstone till de närmast berörda. Blir det aktuellt med särskilt förordnad vårdnadshavare till ert barn så står det i lagen att man skall ta hänsyn till er uttryckta vilja, MEN det är alltid bedömningen om vad som är barnets bästa som avgör (och där har knappast enstaka betalningsanmärkning ngn avgörande betydelse)!
Svar på tråden Testamente om plasering av ens barn?