• E Maria

Hur lärde sig era barn att gå?

Att barn lär sig gå när de är olika gamla är ju helt normalt.. Men jag funderar på det här med hur dom lär sig gå.. Alltså hur gör dom precis innan? Min dotter e snart 1 år.. Hon kryper obehindrat, ställer sig upp utan stöd o står så länge hon vill men vågr inte riktigt ta några steg.. Nyligen har hon börjat med nån slags apgång med bara händer o fötter i golvet vilket ser fantastiskt gulligt o roligt ut.. :) En vän lika gamla son har tagit flera steg själv, men han kan inte ställa sig upp utan stöd.. När han står upp kan han inte sätta sig ner utan hjälp... Han har ännu inte börjat krypa, o jag tror nog han skippar det o börjar gå direkt istället.. :) Jag är inte ute efter att jämföra alls, men det är intressant att få veta om det finns ännu fler stilar att lära sig gå.. Därför frågar jag, hur lärde sig ditt barn att gå? Jag märker på min dotter att hon blir stolt när hon står upp själv :) det är kanske också vanligt? Att dom visar en sån stolthet för vad dom klarar av de små liven..? Frågade min egen mamma hur jag lärde mig gå.. Jag tränade på att ställa mig o sätta mig en hel dag.. Sen gick jag på kvällen o kröp aldrig mer.. Måste vara den envishet jag fortfarande har i min personlighet som gjorde det ;)

• Svar på tråden Hur lärde sig era barn att gå?
  • Momalicious

Min son hade en JÄTTEgnällig dag, ville bara vara i famnen. Dagen efter tog han sina första steg och sen slutade han inte. Han började även springa samma dag. Då var han ett år och en vecka.

• Queenie70

De första stegen togs mellan mamma och pappas famn. Alltså från den ena till den andra, kanske ett eller två steg där den ena föräldern uppmuntrade barnet att komma och tvärtom.

• Queenie70

Det var förövrigt ett par dagar före ettårsdagen, och sen gick resten av bara farten.

• Mercurialis

Första barnet började gå med väggar och möbler som stöd när han var omkring 13,5 månad. När han var 15,5 månad ställde han sig upp en dag och gick utan stöd som om han aldrig hade gjort annat.

Andra barnet var nog också omkring 13 månader, när han började gå med stöd av väggar och möbler. När han precis hade blivit 15 månader började han öva på att släppa taget och gå några steg utan stöd. Efter ett par eftermiddagars övning släppte han taget för gott.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Veritaslux

Min dotter var också den "försiktiga" typen som tränade lääänge. När hon väl gick var det väldigt bra. Började i princip springa och klättra samtidigt.

I korthet gick utvecklingen till såhär:

7 mån: Började resa sig upp mot möbler
    7 mån och en vecka: Började krypa (hon reste sig alltså innan hon kröp)
    ca 8 mån, vet inte exakt, började springa med gåvagnen, kunde sätta sig mjukt och ta emot sig bra.
    10 månader, började släppa taget och stå utan stöd. Kunde gå med stöd av att hålla en hand. Så fort man släppte satte hon sig ner.
    11 månader och någon vecka, började gå stadigt. Hon gick inte förrän hon kunde ställa sig upp till stående utan stöd. Hade aldrig någon period då hon släppte taget och "kastade sig" mot närliggande stöd så som en del andra barn gjorde.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Vinterankan

Båda våra barn har lärt sig att ställa sig upp själva och stå stabilt och sedan sätta sig ner kontrollerat vid 6,5 månader. Från det så tog det för dottern 1,5 månader tills hon tog sina första steg. Innan det så kröp hon, ställde sig upp för att som titta vart hon skulle och sedan fortsatte hon krypa. Tog ytterligare 1,5 månader innan hon slutade krypa och bara gick. Sonen är bara 6,5 ännu men han beter sig på samma sätt som dottern så jag gissar att det blir något liknande. Stå stabilt och sedan gå från det.

• E Maria

Spännande att läsa hur andra barn gör :) Min dotter har bra kroppskontroll o står o sätter sig på huk o klappar händer när hon står o vinkar.. Tappar aldrig balansen.. Det återstår att se när hon vågar ta några steg.. :) hon går själv med gå-vagnen o kan gå när jag håller i en hand.. Idag, nyss faktiskt lyfte hon ena foten lite när hon stod upp.. Det var första tendensen till att försöka gå lite.. Men hon fick snabbt tag i nåt att hålla i :p

• pluvdo

Sonen hade en aktivitetsgåvagn med ljud och blinkande ljus och så som man kunde låsa så den inte rullade iväg. Så fick jag någon gång för mig att lossa på den spärren och se om han klarade av att gå lite och då började han gå fram och tillbaka med den. Innan hade han gått längsmed möbler lite, men det var först nu som det gick lite snabbare och bättre. Han gick först åt ett håll i vardagsrummet, sedan gick han runt till andra sidan av gåvagnen och puttade tillbaka den till andra sidan av rummet. Så fortsatte han så kväll efter kväll. :) Runt en månad senare (en dag innan han fyllde ett) så började han gå själv utan stöd, när hans pappa och farmor var på besök. Han ville väl impa på dem kanske. :)

• cosinus

Mina har varit riktiga krypmaskiner och gått sent. Han som kröp längst kröp från 7 till 15 månader och liksom din dotter körde han apgång på sommaren för att gräset inte skulle sticka i knäna.

Alla mina har också kunnat stå säkert långt innan de velat gå. Jag har alltså kunnat ställa ner barnen på golvet och sen bara gå därifrån och de har satt sig när de stått klart alltifrån direkt till 2-3 minuter. Då har de bara satt sig kontrollerat. De har också gått runt möbler och ställt sig upp tidigt men inte brytt sig om att gå tidigt då de varit så mycket snabbare på alla fyra.

• fortsätt paddla

Mina har börjat gå efter möbler för att sedan släppa taget och bara gå rätt oplanerat.Alla har gått tidigt, runt 8-10 mån. Nackdelen med att dom går så tidigt är att det blir mycket blåmärken. Dom har knatat in i dörrar, slagit skallen i bord osv. Rätt jobbigt.

Svar på tråden Hur lärde sig era barn att gå?