• Emeliie89

Hur sover era bebisar som äter ersättning?

Japp ni såg frågan ;) skriv gärna hur gammalt barnet är med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-25 14:55
    Vilken ersättning använder ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-27 15:41
    Tack för alla svar :) anledningen till att jag frågar är för att amningen inte funkar och jag tror att jag vill sluta. Har testat ersättning innan men då bara nån enstaka flaska då och då.

Nu inatt fick hon ersättning på natten, vilket hon inte brukar, hon brukar annars ammas och somna om direkt men nu somnade hon inte om.. plus att hon sov dåligt när hon väl somnat, vaknade typ 3 ggr istället för 1 som hon gör när hon ammas. Är detta kanske bara för att hon inte är van vid flaska på natten än?

• Svar på tråden Hur sover era bebisar som äter ersättning?
  • LilaRos

Sonen är nu 8 månader och somnar i sin säng vid 17.30-18 och sover i regel hela natten fram tills 07 och äter en gång någon gång under natten. Så har det vart länge..

• Lyckligajag78

2.5 månad tjej.
    Lägger sig 19.00
    Hon har varit förkyld sista 2 veckorna så då har hon vaknat ca 02-03 och vill ha flaskan.
    Annars har hon kunnat sova till 05 utan problem.

2 nätter har hon vaknat vid sju, jag har varit lika förvånad som henne Glad

Märker en enorm skillnad mot min första som jag ammade...
    Men det är ju olika med olika barn också. Vissa är mer sömntutor än andra...

• Bling1975

Hon är knappt 7 månader och sover just nu ganska oroligt vissa nätter men hon äter inte på natten, det slutade hon med runt 3 månader. Hon äter sista gången runt 17.00, somnar runt 19.00 och vaknar och vill gå upp mellan 06-07.00. Vi samsover så oftast väcker hon mig inte helt på nätterna även om hon stökar runt lite i sängen i perioder.

För oss gjorde nappen som hon började med vid 3 månader störst skillnad. Jag delammade lite drygt 2 månader och då funkade det bra att snutta lite som tröst på natten. Men när hon sedan snuttade på ersättning fick hon ont i magen så då fick det bli napp.

• straw2008

Båda våra har sovit hela nätter from ca 3 mån. Ev uppvak för en flaska men då enast somnat om direkt efter. Sovit extremt mkt överlag.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • BerraBaron

Somnar för kvällen vid 23 ( äter vid 21) och sover till 6 eller så vaknar hon vid 3-4 och vill äta. Äter mellan 100-165 ml beroende på hur många timmar. Är 5 veckor :)

• Chrizzy81

Ni vars barn sover hela natten tidigt, typ 2 mån, ger ni dem extra mycket mat på dagen? Tredje timma?

• Lyckligajag78
    Chrizzy81 skrev 2012-10-25 14:25:05 följande:
    Ni vars barn sover hela natten tidigt, typ 2 mån, ger ni dem extra mycket mat på dagen? Tredje timma?
    Jag ger min lilla ca 150-200 per gång. På kvällen äter hon massor, det är som att hon känner på sig att det snart är natt och då ska man sova Glad Hon äter ca 3-4 timmars mellanrum. Hon tar ungefär en timme på sig med varje mål (då pausar vi ofta och myser).

Märker extrem skillnad mot när jag ammade första, den ungen sov inte många timmar i stöten. Det känns som att ersättning ger mycket mer mättnad.  
  • IsabellaP

Började sova hela nätter vid 2 mån, nu är hon snart 8 mån. Sover hela nätter nu med :)
    Ger inte ersättning lika ofta som innan (nu 1-2 gånger/dygn) då hon äter annat också

• Chrizzy81
    IsabellaP skrev 2012-10-25 18:35:17 följande:
    Började sova hela nätter vid 2 mån, nu är hon snart 8 mån. Sover hela nätter nu med :)
    Ger inte ersättning lika ofta som innan (nu 1-2 gånger/dygn) då hon äter annat också
    Lyckligajag78 skrev 2012-10-25 14:44:47 följande:
    Jag ger min lilla ca 150-200 per gång. På kvällen äter hon massor, det är som att hon känner på sig att det snart är natt och då ska man sova Glad Hon äter ca 3-4 timmars mellanrum. Hon tar ungefär en timme på sig med varje mål (då pausar vi ofta och myser).

Märker extrem skillnad mot när jag ammade första, den ungen sov inte många timmar i stöten. Det känns som att ersättning ger mycket mer mättnad.  
    När gav ni sista målet vi ungefär två månaders ålder? Min kille är 7 veckor och jag ger honom vid 18-19, sen väcker jag honom vid 22 när jag själv ska lägga mig och försöker ge honom en gång till... Sen brukar han inte äta förräns vid 4-5. Funderar på att skippa 22-målet - han kanske sover lika bra ändå...?

• AnnaLovisa

Min son har ätit ersättning sen han var 2 månader och han är nu 7,5 mån. När han var nästan 3 mån började han äta mer regelbundet ungefär var tredje timme (ca 800-1000 ml på ett dygn) och då började han också sova hela nätter med en matpaus vid 4-6 tiden på natten. Fast han har då och då vaknat och behövt tröst/napp. Han äter fortfarande en gång på natten. Vi ger sista målet innan nattning vid 19 och han brukar sova senast 20 oftast till 7-8 på morgonen. Sen han var ca 6 mån har han ätit gröt som kvällsmål istället för ersättning.

Svar på tråden Hur sover era bebisar som äter ersättning?