Inlägg från: Hoppfull84 |Visa alla inlägg
  • Hoppfull84

Lättare avvänja om barnet tar napp

vår dotter har alltid vägrat både napp och flaska, vi har även alltid nattat henne med amning. vi bävade inför att sluta amma då hon fortfarande ammade flera gånger per natt när hon blev ett år. jag tyckte det hade pågått på tok för länge och ville inte amma längre. så vi bestämde oss för att nu blir det bara amning vid sänggåendet på kvällen och lunchvilan. så från ca 8 ggr per dygn till 2. gick utan problem! min brön blev stenhårda och spände i nåt dygn men handpumpade ur det värsta på morgonen i duschen. efter ca 4-5 dagar tror jag vi skippade amningen även vid lunchvilan. och efter ytterligare 2-3 dar slutade jag amma helt och hon fick gå och lägga sig utan tutte efter kvällsgröten.

hade trott att hon skulle skrika sig till sömns och vakna och skrika på nätterna. men det gick över förväntan.
    visst fick vi vyssja henne till sömns i famnen och det tog kanske 20 min istället för 10 för henne att somna men inga tårar. hon vaknade på natten när hon vanligen får amma, men då vyssjade hennes pappa henne i famnen och hon somnade om utan en tår på 5minuter.

så man ska inte ta för givet att det blir traumatiskt och hemskt. det kan lika gärna gå superbra!

Svar på tråden Lättare avvänja om barnet tar napp