• Axels mamma

manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??

ska köpa en manuell bröstpump men hur tusan vet man vilken man ska köpa!?, funderar på dessa 2 så rösta gärna om du tycker någon av dem varit bra? eller skriv gärna om du vill rekommendera något annat alternativ Glad
    har inga barn men väntar en liten pojke vilken vecka som helst så vill vara förberedd och inhandla allt tills han kommer..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??
  • Axels mamma
    cloudberry79 skrev 2012-12-26 09:08:37 följande:

Sjukhusets pump är jättebra faktiskt och väl steriliserad. Har själv fått en exprematur och använde då sjukhusets pump. Hundra gånger bättre än manuella pumpar.
    men är den inte ganska stor? inte sett den själv men skulle vilja ha en liten och smidig att ha med i väskan :)
    BF - 12 februari 2013
  • cloudberry79
    Ridderstads tjej skrev 2012-12-26 10:44:00 följande:
    men är den inte ganska stor? inte sett den själv men skulle vilja ha en liten och smidig att ha med i väskan :)
    Jo, den är hyfsat stor, jag bodde ju på sjukhuset, så det var inga större problem (åkte aldrig därifrån). Provade pumpa med manuell pump under transport mellan sjukhusen, men den var så värdelös. Hellre elektrisk än manuell och låna hellre än köpa, eftersom en del som sagt inte kan pumpa alls. Däremot tror jag att ditt barn kommer vara ganska sugmogen om det bara rör sig om några enstaka veckor. De är inte lika pigga som fullgångna barn, men lägg bebin till bröstet så ofta du bara kan.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Axels mamma
    cloudberry79 skrev 2012-12-26 10:55:09 följande:
    Jo, den är hyfsat stor, jag bodde ju på sjukhuset, så det var inga större problem (åkte aldrig därifrån). Provade pumpa med manuell pump under transport mellan sjukhusen, men den var så värdelös. Hellre elektrisk än manuell och låna hellre än köpa, eftersom en del som sagt inte kan pumpa alls. Däremot tror jag att ditt barn kommer vara ganska sugmogen om det bara rör sig om några enstaka veckor. De är inte lika pigga som fullgångna barn, men lägg bebin till bröstet så ofta du bara kan.
    jo självklart vill och kommer jag amma så mycket det bara går men nu när jag vet att bebisen inte kommer kunna amma i den mån det behövs de första veckorna är jag livrädd för bla mjölkstockning.. min mamma fick det med mig för att jag inte åt ordentligt och det slutade tidigt med att jag inte fick någon bröstmjölk över huvud taget vilket medförde att mitt immunförsvar varit dåligt hela livet, jämt sjuk, samt 2 auto-immuna sjukdomar drog jag på mig som liten.. så jag kommer göra allt för att mitt barn ska kunna amma så mycket som möjligt.. iallafall 6 månader..
    BF - 12 februari 2013
  • cloudberry79

Om du verkligen vill amma så vill jag tipsa om att kolla upp amningshjälpen på facebook (om du har det), där finns det hjälp att få nästan dygnet runt med alla sorters amningsrelaterade frågor, både av utbildade hjälpmammor och andra som är amningsintresserade. Toppen om man har problem med amningen!

• Haushinka

Jag har MAMs pump. Funkar fint när man fått in tekniken. Är jävligt skönt att kunna lämna bebisen med min sambo eller en stund hos min mamma när jag åker och gymmar/handlar osv. Även om jag aldrig är borta länge är det skönt att slippa stressa och tänka på om han är hungrig och ledsen.

Planerar du att pumpa ut ofta skulle jag nog köpt en elektrisk pump ist. Man får lätt kramp i handen när man suttit och pumpat en stund.. 

• mikroE
    Ridderstads tjej skrev 2012-12-26 11:09:45 följande:
    jo självklart vill och kommer jag amma så mycket det bara går men nu när jag vet att bebisen inte kommer kunna amma i den mån det behövs de första veckorna är jag livrädd för bla mjölkstockning.. min mamma fick det med mig för att jag inte åt ordentligt och det slutade tidigt med att jag inte fick någon bröstmjölk över huvud taget vilket medförde att mitt immunförsvar varit dåligt hela livet, jämt sjuk, samt 2 auto-immuna sjukdomar drog jag på mig som liten.. så jag kommer göra allt för att mitt barn ska kunna amma så mycket som möjligt.. iallafall 6 månader..
    Fast helt säker på att barnet inte kan amma själv kan du inte vara. Min bekants barn föddes 3,5 vecka tidigt och ammade utan några som helst problem så visst kan det vara så att ditt barn kan amma själv. Jag säger inget om att du också vill pumpa det förstår jag absolut men du kanske inte ska gå till katastrofscenariot innan barnet är fött. 

Jag har medelas handpump och den funkar absolut men jag är svårpumpad så jag får bara ut 20-30 ml med den så jag har svårt att säga om den är bra. Jag håller med de som säger att i början bör du använda sjukhusets pump, de är klart bättre vad jag har förstått. Min brors äldsta barn blev tyvärr tillmatat med flaska på bb och vägrade sedan bröst och min svägerska pumpade med en pump lånad från sjukhuset i 6 månader. Den var stor och tung men väldigt bra.
  • Emeliij

Vill bara flika in, har dock inte läst alla inlägg så det kanske redan är någon som skrivit detta, att bara för att man pumpar behöver man inte ge på flaska. Det finns nått som kallas amningskopp och den går jättebra att använda, lite trixigt innan man får in tekniken men när man fått det går det kanon. Jag använde det med dottern de första dygnen innan hon fick in tekniken att suga ordentligt (hon var ofta för ivrig när hon skulle äta så hon kom inte till ro, att he henne lite på kopp innan man la till henne var kanon). De säger att en kopp inte gör barnet sk sugförvirrat utan det påminner om amningen ( på nått sätt jag inte kan förklara, antar det är för att barnet måste sutta i sig mjölken). Läste någon som skrev att man absolut INTE ska lämna sitt barn om man helammar, vilket skit snack säger jag. Jag tycker inte det är mer än rätt att släppa in pappan och dela på ansvaret någongång om man känner att man liksom vill ha en stund för sig själv utan att behöva oroa sig om att hon/han är hungrig..

• Axels mamma

Jag har beställt en Philips avent nu! :) ibland kanske man är på en plats där det inte är lämpligt att slänga upp brösten offentligt då kan det vara bra att ha med sig på flaska. Pappan kanske inte vill känna sig utanför hela tiden heller utan få närhet med sitt barn som han får mata ibland. Finns massor av exempel där man kan behöva en pump. Nu i influensa-tider ska man ju inte amma om man går på penecillin fick jag veta av barnmorskan. Ja exemplen är många även om man klart kommer göra allt för att amma i första hand..

• mikroE
    Ridderstads tjej skrev 2013-01-11 22:29:29 följande:
    Jag har beställt en Philips avent nu! :) ibland kanske man är på en plats där det inte är lämpligt att slänga upp brösten offentligt då kan det vara bra att ha med sig på flaska. Pappan kanske inte vill känna sig utanför hela tiden heller utan få närhet med sitt barn som han får mata ibland. Finns massor av exempel där man kan behöva en pump. Nu i influensa-tider ska man ju inte amma om man går på penecillin fick jag veta av barnmorskan. Ja exemplen är många även om man klart kommer göra allt för att amma i första hand..
    Det finns antibiotika som inte är farlig för barnet så man kan amma även om man behöver det. Hur tänkte du förresten att man skulle kunna pumpa om man äter medicin? Att man bygger upp ett lager innan? Det är inte alltid så lätt att ha de mängderna på lager faktiskt.
  • cloudberry79
    Ridderstads tjej skrev 2013-01-11 22:29:29 följande:
    Jag har ätit tre penicillinsorter under amningsperioden, i princip alla sorter är godkända för amning, så där hade din BM fel... Och influensa beror ju på virus, så hon var ju verkligen ute och cyklade där MIn man gör allt utom ammar, så han sätter nog mer tid på aktiv babyvård än vad jag gör, så han känner sig inte utanför så vitt jag vet. Närhet kan man få genom annat än mat! Enda platsen jag inte "slänger upp brösten" på är utomhus, för dotterns skull. Lite för kallt att äta ute på vintern.. INte för att jag slänger upp brösten, jag öppnar en liten amningslucka bara och ingen ser min tutte förutom bebin
  • Axels mamma
    cloudberry79 skrev 2013-01-11 23:54:08 följande:
    Jag har ätit tre penicillinsorter under amningsperioden, i princip alla sorter är godkända för amning, så där hade din BM fel... Och influensa beror ju på virus, så hon var ju verkligen ute och cyklade där MIn man gör allt utom ammar, så han sätter nog mer tid på aktiv babyvård än vad jag gör, så han känner sig inte utanför så vitt jag vet. Närhet kan man få genom annat än mat! Enda platsen jag inte "slänger upp brösten" på är utomhus, för dotterns skull. Lite för kallt att äta ute på vintern.. INte för att jag slänger upp brösten, jag öppnar en liten amningslucka bara och ingen ser min tutte förutom bebin
    nej hon var inte ute och cyklade ändå för hon måste då ha menat penecillin gällande mig eftersom det kommit fram genom prover under min graviditet att min kropp bildar ett visst äggviteämne som gör mig resistent mot de vanligaste antibiotika så jag måste ha mycket starkare sorter om jag blir sjuk så blir jag sjuk och behöver penecillin så får jag absolut INTE amma. då gäller det att pumpa ut så mycket som möjligt innan man börjar med sin antibiotika-kur. hur som helst kommer jag ha nytta av en pump känner jag så lika bra att ha en så man slipper åka och panik-köpa en efter barnet är fött.
    BF - 12 februari 2013
Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??