• faithfully

Vad fick din mjölkproduktion att öka?

Lillan har mått gott i fyra veckor och har ammat var tredje timma dygnet runt. Nu har hennes behov ökat. I förrgår tog vi till med ersättning halv två på natten, då hade hon varit vaken sedan kl 18 och i princip ammat 30-40 min en gång i timmen :( hon blir arg när det inte kommer mjölk. Vi vill undvika ersättning och bara helamma. Har nu i 2-3 dagar ammat varannan timme hela dagen, varje timme typ maratonamning på kvällen och när hon vill på natten. För att öka mjölkproduktionen. När får man resultat? Jag dricker ca 2 liter vatten per dygn utöver det till måltiderna. Fler tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Vad fick din mjölkproduktion att öka?
  • Elvis Mamma

Fast hur vet du att hon inte blir mätt? Går hon upp i vikt som hon ska? Bebisar förväxlar ofta tex. trötthet och magont med hunger å vill då tutta som tröst och närhet, inget konstigt! Att brösten känns tomma är heller inte konstigt, dom anpassar sig till barnets behov å även om dom känns tomma så finns det alltid mjölk, den tar aldrig slut å ju mer hon tuttar, ju mer ökar produktionen! Sen är det jätte vanligt att bebisar vill tutta mer på kvällar och nätter, speciellt om dom inte äter ofta dagtid och sover mycket. Du får givetvis ge ersättning om du vill men det är inte att rekommendera om du vill helamma!

• smultron87

Vad är det för thé man kan dricka då? Går det att köpa på Ica? Vi får ju våran plutt i jul så det är ju i thé tider :)

• faithfully
    Elvis Mamma skrev 2012-09-04 14:03:55 följande:
    Fast hur vet du att hon inte blir mätt? Går hon upp i vikt som hon ska? Bebisar förväxlar ofta tex. trötthet och magont med hunger å vill då tutta som tröst och närhet, inget konstigt! Att brösten känns tomma är heller inte konstigt, dom anpassar sig till barnets behov å även om dom känns tomma så finns det alltid mjölk, den tar aldrig slut å ju mer hon tuttar, ju mer ökar produktionen! Sen är det jätte vanligt att bebisar vill tutta mer på kvällar och nätter, speciellt om dom inte äter ofta dagtid och sover mycket. Du får givetvis ge ersättning om du vill men det är inte att rekommendera om du vill helamma!

Du missförstår situationen känns det som! Hon har aldrig velat titta o snutta utan vi myser och kramas dom närhet istället, hon blir arg när det inte kommer mjölk. Hon slår ifrån sig och skriker. Då är det skitsvårt att maratonamma, men jag har ju kört på ändå och lurat henne i princip genom att ta korta pauser och byta bröst när hon blir sur, typ var 5 minuters, när vi testade ersättning efter minst 6 timmarna av denna krångliga amning där hon blir sur. Hon drack ivrigt och skrek när vi tog bort bunken hon drack ur. Sedan somnade hon gott. Det tolkade jag som att jag inte hade mjölk att mätta henne. Jag vet att det aldrig blir tomt i brösten men det lilla hon fick i sig eftersom rann väl undan på den tiden.. Hur som helst har det ju blivit lite bättre kväll för kväll med tvångsamningen... Hon har aldrig fått varken napp eller flaska så bör ju inte vara påverkad av sånt heller.. Det är ju skillnad på mjölkmängd i bröst. På dagen är de hårda. Hon dricker till de är mjuka och hon är toppennöjd. På kvällen är de mjuka och hon strävar förstås efter mättnadskänslan av en full magsäck. 6 köttbullar på en timme är väl mer mättande än en köttbulle i timmen i 6 timmar. Det tror jag är problemet! Men lösningen är ju som ni och jag säger, drick och amma! Jag kör vidare med det såklart.
  • faithfully

Hon ligger än så länge exakt på medelkurvan för längd och vikt så det är ju bra!

• ldis

Går hon upp i vikt som hon ska? I sådana fall är det sannolikt inte hunger utan trötthet som gör henne ledsen om kvällarna. Hon behöver kanske hjälp med att komma till ro.

Jag har nämligen haft samma med mina två barn. Med första var jag helt säker på att det var hunger (trots att han gick upp i vikt) och började med ersättning. Det blev en ond spiral, då produktionen inte ökade som den hade gjort om jag låtit bli. Delammade sedan honom under hela amningsperioden.

Med tvåan bestämde jag mig för att få till helamningen och när jag kände som du på kvällarna: att brösten var "tomma" och sonen fortfarande missnöjd fick jag helt enkelt besluta mig för att han faktiskt inte var hungrig utan ngt annat. Då stoppade vi honom i sjalen och bar runt på honom tills han somnade (det gick rätt snabbt).

Två månader ungefär tog det innan amningarna glesade ut och nu fungerar kvällarna jättebra.

Lycka till!

• Elvis Mamma

Det är väldigt vanligt att små bebisar skriker å pickar efter bröstet som om dom är hungrig å detta kan dom göra i timmar utan att de skulle vara onormalt men som ovan skriver, det är antagligen trötthet å inte hunger det handlar om, speciellt eftersom hon dessutom går upp bra i vikt, små bebisar blir väldigt lätt övertrött å vill då amma som tröst och närhet. Att brösten känns tomma ibland är som sagt också helt normalt å är inte avgörande för om barnet blir mätt eller inte! Ett tips är att testa att ge napp å de finns inget som säger att de skulle skada amningen, däremot skadar ersättning om man vill helamma!

• Elvis Mamma

Finns en bok som heter allt om amning som jag kan rekommendera, skriven av sheila kitzinger

• faithfully

men har inte varit på bvc på 10 dagar, nästa gång är fredag, får se vad dom säger då.

Elvis Mamma skrev 2012-09-04 14:31:39 följande:
    Det är väldigt vanligt att små bebisar skriker å pickar efter bröstet som om dom är hungrig å detta kan dom göra i timmar utan att de skulle vara onormalt men som ovan skriver, det är antagligen trötthet å inte hunger det handlar om, speciellt eftersom hon dessutom går upp bra i vikt, små bebisar blir väldigt lätt övertrött å vill då amma som tröst och närhet. Att brösten känns tomma ibland är som sagt också helt normalt å är inte avgörande för om barnet blir mätt eller inte! Ett tips är att testa att ge napp å de finns inget som säger att de skulle skada amningen, däremot skadar ersättning om man vill helamma!

Vad menar du med pickar efter bröstet? Hon blir skitglad när jag ger bröstet, efter två minuter skriker hon och vägrar ta det. Hela tråden handlar ju om att jag inte vill ge ersättning.
  • faithfully
    ldis skrev 2012-09-04 14:24:45 följande:
    Går hon upp i vikt som hon ska? I sådana fall är det sannolikt inte hunger utan trötthet som gör henne ledsen om kvällarna. Hon behöver kanske hjälp med att komma till ro. Jag har nämligen haft samma med mina två barn. Med första var jag helt säker på att det var hunger (trots att han gick upp i vikt) och började med ersättning. Det blev en ond spiral, då produktionen inte ökade som den hade gjort om jag låtit bli. Delammade sedan honom under hela amningsperioden. Med tvåan bestämde jag mig för att få till helamningen och när jag kände som du på kvällarna: att brösten var "tomma" och sonen fortfarande missnöjd fick jag helt enkelt besluta mig för att han faktiskt inte var hungrig utan ngt annat. Då stoppade vi honom i sjalen och bar runt på honom tills han somnade (det gick rätt snabbt). Två månader ungefär tog det innan amningarna glesade ut och nu fungerar kvällarna jättebra. Lycka till!

om han inte somnat av sjalen, kramar, sång, skött magen vad hade du gjort då? Magen hade lillan problem med första två veckorna då skrek hon när hon behövde skita men nu går det bra
  • Elvis Mamma

Med pickar efter bröstet menar man att bebisen tar bröstet men släpper, skriker å tar de igen osv. det är oftast ett tecken på övertrötthet å ett övertrött barn kan skrika länge, vara missnöjd å få svår att somna, har ni testat med napp?

• smultron87

Är det vetenskapligt bevisat att amningsthé funkar? Tänker inte lägga ut flera hundra på nått som inte funkar

• Elvis Mamma

Jag har aldrig behövt något te så jag kan tyvärr inte svara, du får göra en tråd å fråga

• faithfully
    Elvis Mamma skrev 2012-09-04 14:55:42 följande:
    Med pickar efter bröstet menar man att bebisen tar bröstet men släpper, skriker å tar de igen osv. det är oftast ett tecken på övertrötthet å ett övertrött barn kan skrika länge, vara missnöjd å få svår att somna, har ni testat med napp?

Så gör hon inte iaf... Vi testade napp men den flyger iväg och närhet fungerar bättre
  • Elvis Mamma

Kombinationen närhet samt napp kan annars vara väldigt bra för övertrötta bebisar, att man lägger bebisen vid bröstet men ger nappen istället å sedan går runt å vaggar lite

• pigglet

Men det ÄR ju vanligt att bebisarna är missnöjda på kvällen och inte riktigt blir mätta i perioder. Och TS skriver ju att det har blivit bättre och det finns mer mjölk nu på kvällen. Så det finns väl ingen anledning att misstro att det handlat om att maratonamma för att öka produktionen?

Så skönt att det finns mer mjölk nu, det tar ju som sagt några dygn innan produktionen ställt om sig till den ökade efterfrågan. 
    Ibland när barnet blir så där frustrerat vid bröstet så handlar det om att utdrivningsreflexen inte kommer igång. Ett tips är att dricka ett glas vatten samtidigt som man lägger barnet vid bröstet, då kommer den igång snabbare.  

• Elvis Mamma

Är nog ingen som misstror TS men ett vanligt fel många gör är att man tror att bebisen inte blir mätt och så ger man ersättning och amningen förstörs å TS har ju nämnt flera gånger att hon inte vill ge ersättning!

• Nyfiken2012

Vill man amma o öka prod ska man amma ofta. Min bebbe är 5 mån o åt flera ggr i timmen i början, nu kan det ibland gå tre timmar men ofta spec på kvällen blir det mkt. Amning är ju så mkt mer än bara mat. Ersättning bidrar inte positivt om man vill helamma.

• mimma85
    smultron87 skrev 2012-09-04 10:53:39 följande:
    Vad är det i öl som gör att produktionen ökar? Borde inte produktionen öka om man pumpar också?
    Vet inte om du fått svar redan, orkar inte läsa så ha överseende om jag upprepar. Det är malten i öl som gör att mjölkproduktionen stimuleras.
Svar på tråden Vad fick din mjölkproduktion att öka?