Movicol - någon som vet?
Visst kan man må skitdåligt av 3-4 påsar Movicol per dag, kanske t.o.m. av 2 påsar. Illamående och kräkas samt kramper i underlivet som liknar mensvärk, njursten och förlossningsvärkar! Då är det jättesynd med ett barn! Om barnet måste ta Movicol då vore det bättre att ta mindre under längre tid. Jag kan tänka mig att ett barn kan bli illamående bara av en påse, medlet kan äckla barnet. Särskilt om hen tidigare haft ont som ovan. Kanske barnet har helt enkelt sämre tarmrörelse. Det hade min son när han var 3 år, dessutom älskade vaniljyogurt. När började spela fotboll blev tarmfunktionen bättre. Det är viktigt att barnet rör sig mycket, helst sportar. Ert barn måste hela livet kolla att tarmen fungerar - och man kan inte ta Movicol eller laxerande medel hela sitt liv. Kolla med dietisten vad som är bra mat för ditt barn. Tänk att ditt barn är individ - än annan person än du. Pröva dig fram med val av barnets mat och rörelse. Att hen har ofta förstoppningar är inte hens fel, varje människa har en egen "ärftlighet". Och man ska inte skämmas över "bajs", "prutt" ... Alldeles för många gör det och då kan det till slut bli fel. Lycka till.