Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

3 1/2 åring som inte säger mer än 10 ord, råd tack !

Vi hade samma problem med vår flicka. Ha kontakt med logopeden så klart, vissa problem är svårare att jobba med än andra. Ex grammatiken är svårare än bara uttalet, ordförståelse kan också vara svårare, min tjej hade "bara" uttalet.

Hemma gjorde vi mungymnastik, du vet de där berättelserna om hunden, gumman m.fl som man gör med tunga och mun. Vet du inte vad det är så fråga logopeden. De var bra tycker jag.

När min dotter var 4 förstod nästan ingen vad hon sa.  Det var väldigt jobbigt. Men när hon var 5 år så skrevs hon ut från logopeden. Jag pratade då med dagis och de tyckte också att hon var som som man borde prata när man var 5. Jätteskönt!

Så jag tror att det kommer för din kille också, men ligg på logopeden om att få material att jobba med hemma. vetinte hjur det är för er, men vi träffade logopeden mindre än varannan månad, så de hinner ju inte göra så mycket där.

Vårt dags var väldigt hjälpsamt och hade mungymnasit för alla på samlingen, lekte Kims lek med saker som började på det ljud min dotter just då tränade på osv. Så involvera dagis också.

Lycka till .-)          

Svar på tråden 3 1/2 åring som inte säger mer än 10 ord, råd tack !