• E Maria

Hur lärde sig era barn att gå?

Att barn lär sig gå när de är olika gamla är ju helt normalt.. Men jag funderar på det här med hur dom lär sig gå.. Alltså hur gör dom precis innan? Min dotter e snart 1 år.. Hon kryper obehindrat, ställer sig upp utan stöd o står så länge hon vill men vågr inte riktigt ta några steg.. Nyligen har hon börjat med nån slags apgång med bara händer o fötter i golvet vilket ser fantastiskt gulligt o roligt ut.. :) En vän lika gamla son har tagit flera steg själv, men han kan inte ställa sig upp utan stöd.. När han står upp kan han inte sätta sig ner utan hjälp... Han har ännu inte börjat krypa, o jag tror nog han skippar det o börjar gå direkt istället.. :) Jag är inte ute efter att jämföra alls, men det är intressant att få veta om det finns ännu fler stilar att lära sig gå.. Därför frågar jag, hur lärde sig ditt barn att gå? Jag märker på min dotter att hon blir stolt när hon står upp själv :) det är kanske också vanligt? Att dom visar en sån stolthet för vad dom klarar av de små liven..? Frågade min egen mamma hur jag lärde mig gå.. Jag tränade på att ställa mig o sätta mig en hel dag.. Sen gick jag på kvällen o kröp aldrig mer.. Måste vara den envishet jag fortfarande har i min personlighet som gjorde det ;)

• Svar på tråden Hur lärde sig era barn att gå?
  • amanda h

Min son började inte gå förrän han var 17 månader! Så lite sent, men ändå inom det "normala". Det roliga var att han bara ställde sig upp och gick. Bara sådär! Han hade inte vart som dom flesta som först tar 2 steg, sen 3 osv, utan han bara började gå! :) snacka om att jag och min man vart förvånade! vi som hade börjat tro att han skulle krypa hela sitt liv. :p

• Alexe

Äldsta var 10,5 mån. Han reste sig mot nåt och kastade sig iväg, gick/sprang tills han trillade, oftast raklång, både bakåt o framåt. Han kunde inte stå utan stöd o inte heller sätta sig eller ta emot sig. Tog två veckor när vi inte gjorde annat än sprang efter o försökte ta emot fallen innan han lärde sig dämpa dem själv nåtsånär. Innan gick han på händer o fötter, kröp aldrig på riktigt.

Yngsta var 13 mån. Han övade på att ställa sig, sätta sig, gå utmed möbler och sen försiktigt steg för steg på att gå. Vingligt vingligt, men alltid med kontrollerade fall. Kröp som vanligt el med en fot i golvet innan.

Föredrar yngstas sätt helt klart även om det är roligare att berätta om äldsta.

• E Maria

Å vad jag skulle ge mycket för att veta hur ett barn tänker när det försöker knäcka gåtan att gå :) Men det är ju som nån skrev, att kunna krypa och ställa sig o sätta sig kontrollerat, det gör ju att dom når o kommer åt det dom vill.. O snabbt kryper dom ju, så vad egentligen vinner dom på att gå? :) man kan ju skada sig haha :)

• Tigra79

Dottern började ställa sig upp mot saker vid 6 månader, kort därefter gick hon utmed saker, hon lärde sig krypa och sitta efter hon lärde sig stå. Att gå utan stöd väntade hon dock med till hon var ca 11 månader, hon tog ju sig fram obehindrat ändå. När hon väl började gå så gick hon försiktiga steg på sidan, tror hon höll på så i 3-4 veckor, sen började hon gå framåt och sen har det rullat på... Hon klättrade även långt innan hon kunde gå.

• partouze

Min dotter började gå vid 9 månader och det började med gåvagn sedan stå upp själv sen började ett steg osv nu är hon snart 11 månader och springer.

• Serendipitet

Min dotter reste sig upp en vecka innan 7 månader och trodde hon kunde stå och släppte. Jag fick passa på henne hela tiden. Så hon stod och tränade balansen rätt mycket.

Hon reste sig upp vid min sida när jag satt på huk och då släppte hon och tog ett eller två steg i sidled för att komma närmre famnen. Tror inte ens hon tänkte på det.., hon var då precist 9 månader. Sedan började hon gå mellan oss.

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Kat91

Han stod själv länge och sen gick han med gåvagnen. En dag ställde han sig upp som vanligt men gåvagnen var nåt steg bort och istället för att krypa dit så typ kastade han sig fram och högg tag i handtaget, då fattade han sen att han kunde själv :P

• Mellanmjölkens land

Dottern var ungefär som din dotter. Hon kunde men vågade inte riktigt. Vid 8,5 mån tog hon 3-4 steg men sen dröjde det runt 3 mån innan nästa gång hon gick utan stöd.

Gå med stöd, ställa sig, sätta sig och stå utan stöd kunde hon sen länge när hon väl började gå

• scaras

Dottern ställde sig upp tidigt och spenderade lååång tid med att gå runt o runt o runt soffbordet, o alla sa att oj, hon kommer att gå tidigt den tösen. Men hon höll sig i det stadiet länge, och sen 2 dagar innan 1år så fattade hon grejjen och liksom bara knallade iväg utan bekymmer. :D

• Mars12

Min dotter var tidig.. Hon ställde sig upp vid soffan och gick sen bara rakt ut. Ramlade förstås men gjorde om samma sak igen. Hon gick när hon var 7mån och 1v. För liten för att förstå konsekvenserna så förmodligen därför hon bara fortsatte.

• cloudberry79

Som din dotter, båda har först krupit, sedan stått mot möbler och sen stått och balanserat på båda fötterna. Helt plötsligt har de börjat ta ett steg åt gången. I början långsamt, bara några enstaka steg, men sen ganska snabbt har de börjat gå mer obehindrat. Det har dock tagit ett par månader innan de har gått hellre än krupit.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Hur lärde sig era barn att gå?