• Anonym

Movicol - någon som vet?

Hej! Min dotter har till och från varit väldigt hård i magen och fick av doktorn häromdagen Movicol Junior som hon skulle ta 3 doser/ dag! Redan efter första dagen märkte vi att det inte bara blev fart på magen utan att dottern också tappade aptiten, påstådde att hon mådde illa, hade dåligt humör och ont i magen.. Hon mådde skit helt enkelt.. Så vi beslutade att sluta med Movicol igen.. Detta gjorde vi i torsdags, men ännu säger hon att hon mår illa, magen knorrar och hon har ingen aptit?? Kan det bero på Movicol eller är det bara vanlig "magsjuka"? Nån som har erfarenheter? Och hur lång tid tar det innan movicolen är ut kroppen så att säga?

• Svar på tråden Movicol - någon som vet?
  • elidah

Jo vissa kan få gaser och ont i magen utav movicol, så det kan nog vara det. 
    Hur lång tid det tar innan det är ute ur kroppen är nog beroende på hur hon sköter magen. Movicolen går ju ihop med avföringen, så har hon skött magen ordentligt borde movicolen vara ute 

• MammaHela

Om dottern fortfarande har problem med avföringen skulle jag inte sluta med movicolen. Min dotter hade den medicinen under 2 år och den var våran räddning. Dottern mådde lite sämre av den precis i början, men sedan försvan det, såsom det ofta gör med biverkningar, men sedan hjälpte det henne att få ordning på magen.

• Anonym

Sluta inte med den utan att isf rådfråga läkare. Många mediciner är det biverkningar av först men de sedan försvinner, dessutom kan det varit en slump att hon blev sjuk i samband med detta.

Min son har ätit movicol i över 3 år nu och gör det fortfarande! Det har varit räddningen för oss efter massor av år med mkt problem.
    Rådfråga en läkare innan ni slutar isf. Hade fortsatt för barnets skull! det kan vara så att hon är förstoppad och därför reagerar med aptitlöshet och att må dåligt. Då gör ni ju allt värre om ni slutar med movicolen!  

• Anonym (RS)

Visst kan man må skitdåligt av 3-4 påsar Movicol per dag, kanske t.o.m. av 2 påsar. Illamående och kräkas samt kramper i underlivet som liknar mensvärk, njursten och förlossningsvärkar! Då är det jättesynd med ett barn! Om barnet måste ta Movicol då vore det bättre att ta mindre under längre tid. Jag kan tänka mig att ett barn kan bli illamående bara av en påse, medlet kan äckla barnet. Särskilt om hen tidigare haft ont som ovan. Kanske barnet har helt enkelt sämre tarmrörelse. Det hade min son när han var 3 år, dessutom älskade vaniljyogurt. När började spela fotboll blev tarmfunktionen bättre. Det är viktigt att barnet rör sig mycket, helst sportar. Ert barn måste hela livet kolla att tarmen fungerar - och man kan inte ta Movicol eller laxerande medel hela sitt liv. Kolla med dietisten vad som är bra mat för ditt barn. Tänk att ditt barn är individ - än annan person än du. Pröva dig fram med val av barnets mat och rörelse. Att hen har ofta förstoppningar är inte hens fel, varje människa har en egen "ärftlighet". Och man ska inte skämmas över "bajs", "prutt" ... Alldeles för många gör det och då kan det till slut bli fel. Lycka till. 

Svar på tråden Movicol - någon som vet?