Hemsk 5 åring... vad är det som händer?
Min 5 åring har blivit som tokig.
Han har fått ett fruktansvärt humör och blir så arg när han inte får som han vill. Han skriker att han hatar oss och han har VÄLDIGT svårt att ge sig.
Dessa utbrott kan komma som från ingenstans, som idag när vi skulle hem från dagis och han ska ta på sig overallen så brister det. Han börjar vråla om hur jobbigt det är at ta på sig kläder och hur tråkigt det är hemma osv osv...
Det värsta är att jag inte kan hantera honom i dessa lägen. Spelar liksom ingen roll vad jag säger. Om jag säger att han ska skärpa sig så blir det bara värre. Det slutar ofta med att jag måste erbjuda honom något skoj (tex att titta på film på min mobil på vägen hem från dagis).
Känns så hemskt att jag inte kan kontrollera mig egen son längre (går bättre för pappan). Känns som han har övertaget och så får det ju absolut inte vara!!! Men hur ska jag ta tillbaka kontrollen? Funkar inte att höja rösten och bära in honom på rummet eller liknande för då brister det till ännu värre nivåer. Plus att jag inte vill vara en sur och skrikig mamma JÄMT!!
Känns numera som att jag alltid går på helspänn - rädd för nästa utbrott som jag ej kan hantera.
Någon som känner igen sig? Händer det något särskilt i 5 års åldern? OCH finns det tips på hur vi ska göra för att uppfostra honom till en fin pojke.
Kan tilläggas att han alltid varit krävande (misstänker ibland adhd)... han har en lillebror som är 3 år. De är bortskämda men vi har alltid haft övertaget och haft/har hyfsat bra rutiner och regler.
Men vill inte att detta ska barka iväg och bara bli värre och värre.....
HJÄLP!!!!!