• strangeryoutwo

Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?

Jag har dåligt samvete för att jag inte ammar mitt barn mer än vad jag gör. Men om jag skulle amma heltid skulle det innebära att jag inte kunde göra någonting annat än att sitta hemma och amma och se på TV. Vissa säger att har man barn ska barnets behov gå före förälderns, med rättelse gå före mammans behov. Det gör tydligen ingenting om mannen jobbar heltid och sedan har fritid. Då säger man ju att pappan inte är lika viktig för barnet det första halvåret.

Om man tycker det är mysigt att amma ska man såklart få göra det. Men om man hellre vill flaskmata får man kritik. Jag märker hur jag ammar desto mindre och hur mycket gladare jag har blivit. Hur man mår påverkar ändå bebisen. 

Så min fråga är, är det okej om jag bara ammar mitt barn på förmiddagen och en strax innan läggdags? Hon är bara 2 månaderFörvånad Och självklart får hon inget annat mellan dessa amningstillfällen. 

• Svar på tråden Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?
  • Lyckligajag78
    Klycka skrev 2012-10-19 10:48:50 följande:
    Jag måste sova hela nätter. Från dag ett har jag alltså lärt min kropp att mellan typ 21-22 på kvällen och 06-07 på morgonen så ska den INTE producera nån mjölk. Dagtid däremot så har jag både ammat och pumpat för fullt (så att det finns mjölk till nätterna) det tog väl till sonen var ca 2-3 veckor innan kroppen hajjade vad jag ville, men nu funkar det riktigt smidigt har MASSOR av mjölk dagtid och inget på nätterna - sååå skönt! amning är precis vad man gör det till!
    Det smartaste jag läst på länge.
    Gode gud vad kroppen är fantastisk.
    Vad bra att du hittat något som passar dig! 
  • LillyLolo

Din mjölk kommer ta slut snabbare om du bara ammar så lite.

Jag ammade tills min var tre månader plus att jag pumpade och gav ersättning vid varje mål.

Gör som känns rätt.
    Jag var inte bara hemma hela tiden. Hade jag helammat hade jag inte heller kunnat göra så mycket mer än att bara vara hemma.

Jag pumpade i bilen och när jag var hemma och inte gjorde något för att hålla igång produktionen och ge henne maten som kom.

• ijklm

Varför måste du vara hemma och se på tv för att kunna amma?

• gbgumman

Du gör ju som du själv vill. Antar av inlägget att döma att du vet fördelarna med ammning och nackdelarna att inte amma. Annars skriver lövet dem bra. Jag kände mig också låst men det hade jag räknat med. Med barnen amma jag jämt. Har till och med ammar under en klädsnurra på HM. Men oftast satt jag faktiskt hemma vid tv 4-5 första månaderna. Inget jag ångrar idag.

• gbgumman

Pumpade också massa som mannen gav sonen på natten. Med dottern hade jag lärt mig amma sovandes. Inte dumt. När hon vakna puttade jag henne till bröstet och sov vidare.

• Minion
    strangeryoutwo skrev 2012-10-22 04:55:15 följande:
    Hur fort kommer mjölken ta slut?
    Det är ju lite olika för alla, men skulle du börja så här tidigt i amningen att trappa ner det till bara ett par ggr/dygn med långt emellan amningarna och allt, så tar det nog inte så många dagar innan det minskat till så gott som inget. Inom ett par veckor kan det vara slut sen.
  • LillyLolo

Mitt tog slut väldigt snabbt.
    Eller... Inte tog slut. Men från 100 ml per dag. Till typ 30 ml per dag

• Miss Vixen

Känner igen mig precis i det du skriver. Om jag ska helamma så skulle jag inte kunna ens gå på toa eller kunna äta. Min son är 1 mån nu och han suger 5 min, sover 5 min, suger 5 min osv. En gång har han blivit mätt genom amning, annars bara skriker han. Nu sitter jag ca 2 h varje gång och ammar och sedan får han ersättning efter varje amning så han blir mätt. De är väldigt jobbigt att många tjatar om amning och att jag ska söka hjälp för det. Men kan verkligen en barnmorska få ett barn till att suga mer intensivt och inte somna?

• strangeryoutwo
    Miss Vixen skrev 2012-10-23 21:48:35 följande:
    Känner igen mig precis i det du skriver. Om jag ska helamma så skulle jag inte kunna ens gå på toa eller kunna äta. Min son är 1 mån nu och han suger 5 min, sover 5 min, suger 5 min osv. En gång har han blivit mätt genom amning, annars bara skriker han. Nu sitter jag ca 2 h varje gång och ammar och sedan får han ersättning efter varje amning så han blir mätt. De är väldigt jobbigt att många tjatar om amning och att jag ska söka hjälp för det. Men kan verkligen en barnmorska få ett barn till att suga mer intensivt och inte somna?
    Mitt barn blir nog trots allt lättare mätt än ditt. Men jag tycker ändå flaska är lättare. Med ersättning går det på 10 minuter och sedan är hon nöjd och glad i två timmar. Jag har dragit ner på amningen succesivt och kom på att jag succesivt har blivit mycket gladare. I början tyckte jag mest barnet var krävande, och nu tycker jag om henne. Riktigt jobbigt det här, att höra att jag inte vill mitt barns bästa. 
  • LillyLolo

Jag ammade en timma per gång men var tvungen att ge henne en flaska med ersättning varje gång allafall.

Nu efter 3 mån får hon bara ersättning och det går bra och hon mår superbra

• strangeryoutwo
    LillyLolo skrev 2012-10-23 23:57:36 följande:
    Jag ammade en timma per gång men var tvungen att ge henne en flaska med ersättning varje gång allafall.

Nu efter 3 mån får hon bara ersättning och det går bra och hon mår superbra
    Hur har reaktionerna från omgivningen sett ut?
  • Something01

Åh, jag ammade varannan timme dygnet runt, tösen är nu 10 veckor å ja kör på ersättning. Om folk inte tycker om de så får dom tycka så, ja skiter fullständigt i det. Å ja är som dig ja är mkt gladare när ja inte ammar. Och ja har mer tid och ork för mitt äldre barn. 
    Dessutom får pappan bli mer involverad, när han oxå får mata. Gjorde samma sak med förra barnet å de är då inget fel på henne idag.  

• Lisssen

Jag har aldrig fått någon negativ reaktion från vare sig familj, vänner eller bvc på att jag delammat mina ungar och lagt till ersättning. Däremot upplever jag att folk är väldigt intresserade om hurvida jag har mjölk så det räcker. En konstig och alltför intim fråga, enligt mig.

• LillyLolo

Jaha reaktioner stod det. Inte rekommendationer hehe.

Det har inte vart några reaktioner alls, varför skulle det vara det?

• gbgumman

Min ammning strula också. Det kan ta ett antal månader innan man är helt inne i det. Sedan när det funka bra är det helt underbart. Då tar det också bara 10 min. Ena bröstet -klunk klunk klunk Andra bröstet klunk klunk klunk KLART

Svar på tråden Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?