• elwen

vad tycker du är att curla sina barn???

Är det att hämta , lämna , skjutsa , serva och gå på knäna för att barnet ska få göra det som dom vill , eller är det nåt helt annat?

min personliga åsikt är att så länge man lär barnen att ta eget ansvar ( efter den åldern som dom är i ) och lär dom att man inte alltid får som man vill och att det faktiskt är helt ok ,  så finns det inget som heter curling.

vad har ni för erfarenheter och åsikter ..

• Svar på tråden vad tycker du är att curla sina barn???
  • Bonanza

Jag vet inte riktigt. Jag tror säkert att folk tycker att vi curlar våra barn i vissa avseenden, medan de tycker att vi är vanvettigt ansvarslösa i andra.

Det jag tycker är skrämmande idag är att folk vägrar låta sina barn ta ansvar. Jag skiter fullständigt i ifall barnen städar sitt rum eller ej, men en nioåring som aldrig fått vara ensam hemma är ju sjukt. Jag tror på att i familjen komma överens om vad som är rimligt och sedan lita på att barnen klarar av det.

Jag kommer inte tvinga mina barn att cykla till skolan i regn bara för att de ska lära sig att de kan, däremot kan jag tänka mig att tvinga dem att laga middag eftersom det är något man måste lära sig. Jag tänker mycket på vad som faktiskt är bra att kunna och vad som är bara demonstrerande av makt bara för att.  

• elwen
    Bonanza skrev 2012-09-06 13:36:07 följande:
    Jag vet inte riktigt. Jag tror säkert att folk tycker att vi curlar våra barn i vissa avseenden, medan de tycker att vi är vanvettigt ansvarslösa i andra.

Det jag tycker är skrämmande idag är att folk vägrar låta sina barn ta ansvar. Jag skiter fullständigt i ifall barnen städar sitt rum eller ej, men en nioåring som aldrig fått vara ensam hemma är ju sjukt. Jag tror på att i familjen komma överens om vad som är rimligt och sedan lita på att barnen klarar av det.

Jag kommer inte tvinga mina barn att cykla till skolan i regn bara för att de ska lära sig att de kan, däremot kan jag tänka mig att tvinga dem att laga middag eftersom det är något man måste lära sig. Jag tänker mycket på vad som faktiskt är bra att kunna och vad som är bara demonstrerande av makt bara för att.  
    jag tror vi tänker lite lika du och jag.
    jag kan tyckas slapp i vissa avseenden , men jag tycker vi ska lära våra barn det som är viktigt och få dom att göra saker själva som dom sen har nytta av som det du nämde att laga mat tex.

• Bonanza
    elwen skrev 2012-09-06 13:40:17 följande:
    jag tror vi tänker lite lika du och jag.
    jag kan tyckas slapp i vissa avseenden , men jag tycker vi ska lära våra barn det som är viktigt och få dom att göra saker själva som dom sen har nytta av som det du nämde att laga mat tex.

Ja precis. 

Alltså folk kan bli jätteupprörda om jag säger att våra barn inte ens plockar undan sin tallrik efter middagen. Oj, vad vi curlar! Men att de tar hand om sin lillasyster på 1.5 år ifall vi behöver lämna huset en stund, det är tydligen vansinnigt galet. Jag känner att vi har lite annorlunda prioriteringar än de flesta helt enkelt.  
  • icy

Min syster (21 år) bor hemma och får skjuts till jobb, pojkvän. Blir hämtad, får sin mat lagad, kläderna strukna, hon får sitt sovrum städat, bjuden på resor av föräldrarna, pengar till krogen, veckopeng och fickpeng, åker till frisören för minst 3000 kr.

Vet inte om det är curlingföräldrar vi har men hon är ju minst sagt bortskämd och får allt serverat och betalar inte en enda krona.. :P

• elwen
    Bonanza skrev 2012-09-06 13:42:14 följande:
    Ja precis. 

Alltså folk kan bli jätteupprörda om jag säger att våra barn inte ens plockar undan sin tallrik efter middagen. Oj, vad vi curlar! Men att de tar hand om sin lillasyster på 1.5 år ifall vi behöver lämna huset en stund, det är tydligen vansinnigt galet. Jag känner att vi har lite annorlunda prioriteringar än de flesta helt enkelt.  
    jo men så tänker jag med , vad sjutton spelar det för roll om jag stoppar in en tallrik extra i maskinen liksom.
    det handlar ju inte om att låta barnen göra det dom vill , utan om att som känner tids nog får dom massa egna ungar och maskiner och tvätt å grejer och det är ingen vetenskap att plocka undan tallriken liksom.

att lära dom passa yngre syskon är ju bra , för det lär ansvar och medkänsla och det är nåt man måste öva på hela livet och som testas hela livet, 
  • elwen
    icy skrev 2012-09-06 13:42:33 följande:
    Min syster (21 år) bor hemma och får skjuts till jobb, pojkvän. Blir hämtad, får sin mat lagad, kläderna strukna, hon får sitt sovrum städat, bjuden på resor av föräldrarna, pengar till krogen, veckopeng och fickpeng, åker till frisören för minst 3000 kr.

Vet inte om det är curlingföräldrar vi har men hon är ju minst sagt bortskämd och får allt serverat och betalar inte en enda krona.. :P
    bortskämd men stora bokstäver skulle jag säga ...beror ju också på hur din syster är 
    om hon inte tar saker för givet och blir sur när hon inte får som hon vill så kanske det funkar.
    men jag skulle varken ha råd eller ork att ställa upp så mycket på en vuxen person ( just för att det är nöjen och inget som hon måste ha pengar eler dyl till) 
Svar på tråden vad tycker du är att curla sina barn???