3 1/2 åring som inte säger mer än 10 ord, råd tack !
Jag har en son som blir 4 år i mars, en glad och underbar prick som är jättemotorisk och snabb på att lära sig allt som har med hjul eller telefoner (spel) att göra.
Men, han pratar inte.. Han säger de vanligaste orden som mamma, pappa, aj, nej, ja, jag i konversationer. i övrigt kan han säga tittut, tyst, lampa eller dylikt om man övar i några timmar, men inget som kommer naturligt i samtal. Annars använder han sig av 'öh' ljud och även börjat smått med kompletterande tecken på råd av logoped.
Han är blyg när det kommer till språket och människor pratar med honom, men inga problem med hörsel (vart och checkat) eller förståelse.Han leker jättebra med sina kusiner och vänner på dagis så de nu har förstått hans sätt att kommunicera. Han är inte förtjust i höga ljud och är en bilfantast, han har runt 50 stycken som han har superkoll på och har i en specifik ordning och rör man den så blir han helt förstörd.
Som sagt så har vi fått papper på TAKK (Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation) att påbörja, där man skall involvera alla som är i hans omgivning. Hans pappa är inte lika intresserad och är emot tecken överlag då han tycker det stjälper mer än hjälper. Min familj som hjälper mig mest med barnen är positiva men inte så engagerade, så det är jag och förskolan som försöker mest.
Så, jag vill ha råd på vad jag ska göra ? Ska jag ligga på logoped/förskola mer ? Jag vill ju att min pojk ska prata och de säger att han kommer göra det så småningom.. Kan han ha nån sjukdom, mindre spår av autism ??
Tacksam för alla svar !