• Axels mamma

manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??

ska köpa en manuell bröstpump men hur tusan vet man vilken man ska köpa!?, funderar på dessa 2 så rösta gärna om du tycker någon av dem varit bra? eller skriv gärna om du vill rekommendera något annat alternativ Glad
    har inga barn men väntar en liten pojke vilken vecka som helst så vill vara förberedd och inhandla allt tills han kommer..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??
  • lövet2
    Ridderstads tjej skrev 2012-12-25 19:30:25 följande:
    hm.. ok fast både min barnmorska och 2 vänner har sagt jag kommer behöva en bröstpump, dels för att man kan få väldigt ont i brösten och behöver pumpa ut och dels för om jag behöver gå på tex läkarbesök så min sambo kan vara hemma och mata.. så jag vill nog ha en pump oavsett om jag kommer använda den mycket eller lite..
    Vilka dumheter! För det första så får du inte mindre ont i brösten av en pump (snarare mer) och för det andra verkar det otroligt dumt att lämna babyn hemma om man helammar. Ett säkert sätt att sabotera amningen på!

Jag har ammat 7 barn utan att pumpa. Den första tiden läcker man i regel så mycket mjölk under amningen, så då finns det i frysen för ett långt tag framåt. Och nej, jag har inte lämnat babyn någonstans medan jag helammat. Man ska inte separera babyn från det viktigaste i dess liv!
  • Brumma

Fast lövet2 - bara för att det varit så för dig betyder ju inte att det är sanning och det bästa för alla :)
    Själv hade jag vrålont av för mkt mjölk, sonen åt bara av ett i taget, då det kom så mkt, o det andra var sprängfullt.
    Pumpen underlättade rejält för mig.
    Och att lämna barnet till pappan några timmar far barnet inte illa av, inte en chans.
    Knyter barnet an till pappan (om det får möjlighet alltså, vilket kräver att mamman släpper in pappan) så är det precis lika tryggt som med mamman.
    Förstår inte varför du ska göra detta till en fråga om amningens vara eller icke vara när TS helt enkelt frågar vilken pump som är bäst?
    Har du aldrig använt pump så har du knappast ngt givande svar på den frågan, eller vad tror du?

• cloudberry79
    Brumma skrev 2012-12-26 00:10:11 följande:
    Fast lövet2 - bara för att det varit så för dig betyder ju inte att det är sanning och det bästa för alla :)
    Själv hade jag vrålont av för mkt mjölk, sonen åt bara av ett i taget, då det kom så mkt, o det andra var sprängfullt.
    Pumpen underlättade rejält för mig.
    Och att lämna barnet till pappan några timmar far barnet inte illa av, inte en chans.
    Knyter barnet an till pappan (om det får möjlighet alltså, vilket kräver att mamman släpper in pappan) så är det precis lika tryggt som med mamman.
    Förstår inte varför du ska göra detta till en fråga om amningens vara eller icke vara när TS helt enkelt frågar vilken pump som är bäst?
    Har du aldrig använt pump så har du knappast ngt givande svar på den frågan, eller vad tror du?
    Fast det är ändå viktigt att poängtera att det kan sabba amningen om man lämnar barnet och ger flaska, även om det är med bröstmjölk. Det verkar som att få vet om detta, så pratar man pumpa så bör man också berätta att flaskan kan konkurrera ut amningen. Så, vill man amma så bör man undvika allt vad pumpar och lämna bort bebisen heter tills amningen funkar helt felfritt.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • mimamima

Jag hade en Avent handpump, fungerade alldeles utmärkt! Pumpade när det var överfullt i bröstet, min dotter åt bara ur ett i taget, sen fick jag stafylokocker i ena bröstvårtan och kunde inte amma henne från det bröstet på några dagar och då behövde jag pumpa... Använde min rätt ofta även fast jag inte gav i flaska....

• Axels mamma

Har nog inte varit tillräckligt tydlig här som TS! Behöver inga dåliga förmaningar att jag inte kommer behöva pumpa och att det är dåligt för barnet osv.. För jag kommer att behöva pump! Mitt barn kommer födas minst 3-5 v för tidigt och sugreflexerna kommer inte vara så utvecklade att han kommer få i sig tillräckligt när han ammar, jag måste alltså pumpa så han kan tillmatas extra säger läkarna samt att jag måste pumpa så inte mjölken sinar tills han kan äta av sig själv helt, och då har jag ingen lust med att använda sjukhusets äckliga pumpar som använts av tusen andra! Så jo, pumpa kommer vara bäst för mitt barns överlevnad oavsett, men såg ingen anledning att förklara mig så detaljerat i TS då detta inte är något någon annan har med att göra och inte heller var frågan så uttala er bara om vilken pump som är bäst tack! :)

• Alby

Jag har en elektrisk meleda som jag är nöjd med, meleda hade de även på bb så jag tror att det är ett bra märke.

• Brumma

cloudberry79 - ja, det är bra att informera om. Men då kan man ju berätta att istället för flaska kan man använda en "amningssked", som funkar utmärkt att mata med och man riskerar inte att sabba amningen :)
    Sen så kan det ju funka ändå - sonen fick flaska första gången vid två veckor iallafall och klarade både flaska och amning.
    Napp sabbar ju isåfall lika mkt (fast det hade sonen oxå).

Vad jag menade var att TS redan verkade ha bestämt sig, hon skrev även att hon pratar med vänner och sin BM om detta, vilket fick mig att tro att iallafall BM informerar om allt runt amning/flaskmatning.
    Vilket ju också stämde :)

Så, njae, det räcker faktiskt att svara på TS fråga, utan att gå in på för/nacdelar.

TS - som sagt, Avent funkade jättebra för mig och den rekomenderar jag :)

• I969

Avent har funkat bra här, även om jag sneglat på elektriska också, verkar ju smidigt. Jag har använt pumpen när bebisen av olika anledningar ätit mindre, t.ex. vid sjukdom. Sen har jag pumpat på kvällen, när bebisen sover, och ställt i frysen för användning vid behov. Jag har inte haft turen att som Lövet2 ha ett jätteflöde trots att jag ammat konstant första veckorna. Har haft stora bebisar som har gått bra upp i vikt, så mjölken har visst räckt, men ändå har jag upplevt att det inte funnits så bra med marginaler. jag har tyckt att det varit bra att pumpa extra, känns som att det stimulerat amningen. Sen är det så klart viktigast att låta bebisen dia så mycket den vill (jag skulle haft med mig bebisen vid t.ex. läkarbesök) och att komma över eventuella trösklar i början.

• cloudberry79
    Ridderstads tjej skrev 2012-12-26 03:16:21 följande:
    Har nog inte varit tillräckligt tydlig här som TS! Behöver inga dåliga förmaningar att jag inte kommer behöva pumpa och att det är dåligt för barnet osv.. För jag kommer att behöva pump! Mitt barn kommer födas minst 3-5 v för tidigt och sugreflexerna kommer inte vara så utvecklade att han kommer få i sig tillräckligt när han ammar, jag måste alltså pumpa så han kan tillmatas extra säger läkarna samt att jag måste pumpa så inte mjölken sinar tills han kan äta av sig själv helt, och då har jag ingen lust med att använda sjukhusets äckliga pumpar som använts av tusen andra! Så jo, pumpa kommer vara bäst för mitt barns överlevnad oavsett, men såg ingen anledning att förklara mig så detaljerat i TS då detta inte är något någon annan har med att göra och inte heller var frågan så uttala er bara om vilken pump som är bäst tack! :)

Sjukhusets pump är jättebra faktiskt och väl steriliserad. Har själv fått en exprematur och använde då sjukhusets pump. Hundra gånger bättre än manuella pumpar.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??