• Beautiful

3 1/2 åring som inte säger mer än 10 ord, råd tack !

Jag har en son som blir 4 år i mars, en glad och underbar prick som är jättemotorisk och snabb på att lära sig allt som har med hjul eller telefoner (spel) att göra.

Men, han pratar inte.. Han säger de vanligaste orden som mamma, pappa, aj, nej, ja, jag i konversationer. i övrigt kan han säga tittut, tyst, lampa eller dylikt om man övar i några timmar, men inget som kommer naturligt i samtal. Annars använder han sig av 'öh' ljud och även börjat smått med kompletterande tecken på råd av logoped.

Han är blyg när det kommer till språket och människor pratar med honom, men inga problem med hörsel (vart och checkat) eller förståelse.Han leker jättebra med sina kusiner och vänner på dagis så de nu har förstått hans sätt att kommunicera. Han är inte förtjust i höga ljud och är en bilfantast, han har runt 50 stycken som han har superkoll på och har i en specifik ordning och rör man den så blir han helt förstörd.

Som sagt så har vi fått papper på TAKK (Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation) att påbörja, där man skall involvera alla som är i hans omgivning. Hans pappa är inte lika intresserad och är emot tecken överlag då han tycker det stjälper mer än hjälper. Min familj som hjälper mig mest med barnen är positiva men inte så engagerade, så det är jag och förskolan som försöker mest.  

Så, jag vill ha råd på vad jag ska göra ? Ska jag ligga på logoped/förskola mer ? Jag vill ju att min pojk ska prata och de säger att han kommer göra det så småningom.. Kan han ha nån sjukdom, mindre spår av autism ??

Tacksam för alla svar !    

• Svar på tråden 3 1/2 åring som inte säger mer än 10 ord, råd tack !
  • emmakatta

Om det är autism eller ej är helt omöjligt att säga bara med den informationen du gett ut här. Men det du kan göra är att para med BUP om de kan göra en NPF utredning. Sen är det nog även bra att ligga på logopeden. Men det kan ju även bara vara så att sonen din är sen med talet. De bilar han har sån koll på, leker han med dem på vanligt sätt? Får andra vara med och leka? Hur verkar hans emfatiska förmåga vara? Ex leker han att han tar hand om/tröstar dockor?

• Flickan och kråkan

Har ni logopedkontakt? Blir lite osäker utifrån det du skriver i TS. Vad säger i så fall logopeden? Vi har logopedkontakt med vår äldsta som har en uttalsförsening, men inldningsvis gjorde de ju en mer generell bedömning av språket som helhet m.m.

• Lumo

Min son var som din tills 3 år, sedan lossnade hans intresse för att försöka prata på bara några månader. Nu är han snart 4 och har under höstterminen gått i logopedgrupp med 5 andra treåringar. En gång i veckan möts dessa barn o tränar med 2 logopeder. Barnen sitter runt ett bord, föräldrarna sitter i ett annat rum men ser barnen på en kamera. Varje vecka får de hemläxa som man uppmuntras träna lite kort på varje dag. Läxan o mötena är riktigt pedagogiska o roliga o man mörker verkligen framsteg. Som förälder får man rätt verktyg för att lära dem språkljuden. Min son grät när jag berättade att det i tisdags var "sista skolan" som jag kallar det.

Så om du via logopeden kan få komma med i en logopedgrupp med andra barn är det skitbra!!! Tjata rejält på logopeden för att få hjälp.

www.ur.se finns en serie som gått under hösten som jag tror heter Barnet och orden - om talet i förskolan" eller något liknande. Den är rätt intressant o dör kan man få lite tips om hjälp o vad som är normalt. Bla pekar de på vikten att få hjälp tidigt. En språkförsening hänger ofta med barnet hela livet, de kan t o m påverka dess framtida arbete o framgång i detta. Så stå på dig o skaffa så mycket hjälp du kan så tidigt du kan!!!

• kaffemamma

autismforum.se hittar du en lista på tidiga tecken på autism. Läs gärna den. Pekar han? Vill han visa saker han hittar eller liknande? I så fall är det goda tecken. Känslighet för höga ljud och att han är väldigt noga med ordningen på sina bilar, och självklart språket KAN vara tecken på autism men behöver inte alls vara det.

Jag vill inte göra dig orolig i onödan, men det finns pålitlig forskning från bla välansedda forskaren Gillberg
    som säger att av de barn som ligger efter i språkutveckling vid 2,5 års ålder så får en väldigt stor procent senare en diagnos. Den behöver inte vara allvarlig; det kan vara dyslexi, men kan också vara ADHD, ADD, Autism eller liknande.
    läs mer tex här om detta här:  www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/sprakstorning-kan-vara-autism_6048875.svd 

Jag säger detta för att BVC och liknande ofta tar alldeles för lätt på språkproblem. För OM det är så att din son får en diagnos är en tidig diagnos viktig: ju förr dess bättre. Då får ni bättre hjälp. Och en diagnos behöver inte innebära livslångt funktionshinder. Läs tex här om vad tidig och intensiv träning kan göra:
    www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Timothy%20Tore%20Hebb%20om%20autism%203_08.aspx

• jordgubbe0812

Det finns två sätt att se på det hela. Det ena är att alaysera dagsläget, konstatera att grabben är glad och trivs på förskolan.
    Det andra är att försöka se in i framtiden. Han är 3.5 år. Inom något år kommer språket vara betydligt mer styrande i lekarna på förskolan. De leker familjer, lejon, monster. Dels finns risk att kompisarna tröttnar på att han är tyst, dels att han själv skapar sig bilden av att han är tyst så att språkproblemen förstärks ytterligare.

Nu vill jag inte måla f_n på väggen,  bara att du måste få din man att inse att ni inte kan vänta längre utan göra vad ni kan för att ta tag i detta nu.
    Och vad kan ni göra?
    - Be förskolan ordna så att resurscentrum/talpedagog kommer till förskolan för att observera er son där för att ge tips och ideer.
    - Be förskolan söka extra stöd för att kunna arbeta mer med er son
    - Kolla upp alternativ som språkförskolor eller förskolor i närheten där tecknande är en naturligt del i verksamheten. ( inte bara vuxna utan även barn måste ju kunna förstå honom)
    - Leta rätt på någon artikel som visar att TAKK hjälper inte skjälper utvecklingen
    - Inse att det kan ta lång tid att få TAKK att fungera.
    -Googla Autism och be att få en utredning om dina misstankar kvarstår/förvärras

Lycka till

• caspersmamma 08

Min son är snart 4 1/2 år vi har andvänt takk sen han var 2år och vi har haft jätte mycket hjälp av det. Min son behöver tecken för att förstå och lära sig nya ord. När vi började med takk så pratade han ingenting förstod inga ord, nu kan han över 100 tecken och försöker även utala dom.
    Utan takk så skulle vi inte kunna kommunicera med honom och han skulle inte kunna berätta vad han vill. 

• Stjärnfall76

Vi hade samma problem med vår flicka. Ha kontakt med logopeden så klart, vissa problem är svårare att jobba med än andra. Ex grammatiken är svårare än bara uttalet, ordförståelse kan också vara svårare, min tjej hade "bara" uttalet.

Hemma gjorde vi mungymnastik, du vet de där berättelserna om hunden, gumman m.fl som man gör med tunga och mun. Vet du inte vad det är så fråga logopeden. De var bra tycker jag.

När min dotter var 4 förstod nästan ingen vad hon sa.  Det var väldigt jobbigt. Men när hon var 5 år så skrevs hon ut från logopeden. Jag pratade då med dagis och de tyckte också att hon var som som man borde prata när man var 5. Jätteskönt!

Så jag tror att det kommer för din kille också, men ligg på logopeden om att få material att jobba med hemma. vetinte hjur det är för er, men vi träffade logopeden mindre än varannan månad, så de hinner ju inte göra så mycket där.

Vårt dags var väldigt hjälpsamt och hade mungymnasit för alla på samlingen, lekte Kims lek med saker som började på det ljud min dotter just då tränade på osv. Så involvera dagis också.

Lycka till .-)          

• star67

hej undrar hur har gått för din son? jag har en son som är också 4 nu och har samma problem , efter att jag läste om språkstörning blev jag skrämd och har rädsla att kan vara något merRynkar på näsan skulle jätte gärna veta hur har gått för din son .

• Abisko

All forskning som gjorts i ämnet visar att TAKK snarare skyndar på språkutvecklingen och att detta även funkar på barn som har "normal" utveckling. Vi använde tecken med vår äldsta dotter och hon lärde sig prata väldigt tidigt och vi är övertygade om att det var tack vara tecknen. Dessutom märkte man på henne att hon tyckte det var väldigt roligt att kunna göra sig förstådd innan orden kom.

snicksnacksnoken.se finns barnböcker med tecken och tips hur man kan använda sig av dessa.

Svar på tråden 3 1/2 åring som inte säger mer än 10 ord, råd tack !