• Sereena

Lättare avvänja om barnet tar napp

Detta är bara en helt ovetenskaplig teori jag har baserat på mig själv och ett antal vänner + deras barn.

Men jag upplever att de som har barn som använder napp har mycket lättare att vänja av dem från amning på ett smidigt sätt = att barnen i princip väljer själva att sluta amma utan skrik o gråt.

Medan de vars barn inte använder napp har mycket svårare och det tar längre tid och eventuella skriknätter.

Vad tror ni? Någon som varit med om motsats?

(Jag har själv ett barn som inte tar napp och jag hoppas kunna vänja henne av med amning utan skrik och gråt - hon är 13 mån och jag tänker att jag nog vill sluta ganska snart...)

• Svar på tråden Lättare avvänja om barnet tar napp
  • ummabdilleh

jag har samma problem .min son ar 1,5 men jag vill inte bryta en vana med att lara han en ny och det blir ju sa om man byter fran amning till napp, och det ar anda inte sakert de vill ta napp , de ar inga sma langre

• JanaLiiN

Det går fint att avvänja utan skrik och gråt helt utan napp. 

• Natulcien

Vår son har aldrig använt napp.
    Han valde själv att sluta amma när han var 10,5 månader. Nattetid slutade han amma redan vid 2 månaders ålder...

• Hoppfull84

vår dotter har alltid vägrat både napp och flaska, vi har även alltid nattat henne med amning. vi bävade inför att sluta amma då hon fortfarande ammade flera gånger per natt när hon blev ett år. jag tyckte det hade pågått på tok för länge och ville inte amma längre. så vi bestämde oss för att nu blir det bara amning vid sänggåendet på kvällen och lunchvilan. så från ca 8 ggr per dygn till 2. gick utan problem! min brön blev stenhårda och spände i nåt dygn men handpumpade ur det värsta på morgonen i duschen. efter ca 4-5 dagar tror jag vi skippade amningen även vid lunchvilan. och efter ytterligare 2-3 dar slutade jag amma helt och hon fick gå och lägga sig utan tutte efter kvällsgröten.

hade trott att hon skulle skrika sig till sömns och vakna och skrika på nätterna. men det gick över förväntan.
    visst fick vi vyssja henne till sömns i famnen och det tog kanske 20 min istället för 10 för henne att somna men inga tårar. hon vaknade på natten när hon vanligen får amma, men då vyssjade hennes pappa henne i famnen och hon somnade om utan en tår på 5minuter.

så man ska inte ta för givet att det blir traumatiskt och hemskt. det kan lika gärna gå superbra!

• Sereena

Ok, såg att jag formulerade rubriken fel.
    Menar inte aktivit avvänja, utan snarare att barnet själv väljer att sluta.

Det var bara baserat på ett antal av mina vänner vars barn använder napp, och de har alla slutat amma innan 1 års ålder, för att barnet själv inte längre ville.

Men ja, det kanske är olika det också som det verkar.

Jag vill bara så gärna att min dotter ska sluta av sig själv, men det verkar svårt just nu. Hon är så otroligt mammig på kvällarna och det är bara jag som funkar när det är läggdags. (och oftast bara att amma till sömns...)

Men det kanske löser sig.  

• Maxbox

Men om din dotter inte tar napp (och inte heller flaska?) så tror jag att chansen är stor att hon gärna vill fortsätta ett bra tag till. Vad jag vet är den vanligaste åldern för barn att sluta amma "av eget val" mellan 3-4 år. Visst händer det både tidigare och senare, men tror som dig att tar barnet inte napp så blir avvänjningen senare. Men å andra sidan, hur många barn ger upp sin napp självmant före 3 års ålder? Napp är ju trots allt bara ett substitut för bröstet....

• Dr Mupp

Ingen skillnad här.
    Ettan slutade självmant med flaska vid 2,5 års ålder. Jag vande av nappen några månader senare
    Tvåan vandes av från nappen vid 16 månader och slutade självmant (mer eller mindre, det var inget gråt iaf) amma vid 20 månader.
    Trean hade aldrig napp, slutade amma mer eller mindre självmant vid 2,5 års ålder. Suger dock fortfarande vid 5 års ålder på tumme.
    Fyran slutade med napp när han fyllde 2, slutade självmant att amma vid 2,5 års ålder.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Lättare avvänja om barnet tar napp