Elvis Mamma skrev 2012-09-04 14:03:55 följande:
Fast hur vet du att hon inte blir mätt? Går hon upp i vikt som hon ska? Bebisar förväxlar ofta tex. trötthet och magont med hunger å vill då tutta som tröst och närhet, inget konstigt! Att brösten känns tomma är heller inte konstigt, dom anpassar sig till barnets behov å även om dom känns tomma så finns det alltid mjölk, den tar aldrig slut å ju mer hon tuttar, ju mer ökar produktionen! Sen är det jätte vanligt att bebisar vill tutta mer på kvällar och nätter, speciellt om dom inte äter ofta dagtid och sover mycket. Du får givetvis ge ersättning om du vill men det är inte att rekommendera om du vill helamma!
Du missförstår situationen känns det som! Hon har aldrig velat titta o snutta utan vi myser och kramas dom närhet istället, hon blir arg när det inte kommer mjölk. Hon slår ifrån sig och skriker. Då är det skitsvårt att maratonamma, men jag har ju kört på ändå och lurat henne i princip genom att ta korta pauser och byta bröst när hon blir sur, typ var 5 minuters, när vi testade ersättning efter minst 6 timmarna av denna krångliga amning där hon blir sur. Hon drack ivrigt och skrek när vi tog bort bunken hon drack ur. Sedan somnade hon gott. Det tolkade jag som att jag inte hade mjölk att mätta henne. Jag vet att det aldrig blir tomt i brösten men det lilla hon fick i sig eftersom rann väl undan på den tiden.. Hur som helst har det ju blivit lite bättre kväll för kväll med tvångsamningen... Hon har aldrig fått varken napp eller flaska så bör ju inte vara påverkad av sånt heller.. Det är ju skillnad på mjölkmängd i bröst. På dagen är de hårda. Hon dricker till de är mjuka och hon är toppennöjd. På kvällen är de mjuka och hon strävar förstås efter mättnadskänslan av en full magsäck. 6 köttbullar på en timme är väl mer mättande än en köttbulle i timmen i 6 timmar. Det tror jag är problemet! Men lösningen är ju som ni och jag säger, drick och amma! Jag kör vidare med det såklart.