• strangeryoutwo

Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?

Jag har dåligt samvete för att jag inte ammar mitt barn mer än vad jag gör. Men om jag skulle amma heltid skulle det innebära att jag inte kunde göra någonting annat än att sitta hemma och amma och se på TV. Vissa säger att har man barn ska barnets behov gå före förälderns, med rättelse gå före mammans behov. Det gör tydligen ingenting om mannen jobbar heltid och sedan har fritid. Då säger man ju att pappan inte är lika viktig för barnet det första halvåret.

Om man tycker det är mysigt att amma ska man såklart få göra det. Men om man hellre vill flaskmata får man kritik. Jag märker hur jag ammar desto mindre och hur mycket gladare jag har blivit. Hur man mår påverkar ändå bebisen. 

Så min fråga är, är det okej om jag bara ammar mitt barn på förmiddagen och en strax innan läggdags? Hon är bara 2 månaderFörvånad Och självklart får hon inget annat mellan dessa amningstillfällen. 

• Svar på tråden Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?
  • leiapp

Vad är det du vill göra som inte kan vänta någon tid medan din bebis är liten? Det är väl självklart att pappan är lika viktig och att han måste anpassa sitt liv också. Hur ska man som mamma orka om inte partnern anpassar sitt liv också? Jag fattar verkligen om det brister någonstans i så fall.

• lövet2

Nej, det är mycket sällan farligt för barnet att inte bli ammat. Däremot kan det vara en hel del nackdelar, så du får väga dem mot fördelarna.

• strangeryoutwo
    lövet2 skrev 2012-10-18 21:16:19 följande:
    Nej, det är mycket sällan farligt för barnet att inte bli ammat. Däremot kan det vara en hel del nackdelar, så du får väga dem mot fördelarna.
    Vilka är nackdelarna?
  • lövet2
    strangeryoutwo skrev 2012-10-19 00:02:48 följande:
    Vilka är nackdelarna?
    Utan helamning:
    Inget skydd mot magsjuka
    Stor risk för förstoppning
    Större risk för komplikationer vid förkylning

Utan delamning:
    Dåligt skydd mot barnsjukdomar
    Ökad risk för framtida problem med övervikt för barnet
    Du behöver mer sömn (men får troligen mindre)
    Svårare för dig att komma tillbaka till normalvikt

Några av nackdelarna ...
  • Marina80
    strangeryoutwo skrev 2012-10-19 00:02:48 följande:
    Vilka är nackdelarna?

Amning kan skydda mot plötslig spädbarnsdöd.
  • nozpa
    Marina80 skrev 2012-10-19 07:19:39 följande:

Amning kan skydda mot plötslig spädbarnsdöd.
    Misstror inte det du skriver. Undrar bara på vilket sätt det kan skydda? Alltså, kan, eller är det så?

Undrar även över barnsjukdomar som det skyddar emot. Vilka t ex? Magsjuka vet jag att det ger skydd emot. Samt om mamman har allergier så minskar amning risken för att barnet utvecklar samma allergier.  
  • Klycka

Jag måste sova hela nätter. Från dag ett har jag alltså lärt min kropp att mellan typ 21-22 på kvällen och 06-07 på morgonen så ska den INTE producera nån mjölk. Dagtid däremot så har jag både ammat och pumpat för fullt (så att det finns mjölk till nätterna) det tog väl till sonen var ca 2-3 veckor innan kroppen hajjade vad jag ville, men nu funkar det riktigt smidigt har MASSOR av mjölk dagtid och inget på nätterna - sååå skönt! amning är precis vad man gör det till!

• Marina80

Det vet jag inte. Så insatt är jag inte. Men kanske av samma anledning som en napp gör det. På 1177 står det att man skall amma om möjligt. Om att nappen skyddar mot PSD står i lakartidningen.se (tror det var där jag såg artikeln).

• nozpa
    Marina80 skrev 2012-10-19 10:55:54 följande:
    Det vet jag inte. Så insatt är jag inte. Men kanske av samma anledning som en napp gör det. På 1177 står det att man skall amma om möjligt. Om att nappen skyddar mot PSD står i lakartidningen.se (tror det var där jag såg artikeln).

Okej... Jo nappen vet jag. Men många ggr har barn som ammas kanske inte napp. Kanske kan vara att barn som ammas vaknar oftare under natten?
Svar på tråden Är det verkligen så farligt att inte amma eller delamma?