• Merca

Känner mig dum som en åsna

1. Har alla stenkoll på när dom senast hade mens?

2. Har alla stenkoll på när de senast hade samlag?

Barnmorskan jag fick prata med idag, om mitt positiva gravtest, fick det att låta som att hon ifrågasatte om vi överhuvudtaget vill ha barn eftersom vi inte hade koll på dom här sakerna.
    I själva verket handlar det om att vi vet att jag har PCO och inte vill känna allt för stor press, eller som min man kallar det "inte bedriva avelsfabrik". Vi har helt enkelt överlåtit en eventuell graviditet åt slumpen.

3. I instruktionerna för Clearblues test står det "Utomhavandeskap, cystor på äggstockarna, menopaus och några mycket ovanliga sjukdomar kan ge missvisande resultat", men det står inte om ett positivt resultat egentligen kan vara negativt och tvärtom eller hur det fungerar. Någon som har koll på detta?

Åter igen fick barnmorskan en chans att idiotförklara mig och ifrågasatte vad jag hade fått de uppgifterna ifrån eftersom hon inte kunde hitta någon sån information. Det hjälpte föga att förklara att det stod i medföljande bipacksedel. Istället sa hon något i stil med att "Det måste jag ju begripa att om det finns cystor på äggstockarna så innebär ju det också att det finns ägg att befrukta".

4. Vad i farao kan hon ha menat med det???

5. Vad är en "snabb tid" hos barnmorskan? Enligt den jag pratade med idag så skulle jag behöva boka en tid fort också gav hon mig en tid om två veckor.

Nu känner jag mig mer förvirrad och orolig än innan jag ringde till barnmorskan.

5. Pluggar ni alla till hobbybarnmorskor eller eftersom det verkar som att det bara är jag som inte begriper någonting?

• Svar på tråden Känner mig dum som en åsna
  • Baby1112

Tycket du verkar fått en otrevlig BM.

När jag blev gravid med min son hade jag ingen koll alls, varken på mens eller sex. Hade knappt ens fått tillbaka mensen efter dottern.
    Men jag ringde MVC och förklarade läget. Då fick jag tid gör VUL två veckor senare för att bestämma hur långt gången jag var.

Ett positivt resultat är alltid positivt sägs det! :) Väldigt få gånger det visar plus fast du inte är gravid. Är nog de tillfällena du rabblade upp.
    Negativt kan man få om man testar för tidigt eller helt enkelt har för lite hormoner för tillfället. Men förr eller senare visar det ju positivt om så är fallet.

Hoppas du träffar en trevligare BM när du kommer dit!
    Grattis till graviditeten!!! :)

• brage

Hahaha... Din BM hade kanske en dålig dag... När jag ringde mvc nu med fjärde barnet hade jag knappt koll på vad jag själv hette :) så näää alla har inte koll speciellt inte på ngt såååå tråkigt som mens!!! Lycka till nu!!

• Merca

Tack Hjärta

Känns faktiskt lite bättre att veta att jag inte är den enda i världen som inte har så bra koll.

Om hon var ute efter få någon att må dåligt så lyckades hon med det i vilket fall. Grät hela vägen hem från jobbet Gråter 

• Merca

Förhoppningsvis är barnmorskan som jag fick en tid hos betydligt trevligare än hon som svarade i telefonen. Men  nu gruvar jag mig för nästa "möte" med en barnmorska.

• Catti41

En del har järnkoll, andra inte. När vi var på ultraljud för Kub visade det sig att fostret var fyra veckor äldre än jag trodde... :) så sånt händer. Men jag hade ätit p-piller i tusen år och just slutat med dem så jag hade ju ingen koll alls.

• YummyMami
    Merca skrev 2012-09-03 21:26:15 följande:
    Tack Hjärta

Känns faktiskt lite bättre att veta att jag inte är den enda i världen som inte har så bra koll.

Om hon var ute efter få någon att må dåligt så lyckades hon med det i vilket fall. Grät hela vägen hem från jobbet Gråter 
    Är du redan som gravid? Med tanke på gråten... 
  • Bio

Oj, grattis till testet, det är ju onekligen lovande!

Mina kompisar som har andra jobb i vården säger att BM är ökända för att vara otrevliga! Det finns förstås individer av alla sorter även bland BM, men det verkar som det är extra många självständiga personligheter med lite översittartendenser som dras till det yrket.

Det där med cystor på äggstockarna, kanske att hon blandade ihop PCO-cystor med vanliga äggblåsor. Men å andra sidan har jag inte hört att PCO skulle ge falskt positivt på testet så jag förstår inte riktigt vad bipacksedeln menar heller.

• Merca
    Catti41 skrev 2012-09-03 21:45:24 följande:
    En del har järnkoll, andra inte. När vi var på ultraljud för Kub visade det sig att fostret var fyra veckor äldre än jag trodde... :) så sånt händer. Men jag hade ätit p-piller i tusen år och just slutat med dem så jag hade ju ingen koll alls.
    Kan inte påstå att jag haft någon koll alls de senaste 9 månaderna. Skäms Så vem vet, imorgon kanske.... Flört
    Bio skrev 2012-09-03 22:22:01 följande:
    Det där med cystor på äggstockarna, kanske att hon blandade ihop PCO-cystor med vanliga äggblåsor. Men å andra sidan har jag inte hört att PCO skulle ge falskt positivt på testet så jag förstår inte riktigt vad bipacksedeln menar heller.
    Det står inte heller något direkt om PCO i bipacksedeln, men jag har hört både läkare och folk säga cystor i samband med PCO (fast dom antagligen menar äggblåsor?).
    YummyMami skrev 2012-09-03 21:45:49 följande:
    Är du redan som gravid? Med tanke på gråten... 
    Jag törs inte riktigt tro på det. BMs otrevliga bemötande fick mig på något vis att fundera över hur pass kompetent hon egentligen kan vara. Hon byggde ju knappast upp något förtroende i vilket fall, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro ärligt talat.

• Bio

Ja, cysta betyder ju blåsa, som i "polycystiska ovarier" = PCO, där man ser ovanligt många cystor dvs äggblåsor.

• Merca

Löste all oro och förvirring genom att helt enkelt ringa en barnmorska på en privat vårdcentral. ENORM skillnad på mottagande! En entusiastisk BM som ordnade en tid åt mig redan imorgon och som dessutom inte idiotförklarade mig. Skrattande
    Tack för ert stöd!

Svar på tråden Känner mig dum som en åsna