• pandyb

Hur gör ni på natten? Flaskvärmare?

har precis gått från att helamma till att helt flaskmata min son. Vi ger honom den mjölkfria ersättningen Pepticate pga mjölk och äggallergi.

Jag vill få lite tips på hur ni löser nattmatningen? sonen vaknar 1-2 ggr på natten för mat och har tålamod som en påse skridskor! Han tänder på alla cylindrar och blir skogstokig av hunger 1 sek efter uppvaknandet. Han väcker hela familjen! Hur gör ni för att snabbt och lätt få ordning maten på natten?

Just nu förbereder jag två flaskor på kvällen innan med uppkokat men avsvalnat vatten, så när han vaknar tillsätter jag lite varmt vatten från termos och sedan pulvret. Går ganska snabbt, men inte tillräckligt enligt sonen!

Har en flaskvärmare, men hur länge kan en färdigblanadad flaska stå utan att bli dålig? Kan man sätta tillbaka flaskan efter att han ätit för att även ge samma flaska nästa gång?
    Ska åka till Ullared på torsdag och planerar då att köpa lite vällingdoserare, kanske kan vara till hjälp?   

Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
  • Svar på tråden Hur gör ni på natten? Flaskvärmare?
  • Lilla fjunet
    pandyb skrev 2012-09-12 21:53:03 följande:
    Sonen är allergisk så vi ger honom Hypoallergena ersättningen Pepticate, finns inte i tetra! :(
    Milli89 skrev 2012-09-12 21:29:02 följande:
    jag kokar och blandar klart på kvällen och vet på ett ungefär hur mycket hon vill ha på natten, låter första flaskan stå rumstemp och andra i kyl, när hon vaknar så måste hon ändå bytas på så jag lägger flaskan under rinnande hett vatten under tiden och den är klar samtidigt som blöjbytet och hon är redo att äta. När hon är klar och sover igen så kokar jag rent flaskan och ställer fram den andra från kylen så är den klar tills nästa gång. Funkar superfint! :) 
    Så färdigblandad ersättning kan stå i rumstemperatur??? Hur länge???  

Jag skulle inte låta den göra det, men alla gör ju som dom vill. Men bakterier och annat växer snabbare och lättare i rumstemp.
  • mammatillgossar

Vi har en vattenkokare från philips som håller temperaturen, en av temperaturen är 40 grader som blir perfekt till ersättning.
    Så först kokar vi vatten som vi sen har i kylskåpet i en kanna med lock, och det vattnet använder vi sen i vattenkokaren som får värma det till 40 grader (går på ca 20 sek), och till natten häller vi i mycket vatten så det räcker till alla nattens måltider och ställer även in den på att hålla temperaturen. Pulvret har vi i en doserare. Tycker detta går snabbt :)

• MammaMaria06

Nej nej färdigblandat ska inte stå i rumstemperatur. Jösses.
    Kör en flaska med vatten i mikron (vi har alltid en kanna med uppkokt kallt vatten i kylen) och blanda sen i pulvret.
    Tar max 20 sek att fixa mat.   

• pandyb

Flyttar in vattenkokaren i natt!

• LillyLolo

Max 1 timma kan ersättning stå i rumstemp. Sen ska det slängas!

Man ska absolut inte blanda i förväg!

Jag har vatten i en termos med perfekt tempererat vatten och blandar sen. Ersättningen har jag i en doseringsgrej :)

• Eliin80

Vi köpte en billig micro och ställde vid sängen. Flaskorna gjorde jag iordning kvällen innan och ställde i kylväska vid sängen. Jättesmidigt!

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • pandyb

Vi testade att flytta in vattenkokaren i sovrummet...ingen bra lösning för vår familj!
    Den brummade som aldrig förr och hela familjen inkl treåriga sonen vaknade!

Vi har även testat flaskvärmaren, till att bara ha vatten ståendes däri, fungerade inte då vattnet blev alldeles för varmt!
    I natt testar vi på nytt med att hälla i rätt gradantal på vattnet i termosen! Hellre för kallt än för varmt!

Tror inte ni förstår vilken pipa han drar igång om inte maten serveras på studs ;)

• juliaannaeva

Lilly Lollo : vad har du fått de ifrån att man inte kan göra flaskor i förväg? Enligt min BVC sköterska så är det helt okej att ha de färdigt i kylen dock ska de ätas inom ett dygn! Har gjort så hela tiden o min tös har inte blitt dålig :)

• LillyLolo

Va?! Står ju överallt att man inte ska göra så? Eller är det jag som missuppfattat allting.
    Vad konstigt..

• pandyb

Skulle tro att det går att göra så, dietisten sa varje fall med vår mjölkfria ersättning att när sonen blir äldre så kunde vi blanda den och ha den i kylen så han kan dricka den som mjölk!

• Just Like Honey

Har också lite problem på natten då det tar för lång tid för sonen när jag fixar ersättningen. Jag förbereder ett par flaskor med ca 60% kallt vatten. Fyller på med varmt vatten från termos och sen i med färdiguppmätt pulver. Dock får jag fixa det med en hand eftersom sonen skriker om han får ligga själv och vara hungrig. Men det går smidigare för varje gång.

På neonatalen fick vi färdigblandad ersättning att ställa i kylen i några timmar och kan de göra så, så kan jag också. Brukar förbereda en flaska en stund innan det är dags att äta på dagarna. Väldigt smidigt.

• pandyb

Har nu testat allt! Detta funkar bäst:
    ha en grym termos, värm upp vatten till 40grader. Häll i Flaskan och fyll på med pulver från vällingdoserare! Snabbast hittills!

Gör det också med en arm... Sonen och lyser med telefon med en hand och blandar och häller med den andra!

• IsabellaP
    mammatillgossar skrev 2012-09-12 23:31:26 följande:
    Vi har en vattenkokare från philips som håller temperaturen, en av temperaturen är 40 grader som blir perfekt till ersättning.
    Så först kokar vi vatten som vi sen har i kylskåpet i en kanna med lock, och det vattnet använder vi sen i vattenkokaren som får värma det till 40 grader (går på ca 20 sek), och till natten häller vi i mycket vatten så det räcker till alla nattens måltider och ställer även in den på att hålla temperaturen. Pulvret har vi i en doserare. Tycker detta går snabbt :)
    Har en sån vi med. Innan fick vi stå och räkna sekunder vid mikron (ej digital). Tar inte många sekunder.
  • Josie83

Gammal tråd men jag skriver ändå :) Vår tremånaders äter vid 22, 5 och 8. Jag gör iordning två flaskor med rätt mängd vatten (egen brunn

Svar på tråden Hur gör ni på natten? Flaskvärmare?