• PojkMamma85

mättar inte längre :(

Min lilla kille på 4 mån blir inte nöjd med amning längre.
    De verkar som om jag inte har så mkt mer mjölk till honom =( Är de vanligt att mjölken lixom kan ta slut?? Känns så tråkigt :(
    Har nu börjat ge ersättning med och han blir hur nöjd som helst =(

känns som om man inte räcker till, detta gör att jag känner mig nere :( Min första jag kunnat amma och då gick de bara i 4 månader =(

Jag dricker massor, äter ordentligt, han ammade mkt oftare under två veckor men de verkade inte komma mer mjölk =(

• Svar på tråden mättar inte längre :(
  • Trulsa1985

När man ammar så har man ökningsperioder då det kan kännas som att man inte har nog med mjölk, barnet ammar oftare och håller sig inte nöjd lika länge, ibland kan det kännas som att man inte gör annat än att amma, man sitter 30 minuter, 10 minuter senare är bebis hungrig igen. Det är naturlig gång och många tror att man har slut på mjölk och att barnet inte blir mätt. Lägger man till ersättning i de här faserna så kommer inte mjölken att öka och barnet kommer att ta den "lätta vägen ut" och hellre välja flaskan. Det du måste göra i det här fallet är att bestämma dig för hur viktig amningen är för dig och om du vill fortsätta amma eller inte. Vill du bara delamma eller ge ersättning helt så är det okej att fortsätta som du gör men vill du fortsätta amma så bör du sluta med ersättningen och erbjuda bröstet på minsta indikation till att barnet är hungrigt, det kan vara en smackning med läpparna, att barnet suger på handen, att det vänder huvudet efter dig när du håller i det. Vill du ha mera hjälp så gå in på amningshjälpens hemsida så kan du få kontakt med en hjälpmamma där, de är utbildade för att hjälpa till med amning när det inte fungerar som det ska. Lycka till! 

• JanaLiiN

MIn erfarenhet är att dessa perioder kommer vid 3-4 månader. Antingen ammar man på och står ut eller också börjar man ge ersättning med risk att påverka amningen negativt. Vill du fortsätta amma, eller känns det ok att sluta?

• PojkMamma85

Min lilla suger konstant på händerna, men han ammar 5-10 min sen vill han inte mer och fortsätter han gnälla och jag försöker ge bröstet så tar han de inte =(
    Jag känner nu att jag har bra med mjölk i båda. Min sån går upp fint i vikt.

Jag vill amma men, de har vart lite skönt med flaskan med, då maken kunnat ge och jag kunna fortsätta med de jag gjorde.
    men ska då i morgon försöka att bara amma. Så svårt de där. 

• JanaLiiN

Kämpa på.

För oss blev det av olika anledningar så att jag ammade dagtid plus varannan natt. Varannan natt tog pappan med ersättning. Så kan man inte göra enligt BVC, men för oss fungerade det alldeles utmärkt i 8 månader, sedan slutade vi med nattmat. Jag ammade tills lillkillen var två år utan några bekymmer.

• Trulsa1985

Vill du att din man ska kunna ge så pumpa och ge på kopp så slipper du oroa dig för både produktion och för att barnet ska välja flaskan före bröstet :) 

Hur fungerar det om du byter bröst? Om du ger samma bröst upprepade gånger? Har han tänder på gång? Så länge han är så liten och går upp i vikt som han ska behöver du inte oroa dig alls för att du har dålig mjölk. Det man kan tänka på med är att det tar lite tid att få fram den feta mjölken så om han äter bara kort tid varje gång kan du fortsätta att ge samma bröst flera gånger efter varandra innan du byter bröst så vet du att han får i sig den feta mjölken... Men eftersom han går upp i vikt bra så gissar jag att han får i sig den redan :) 

• Trulsa1985

Kroppen anpassar sig ganska bra tycker jag men vissa är känsligare än andra... Jag ammade tex bara från ett bröst, jag tyckte att det kändes bättre att amma på höger bröst och därför slutade vi på vänster och vi ammade 1.5 år innan tjejen valde att sluta själv till min stora förtret ;) Största problemet med det var att hitta en BH som passade eftersom det vänstra bröstet var halva storleken mot det högra haha... 

• PojkMamma85
    Trulsa1985 skrev 2012-10-24 21:11:40 följande:
    Vill du att din man ska kunna ge så pumpa och ge på kopp så slipper du oroa dig för både produktion och för att barnet ska välja flaskan före bröstet :) 

Hur fungerar det om du byter bröst? Om du ger samma bröst upprepade gånger? Har han tänder på gång? Så länge han är så liten och går upp i vikt som han ska behöver du inte oroa dig alls för att du har dålig mjölk. Det man kan tänka på med är att det tar lite tid att få fram den feta mjölken så om han äter bara kort tid varje gång kan du fortsätta att ge samma bröst flera gånger efter varandra innan du byter bröst så vet du att han får i sig den feta mjölken... Men eftersom han går upp i vikt bra så gissar jag att han får i sig den redan :) 
    De där har jag läst om och försöker alltid börja amma på de bröstet han slutade på. ska undvika ge ersättning ikväll och försöka bara amma i morgon, se om de blir bättre, har med funderat på tänder.. Mn känner inget 
    Men ska verkligen försöka kämpa på =) Just nu sover han och har gjort de sen 18 tiden =) Så ska amma direkt när han vaknar.

men kan jag göra ngt för att få han amma längre än 5-10 min? tycker de verkar jättelite ju 
  • pigglet

ALLA bebisar strular med amningen i perioder. Och så blir vi mammor oroliga - "tar mjölken slut nu eller vad är det som händer?"
    Ta det lugnt, lita på att så länge du ammar så ofta han vill så kommer produktionen att ställa in sig.  

• Trulsa1985

Vissa barn ammar länge, andra kort. Vad händer när han slutar amma? Somnar han eller är han helt enkelt nöjd och vill inte ha mer eller är han missnöjd och skriker? Om du tar upp honom och låter honom rapa tex, blir han nöjd då och kan äta vidare? 

• Hoppfull84

ofta kommer de ju in i perioder när de inte har tid att liga still och amma runt 4-5 månader. vår tjej bara vred på huvudet efter nån minut och glömde bort vad hon höll på med och ville sätta sig upp och kolla på allt runt omkring. vi fick amma i ett mörkt rum liggande i sängen i nästan 2 veckor för att hon skulle amma klart. jag höll på att bli galen.
    men sen kom hon på att man behöver inte kolla på allt hela tiden och då kunde hon ha ro att ligga kvar iaf i 10-15 minuter. ammade tills hon var ett år.

• pigglet

Och du - det tar några dagar för produktionen att ställa in sig. Så stressa inte upp dig om det känns som att mjölken inte räcker till de första 3-4 dygnen. Det är bara att amma på, gärna varje timme, och försöka vänta ut det.

• PojkMamma85
    Trulsa1985 skrev 2012-10-24 21:18:06 följande:
    Vissa barn ammar länge, andra kort. Vad händer när han slutar amma? Somnar han eller är han helt enkelt nöjd och vill inte ha mer eller är han missnöjd och skriker? Om du tar upp honom och låter honom rapa tex, blir han nöjd då och kan äta vidare? 
    Han är nöjd en kort stund, sen arg, och då ger ajg bröstet igen men då vägrar han, vi lägger oss på sängen och han gallskriker, tar fram bröstet IGEN, ja men visst då ska han ha nappen och sen miutt bröst som kudde och somnar. Och detta har hållt på ett par veckor. 
  • JanaLiiN
    PojkMamma85 skrev 2012-10-24 21:25:53 följande:
    Han är nöjd en kort stund, sen arg, och då ger ajg bröstet igen men då vägrar han, vi lägger oss på sängen och han gallskriker, tar fram bröstet IGEN, ja men visst då ska han ha nappen och sen miutt bröst som kudde och somnar. Och detta har hållt på ett par veckor. 
    Ytterst frustrerande, de där små varelserna. Det låter inte som något onormalt, om än irriterande för alla inblandade.
  • Trulsa1985

Då kan det ju vara så att han blir arg för att det kommer mjölk när han egentligen bara vill sova, det händer det med :) Jag tycker att du ska vara lugn så länge, han går upp i vikt och ammar ju på ändå, barn vägrar över lag inte att äta om de är hungriga och alla är olika i hur de ammar. Du har fått många bra tips från de andra också i tråden. 

• PojkMamma85
    Trulsa1985 skrev 2012-10-24 21:29:45 följande:
    Då kan det ju vara så att han blir arg för att det kommer mjölk när han egentligen bara vill sova, det händer det med :) Jag tycker att du ska vara lugn så länge, han går upp i vikt och ammar ju på ändå, barn vägrar över lag inte att äta om de är hungriga och alla är olika i hur de ammar. Du har fått många bra tips från de andra också i tråden. 
    Att starta denna tråd var de bästa jag gjort, just för alla bra tips och allt stöd från er =) <3
    TACK!!! 
  • Trulsa1985
    PojkMamma85 skrev 2012-10-24 21:35:58 följande:
    Att starta denna tråd var de bästa jag gjort, just för alla bra tips och allt stöd från er =) <3
    TACK!!! 
    Jag är glad att du har fått hjälp som du känner dig nöjd med och jag är glad att tråden inte fylldes med troll som många trådar på familjeliv annars verkar göra... Hoppas att allting går bra för dig och att du kan amma så länge som du och ditt barn vill :) 
  • PojkMamma85
    Trulsa1985 skrev 2012-10-24 21:59:50 följande:
    Jag är glad att du har fått hjälp som du känner dig nöjd med och jag är glad att tråden inte fylldes med troll som många trådar på familjeliv annars verkar göra... Hoppas att allting går bra för dig och att du kan amma så länge som du och ditt barn vill :) 
    det är jag med glad över, att jag fick vettiga personer som ville hjälpa och inga moraltanter etc.. =)

Men de e mkt troll å skit i trådarna nu =( 
Svar på tråden mättar inte längre :(