• Emeliie89

Hur sover era bebisar som äter ersättning?

Japp ni såg frågan ;) skriv gärna hur gammalt barnet är med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-25 14:55
    Vilken ersättning använder ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-27 15:41
    Tack för alla svar :) anledningen till att jag frågar är för att amningen inte funkar och jag tror att jag vill sluta. Har testat ersättning innan men då bara nån enstaka flaska då och då.

Nu inatt fick hon ersättning på natten, vilket hon inte brukar, hon brukar annars ammas och somna om direkt men nu somnade hon inte om.. plus att hon sov dåligt när hon väl somnat, vaknade typ 3 ggr istället för 1 som hon gör när hon ammas. Är detta kanske bara för att hon inte är van vid flaska på natten än?

• Svar på tråden Hur sover era bebisar som äter ersättning?
  • Emeliie89
    AnnaLovisa skrev 2012-10-25 20:00:15 följande:
    Vi har gett nan pro 1, och nu nan pro 2, med snälla magbakterier.
    Har precis börjat med ersättning och också köpt nan pro.. :) får se hur det blir med nätterna för oss :)
  • IsabellaP
    Chrizzy81 skrev 2012-10-25 19:42:08 följande:
    När gav ni sista målet vi ungefär två månaders ålder? Min kille är 7 veckor och jag ger honom vid 18-19, sen väcker jag honom vid 22 när jag själv ska lägga mig och försöker ge honom en gång till... Sen brukar han inte äta förräns vid 4-5. Funderar på att skippa 22-målet - han kanske sover lika bra ändå...?

22-00 och sen sov hon till 8 på morgonen. Under sommaren så kunde hon sova till 10 om hon fått mat vid midnatt Glad Vi är nattmänniskor så för oss gjorde det oss verkligen ingenting att hon var vaken sent och sov på morgonen
  • Mary Jo

Jag började ge ersättning vid 6 månader och han somnar runt 19-19.30 och sover till 06.00-07.00 , ibland äter han en gång på natten. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Emelia79

Min 2 månads bebis somnar runt 21 och vaknar med 2-3 h mellanrum under natten, ungefär samma som på dagen. Det händer att det går längre tid till första målet ibland (har gått 5 h någon gång), hoppas det ska hända oftare snart bara. Man har ju hört att barn som får ersättning oftare sover längre perioder på natten än de som ammar, men det verkar inte som min son har förstått de=)

• Millan83

Skruttan har nu i sju dagar!! fått sista maten för kvällen runt 22-23 när vi går och lägger oss och sedan somnat, vaknat till och velat ha sin napp runt 5 och sedan vaknat hungrig nånstans runt 7! Efter det brukar vi somna om och sova ett par timmar till sedan pappan åkt till jobbet. Hon är 2.5 månad. 

Vi är också kvällsmänniskor och hon hänger på! Slumrar lite i famnen på kvällen men det passar oss just nu eftersom hon ändå sover mellan oss på natten. 

• Lyckligajag78
    Chrizzy81 skrev 2012-10-25 19:42:08 följande:
    När gav ni sista målet vi ungefär två månaders ålder? Min kille är 7 veckor och jag ger honom vid 18-19, sen väcker jag honom vid 22 när jag själv ska lägga mig och försöker ge honom en gång till... Sen brukar han inte äta förräns vid 4-5. Funderar på att skippa 22-målet - han kanske sover lika bra ändå...?

Vid 22-tiden ungefär, innan vi gick och la oss.
  • huvres

Mina tvillingar är 8 månader och har sovit hela nätterna sedan de var 3 veckor gamla. Jag ammade dem i 1,5 månader men gav ersättning på kvällen. Gav enbart ersättning fram till sex månader sedan började jag med mat. De fick ersättning var fjärde timme och sista målet klockan sju på kvällen och sov sedan fram till sju på morgonen. Nu äter dom mat och välling på morgonen och kvällen. De sover hela nätterna nu också. Vaknar bara på nätterna om de är sjuka.

• Meria

Mika på 2½ månad får NAN pro 1. Sover oftast från 21-22 fram till 04-05 i ett kör. Sen lite mat o somnar om till 8-tiden. Han äter var tredje timme ungefär och då 150 ml per gång. Han ammades helt sin första vecka men gick ner för mycket. Sen dess har jag ammat o sen gett tillägg och slutade amma helt för en vecka sen. Bara ersättning nu. 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • snuppis

4 månader är hon och de går i perioder när hon var runt 2-3 månader sov hon hela nätter runt 1-2 månader vaknade hon ca kl 2 och sedan 4 sedan runt halv 6. nu sover hon ibland hela nätter men just nu verkar hon ha en period då hon vaknar en gång helt olika alltså 

• snuppis
    snuppis skrev 2012-10-26 20:43:58 följande:
    4 månader är hon och de går i perioder när hon var runt 2-3 månader sov hon hela nätter runt 1-2 månader vaknade hon ca kl 2 och sedan 4 sedan runt halv 6. nu sover hon ibland hela nätter men just nu verkar hon ha en period då hon vaknar en gång helt olika alltså 
    just ja babysemp 1 
  • Emeliie89

Tack för alla svar :) anledningen till att jag frågar är för att amningen inte funkar och jag tror att jag vill sluta. Har testat ersättning innan men då bara nån enstaka flaska då och då.

Nu inatt fick hon ersättning på natten, vilket hon inte brukar, hon brukar annars ammas och somna om direkt men nu somnade hon inte om.. plus att hon sov dåligt när hon väl somnat, vaknade typ 3 ggr istället för 1 som hon gör när hon ammas. Är detta kanske bara för att hon inte är van vid flaska på natten än?

• Just Like Honey

Sonen är sex månader. Han vaknar femtielva gånger per natt.

Ungefär så här:

19.00, sen sover han första passet i 3-4 timmar. Om jag lägger mig senare, ca 21.09 får han en flaska när jag ska sova, sover då till 01, äter ca 150 ml

03, äter 120 ml

05, äter 100 ml

Vaknar nån gång mellan 6 och 7.

Efter första sovpasset så vaknar han dessutom kanske tio gånger till under resten av natten, får nappen eller så fyller jag på med någon skvätt ersättning om det inte var för lång tid sen den gjordes. Ibland äter han bara 60 ml vid tre och 120 vid fem. Ofta kan han vara vaken en timme på natten också.

Det var mycket bättre när jag ammade. Då kunde han sova 5-6 timmar första passet och sen kunde jag ligga med honom bredvid mig och amma när det behövdes.

Nu sover han i egen säng första passet och sen samsovning. Har testa egen säng efter det också, men jobbigt att behöva gå upp för att ge nappen och mat hela tiden.

• Just Like Honey

Tillägg: han får NAN Pro 1

• Emeliie89

Nu har min dotter också börjat med ersättning sen nån vecka tillbaks.. hon äter typ vid 19, 165ml, sen väcker jag henne när vi lägger oss, runt 22-23 och då äter hon 180ml, sen vaknar hon runt 4 och äter 165 och sen sover till 7-8. Hade såklart hoppats att hon skulle sova hela natten som man hört att en del gör men det kommer väl det med :)

Svar på tråden Hur sover era bebisar som äter ersättning?