• Anonym

Gifta, ej sammanboende och dödsfall

En släkting på barnens pappas sida dog nyligen och det jag undrar är ifall någon vet vad som händer nu.

Personen var gift, men hade inte bott med mannen på 40år.  Då dessa togs upp för många år sen när jag kom in i familjen (som ung 17åring) sa släktingarna att eftersom de inte bott ihop på 2år så räknas de automatiskt som skilda
    Jag, ung hade ingen aning om någonting sådant och det rörde ju inte mig heller. 
    Men nu slog det ju mig att den avlidne var gift. (kollade upp henne på ratsit och det står gift)

Men vad händer nu då?  
    Kommer mannen hon inte bott med på 40år, som har en annan familj att ärva henne innan hennes barn gör det?

Jag vet inte ens om familjen ens tänkt tanken att hon fortfarande är gift med den mannen.

• Svar på tråden Gifta, ej sammanboende och dödsfall
  • niky40
    Anonym skrev 2012-09-22 16:34:09 följande:
    Självklar! My mistake

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 16:29:48 följande:
    Fast maken har inte avlidit och han är inte pappa till barnet,
    Endast frun har avlidit. 
    Fast frun hade rätt till halva boet, dvs även halva mannens nya hem....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 16:35:41 följande:
    Ja men just det. Det tänkte jag inte på.
    Vilken krångel..
    Vilken tur att man själv inte behöver fixa med sånt här utan det finns jurister som gör det åt en. 
  • niky40
    Anonym skrev 2012-09-22 16:39:37 följande:
    Ja men just det. Det tänkte jag inte på.

Vilken krångel..

Vilken tur att man själv inte behöver fixa med sånt här utan det finns jurister som gör det åt en. 

Ja vilket drömuppdrag..
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-09-22 16:40:50 följande:

Ja vilket drömuppdrag..
    Ironi eller allvar? Tungan uteEftersom jag själv märkte att det blir lite krångel med det här..
    Varför kunde de inte bara skiljt sig för 40år sen!!??
  • niky40
    Anonym skrev 2012-09-22 16:35:41 följande:

Vilken fru? Den som nu är död?

Problemet för den nya kvinnan är att hon inte har några rättigheter. Hon är inte maka och ej heller sambo i lagens mening eftersom sambolagen endast gäller när ingen av parterna är gift. Så det hon köpt är hennes och det han köpt är hans.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-09-22 16:42:44 följande:
    Ironi eller allvar? Eftersom jag själv märkte att det blir lite krångel med det här..

Varför kunde de inte bara skiljt sig för 40år sen!!??

Både och.. :-P skräckblandad förtjusning.

Ja det hade nog varit bäst..
  • Anonym (Paralegal)

Kan vara så att släktingarna är inne och trampar i följande regel i Äktenskapsbalken och har missförstått den:

Äktb  5 kap.4 §

Om makarna lever åtskilda sedan minst två år, har var och en av dem rätt till äktenskapsskillnad utan föregående betänketid
    Vad gäller arv:  

Make ärver alltid först.
    Finns särkullbarn har de rätt att omgående få ut sin arvslott, men kan välja att avstå tills efterlevande make avlider.
    Make har alltid rätt att ur kvarlåtenskapen erhålla 4 prisbasbelopp (4x44 0000 sek år 2012 )
    inkluderat sin giftorättsdel och ev enskild egendom.

Man får ju hoppas att bodelningen innebär att den avlidnas tillgångar täcker upp för särkullbarnens laglott så att maken slipper sälja hus och hem för att betala ut deras arv. 
  • Frida Be

Jag skulle också begära jämkning såklart men har man inte begärt ut skilsmässa från en person man varit separerad ifrån i 40 år och man är "sambo" med en ny kvinna som inte verkar veta att hon inte har några rättigheter så verkar det inte direkt som att han är omgiven av juridisk expertis.

Viktigast är nog för honom att kontakta en familjerättsjurist och reda ut soppan.

• Anonym
    Anonym (Paralegal) skrev 2012-09-22 17:32:50 följande:
    Kan vara så att släktingarna är inne och trampar i följande regel i Äktenskapsbalken och har missförstått den:

Äktb  5 kap.4 §
    Om makarna lever åtskilda sedan minst två år, har var och en av dem rätt till äktenskapsskillnad utan föregående betänketid
    Vad gäller arv:  

Make ärver alltid först.
    Finns särkullbarn har de rätt att omgående få ut sin arvslott, men kan välja att avstå tills efterlevande make avlider.
    Make har alltid rätt att ur kvarlåtenskapen erhålla 4 prisbasbelopp (4x44 0000 sek år 2012 )

Man får ju hoppas att bodelningen innebär att den avlidnas tillgångar täcker upp för särkullbarnens laglott så att maken slipper sälja hus och hem för att betala ut deras arv. 
    Eftersom den avlidna även har del i makens nya hem så lär det finnas tillräckligt för barnet att få.
  • Anonym
    Frida Be skrev 2012-09-22 17:35:21 följande:
    Jag skulle också begära jämkning såklart men har man inte begärt ut skilsmässa från en person man varit separerad ifrån i 40 år och man är "sambo" med en ny kvinna som inte verkar veta att hon inte har några rättigheter så verkar det inte direkt som att han är omgiven av juridisk expertis.

Viktigast är nog för honom att kontakta en familjerättsjurist och reda ut soppan.
    Vad händer om maken begär jämkning? Och kan barnet motsäga det ifall barnet förstår att den kan få ut mycket mer arv ifall makens del räknas in?
  • funksoulbrother
    Kan vara så att släktingarna är inne och trampar i följande regel i Äktenskapsbalken och har missförstått den: Äktb  5 kap.4 §
    Vad gäller arv:   Make ärver alltid först. Finns särkullbarn har de rätt att omgående få ut sin arvslott, men kan välja att avstå tills efterlevande make avlider. Make har alltid rätt att ur kvarlåtenskapen erhålla 4 prisbasbelopp (4x44 0000 sek år 2012 ) inkluderat sin giftorättsdel och ev enskild egendom. Man får ju hoppas att bodelningen innebär att den avlidnas tillgångar täcker upp för särkullbarnens laglott så att maken slipper sälja hus och hem för att betala ut deras arv. 

Och du har helt rätt!
  • niky40

Äktb  5 kap.4 §
    Vad gäller arv:  

Make ärver alltid först.

Ett problem han slipper om han jämkar och det kan barnet ej sätta stopp för.

Än en gång är det arvslott inte laglott som är relevant i det här fallet!
  • niky40
    Frida Be skrev 2012-09-22 17:35:21 följande:

• Anonym (Paralegal)
    niky40 skrev 2012-09-22 18:09:39 följande:

Ett problem han slipper om han jämkar och det kan barnet ej sätta stopp för.

Än en gång är det arvslott inte laglott som är relevant i det här fallet!

OM du läser så skriver jag först att lagreglerna gället arvslott inte laglott.

Finns det ett testamente där särkullbarnet utesluts så får denne begära jämkning och får då ut sin laglott. 
  • Anonym (Paralegal)
    Anonym skrev 2012-09-22 17:36:30 följande:
    Eftersom den avlidna även har del i makens nya hem så lär det finnas tillräckligt för barnet att få.

Det är ju inte självklart.

Om han har hus och lite sparade pengar på banken men ett stort lån på huset så är det ju inte säkert att det blir så mycket över när man dragit av för hans skulder.

Och om dessutom kvinnan han nu bor med kan med kvitto visa att hon äger bil, konst etc så kommer inte det inkluderas i bodelningen.
    Han kanske inte äger något alls utan nya kvinnan äger hus och rubbet, han bara bor där. Om då den avlidnas kvarlåtenskap understiger 4 prisbasbelopp får särkullbarnet nada, noll och ingenting utan det går till efterlevande maken.   
  • niky40
    Anonym (Paralegal) skrev 2012-09-22 21:40:01 följande:
    OM du läser så skriver jag först att lagreglerna gället arvslott inte laglott.

Finns det ett testamente där särkullbarnet utesluts så får denne begära jämkning och får då ut sin laglott. 

Ok, då förstår jag hur du tänkte men eftersom du inte skriver något om ett testamente och det inte heller framkommit att sådant finns var det lite svårt att förstå..
Svar på tråden Gifta, ej sammanboende och dödsfall